• elyse

Hade ni velat tillåta frivillig prostitution?

Nej, har svårt att se att det skulle kunna regleras på ett OK sätt så att personen omfattas av alla försäkringar en vanlig anställd brukar ha samtidigt som övriga arbetsmarknaden aldrig någonsin ska behöva bli hänvisad till yrket.

Men i grunden tar det emot just för att det känns så fel att någons sexuella behov anses vara så stora att det är OK att köpa någon annans kropp. Frivillig-aspekten är alltid relativ.

• elyse
    Anonym (asta) skrev 2016-12-15 10:40:26 följande:

Frivilligaspekten är extremt relativ. Vad menas ens med frivillighet? Det finns ju väldigt få människor som lever i stor frihet med förmåga till fritt val. De flesta av oss lever extremt begränsade då vi saknar ekonomiska resurser till frihet samt tar hänsyn till andra.

I vissa länder funkar det ju så att de prostituerade betalar skatt och omfattas av socialförsäkringssystemet. De kan också jobba på lagliga bordeller där de erbjuds skydd från hot och våld.

Är man inte ekonomiskt oberoende så finns det såklart vissa krav och alla har inte samma urval när det gäller jobb. Därför är ju skolan väldigt viktig, för att minska upplevelsen att jobb bara är ett slags tvång.

Jag vet inte hur vanligt det är att man rycker på axlarna åt att vem som helst som kan betala får ta för sig av din kropp. I en tid när vi uppmärksammar sexuella övergrepp är det ett steg i fel riktning. För människor med dålig ekonomi kan det säkert locka att sälja sex. Vem avgör vem som är lämpad, vem rekryterar? Hur ska vi hantera människor som testat och inte alls kunnat hantera det?

Om vi tar Holland som exempel, hur fungerar en sjukskrivning för en prostituerad?
  • elyse
    Anonym (asta) skrev 2016-12-15 15:21:38 följande:

Endast sex utan samtycke kan klassas som sexuellt övergrepp. Prostitution sker med samtycke och kan därför inte klassas som övergrepp.

Om en prostituerad inte ens grejat första kunden, då? Vilken hjälp ska personen få? Eller kunder som inte vill betala? Kontanthanteringen (som jag antar är vanlig) är ju också en risk, men ofrånkomlig. Eller förespråkar du bara statliga bordeller?
  • elyse
    Anonym (asta) skrev 2016-12-15 21:19:12 följande:

Hur menar du? Tycker du att kontanthanteringen inom prostitution är ett skäl att förbjuda det?

Att man kan anta att en prostituerad hanterar x antal tusen kronor per dag i cash är en rånrisk, ja. Är det något som ska ingå i yrket eller hur tycker du att man ska planera och hantera det?
  • elyse
    Anonym (asta) skrev 2016-12-16 15:49:44 följande:

Men ska prostitution förbjudas för rånriskens skull? Hur menar du?

Eftersom du förespråkar prostitution frågar jag dig om DU har tänkt på olika aspekter, t.ex. rånrisken, och hur den ska hanteras/minimeras. Som Nej-sägare har jag inte funderat så väldigt ingående, men det antar jag att du har gjort. Eller säger du bara Ja och tycker att staten ska lösa allt?
  • elyse
    Anonym (en kille) skrev 2016-12-16 16:00:28 följande:

Det är 2016, inte 1996. Det finns massor med tillgängliga betalningsalternativ som är anonyma. Cash är inte kung längre.

Som du själv använder, antar jag? Och det är lätt att dra av/betala skatt?
  • elyse
    Anonym (asta) skrev 2016-12-16 16:16:14 följande:

Jag förespråkar just att staten inte ska lägga sig i. Förstår inte hur du kan ha missuppfattat mig så brutalt.

Hur hanterar andra företagare och arbetsgivare rånrisken?

Det framgick inte, nej. Men dåså, legalisera och låta folk lära sig av sina misstag kan säkert fungera.

Kortbetalning brukar väl vara det vanliga. Men det kanske inte torskar föredrar?
  • elyse
    Anonym (en kille) skrev 2016-12-16 16:29:33 följande:

Ja, självklart. Och skatt är inte svårt att betala, om man vill/behöver, och man är lite lagom kreativ. Tyvärr, kan man väl säga, alla är inte bekväma med att halvljuga till myndigheter. 

Det förstår jag.

Min svärmor är i skönhetsbranschen och har stött på en hel del människor som har salonger och genom kontanter tjänar mycket svart. Det är ju alltid ett problem i branscher där det kan vara flytande med antalet kunder och vad olika behandlingar i kombination med varandra kostar. Prostitution skulle bli ännu ett tillskott bland de yrken där Skatteverket inte kan göra så mycket.

Men du vill gärna göra arbetet helt vitt?

Jag ska kolla på din länk senare. TED Talks brukar alltid bjuda på tankevurpor.
Svar på tråden Hade ni velat tillåta frivillig prostitution?