Inlägg från: Anonym (asta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asta)

Hade ni velat tillåta frivillig prostitution?

Anonym (Nej) skrev 2016-12-14 17:48:20 följande:

Jag säger nej. Detta eftersom det förmodligen inte skulle fungera så bra i praktiken utan att människor i samhällets lägsta skikt skulle bli utnyttjade och människohandel skulle bli ännu mer utbrett. Människor skulle sälja sin kropp för att ha råd att leva och på vägen förlora både självkänsla och självförtroende då många skulle tvingas att göra detta mot sin vilja.

Människor som svälter får det knappast bättre genom att man berövar dem ett till sätt att tjäna pengar.

Vore det inte bättre att utrota fattigdom och misär istället??
  • Anonym (asta)
    Anonym (Ja) skrev 2016-12-14 18:16:33 följande:

Det finns många tillfällen där jag tycker att det är ok.

Tyvärr är det ju en massa människohandel, minderåriga och annat inblandat som gör att sexköp inte är tillåtet.

Men det finns ett antal kvinnor och tjejer som gör det av egen vilja och det finns personer som har behov av att uppsöka dessa kvinnor och det tycker jag ska vara helt lagligt.

Vad menar du specifikt med människohandel?
  • Anonym (asta)
    Anonym (Swinger) skrev 2016-12-14 23:06:05 följande:

Det är snart 2017 och det finns fortfarande folk som tycker att prostitution är ok. Man blir minst sagt mörkrädd. Har man sex av fri vilja är det inte pengar eller materiella förmåner inblandade. Självklart är det någon situation som tvingar människor in i prostitution. Myten om den lyckliga och frivilliga horan är skapad av män som försöker försvara sina handlingar och vidriga människosyn för sig själva och andra.

Finns en massa människor som har sex av andra skäl än rent lustmässiga. Är det så mycket bättre att ligga för trygghet, sällskap, avla barn, behålla familjefreden, ekonomi? Vem är vi döma dem?
  • Anonym (asta)
    elyse skrev 2016-12-15 01:27:21 följande:

Nej, har svårt att se att det skulle kunna regleras på ett OK sätt så att personen omfattas av alla försäkringar en vanlig anställd brukar ha samtidigt som övriga arbetsmarknaden aldrig någonsin ska behöva bli hänvisad till yrket.

Men i grunden tar det emot just för att det känns så fel att någons sexuella behov anses vara så stora att det är OK att köpa någon annans kropp. Frivillig-aspekten är alltid relativ.

Frivilligaspekten är extremt relativ. Vad menas ens med frivillighet? Det finns ju väldigt få människor som lever i stor frihet med förmåga till fritt val. De flesta av oss lever extremt begränsade då vi saknar ekonomiska resurser till frihet samt tar hänsyn till andra.

I vissa länder funkar det ju så att de prostituerade betalar skatt och omfattas av socialförsäkringssystemet. De kan också jobba på lagliga bordeller där de erbjuds skydd från hot och våld.
  • Anonym (asta)
    elyse skrev 2016-12-15 11:03:22 följande:

Är man inte ekonomiskt oberoende så finns det såklart vissa krav och alla har inte samma urval när det gäller jobb. Därför är ju skolan väldigt viktig, för att minska upplevelsen att jobb bara är ett slags tvång.

Jag vet inte hur vanligt det är att man rycker på axlarna åt att vem som helst som kan betala får ta för sig av din kropp. I en tid när vi uppmärksammar sexuella övergrepp är det ett steg i fel riktning. För människor med dålig ekonomi kan det säkert locka att sälja sex. Vem avgör vem som är lämpad, vem rekryterar? Hur ska vi hantera människor som testat och inte alls kunnat hantera det?

Om vi tar Holland som exempel, hur fungerar en sjukskrivning för en prostituerad?

Endast sex utan samtycke kan klassas som sexuellt övergrepp. Prostitution sker med samtycke och kan därför inte klassas som övergrepp.
  • Anonym (asta)
    Physalis skrev 2016-12-15 20:44:20 följande:

Fler frågor:

Lisa har varit prostituerad i några år men nu vill hon inte jobba med det längre.

Har hon en uppsägningstid på en månad?

Får hon a-kassa trotts att hon sagt upp sig själv? Eller får hon 3 straffmånader? Tänk om hon inte har råd att vara utan inkomst dessa 3 månader? Är det fortfarande frivilligt ifrån hennes sida?

Lisa blir gravid som resultat av ett kundbesök. Kan hon kräva underhåll av kunden om hon behåller barnet? Kan kunden stämma henne? Kan kunden avsäga sig faderskapet?

Bodil går till en manlig prostituerad. Hon blir gravid som resultat av besöket. Kan hon stämma mannen? Kan hon kräva underhåll? Vems är ansvaret att skydda mot graviditet? Kan mannen stämma henne? Kan han avsäga sig faderskapet?

Det beror ju helt på vilken sorts lagstiftning och vilket socialförsäkringssystem man har.

Antar att uppsägningstiden skulle bero på om Lisa har eget företag eller inte. Ett eget företag kan man säkert lägga ner när som helst. Uppsägningstiden som anställd beror på vad som står i anställningskontraktet.

Om man jämnställer prostitution med vilket annat yrke som helst så har man ju skyldigheter som anställd. Man kan inte sluta på sitt jobb hur som helst oavsett vilket jobb det handlar om. Villkoren är stadgade i anställningsavtalet. Det ståt var och en fritt att ingå sådant avtal. Vem som helst kan ju bryta avtal men då får man också leva med konsekvenserna. Exempelvis karens på a-kassan.

Det kvittar ju hur barnet blir till. Den biologiska pappanr den biologiska pappan oavsett om det handlar om en make, våldtäktsman eller en kund. Och lagen är tydlig med att det juridiska faderskapet sammanhänger med det biologiska. Som tur är så att barn inte görs föräldralösa.

Ansvaret att skydda sig från graviditet ligger hos den som inte vill ha barn. Alla barn har rätt till underhåll.
  • Anonym (asta)
    elyse skrev 2016-12-15 17:03:19 följande:

Om en prostituerad inte ens grejat första kunden, då? Vilken hjälp ska personen få? Eller kunder som inte vill betala? Kontanthanteringen (som jag antar är vanlig) är ju också en risk, men ofrånkomlig. Eller förespråkar du bara statliga bordeller?

Hur menar du? Tycker du att kontanthanteringen inom prostitution är ett skäl att förbjuda det?
  • Anonym (asta)
    elyse skrev 2016-12-16 15:22:54 följande:

Att man kan anta att en prostituerad hanterar x antal tusen kronor per dag i cash är en rånrisk, ja. Är det något som ska ingå i yrket eller hur tycker du att man ska planera och hantera det?

Men ska prostitution förbjudas för rånriskens skull? Hur menar du?
  • Anonym (asta)
    elyse skrev 2016-12-16 15:55:06 följande:

Eftersom du förespråkar prostitution frågar jag dig om DU har tänkt på olika aspekter, t.ex. rånrisken, och hur den ska hanteras/minimeras. Som Nej-sägare har jag inte funderat så väldigt ingående, men det antar jag att du har gjort. Eller säger du bara Ja och tycker att staten ska lösa allt?

Jag förespråkar just att staten inte ska lägga sig i. Förstår inte hur du kan ha missuppfattat mig så brutalt.

Hur hanterar andra företagare och arbetsgivare rånrisken?
  • Anonym (asta)
    Anonym (Madde) skrev 2016-12-16 19:03:23 följande:

Javisst. Där jag bor är det förresten redan tillåtet (Holland). De prostituerade hyr sitt "arbetsrum". De har reglerade arbetsförhållanden och får pension. De har larmknapp. Finns även handfat där kunderna kan tvätta av sig.

Saken är den att människan är fri att göra som hon vill och kommer alltid också göra som hon vill oavsett vad lagen säger. Jävligt synd om prostituerade i Sverige som inte kan utöva sin frihet på ett säkert sätt som i Hålland. Lagen tvingar i princip prostitutionen under marken vilket försvårar de prostituerades situation. Är sexköpslagen verkligen en vettig lag när den gör livet farligare för en massa människor?
Svar på tråden Hade ni velat tillåta frivillig prostitution?