• Anonym (Sjuk)

Hjälp, nekad sjukskrivning! Hur kan man få rätt mot FK?!

Hej,

Jag har varit sjukskriven i nästan ett år för en ovanlig sjukdom som fortfarande är under utredning. Det har gått helt bra att vara det utan några anmärkningar från FK. Så kom nu nya direktiv från regeringen att de ska neka så många de kan och det drabbade nu mig. Helt plötsligt fick jag besked om att min sjukpenning som redan var godkänd inte längre är det. Jag har bett min läkare om ett kompletterande intyg där hon har förtydligat mina symtom och hur dom hindrar mig från att arbeta. Pratade precis med min handläggare som berättar att det kommer ändå inte att godkännas eftersom att inget nytt har framkommit. Vaddå nytt liksom, jag är ju fortfarande sjuk på samma sätt som jag varit senaste året, vad ska vara nytt? 

Finns här någon som vet hur det går till, vilket språk pratar FK? Vad är bäst för mig att göra just nu, jag har fram till på tisdag nästa vecka att komma fram med något nytt, vad kan det vara? Ska jag be min läkare ringa handläggaren, ska jag försöka besöka en annan läkare och få ett intyg från den eller vad ska jag göra för att få rätt? Eller är det helt hopplöst nu med de nya direktiven? Det känns liksom som att de bara nekar alla de kan på ren rutin för att snabbt vara regeringen till viljes och få ner sjukskrivningsstatistiken.

Så, om någon har något råd så är jag mycket tacksam!

• Svar på tråden Hjälp, nekad sjukskrivning! Hur kan man få rätt mot FK?!
  • Anonym (jobb)

Exakt samma hände mig, jag fick gå tillbaka till jobbet Och jag är mer sjuk nu..... men det skiter FK i.

• Anonym (...)

Jag tycker din första idé är bra. Be läkaren ringa handläggaren och förtydliga vad som gör att du inte kan jobba.

• Mandel

Jag är ledsen men det spelar ingen roll om du är lam. Efter x-antal dagar är man frisk i fk's ögon. Har du en anställning som du inte kan utföra för att du är lam, så är det inte fk's problem utan du får säga upp dig för de tycker att du minsann kan jobba. Vad du kan utföra för arbete som lam är inte deras ansvar att tala om för dig utan det får du komma på själv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kim)

Nej, det har inte kommit några nya direktiv. Definitivt inte sådana att de ska neka så många de kan

Däremot är det så att "Rehab-kedjan" som det heter har olika steg närman är sjukskriven. De olika stegen är efter olika många dagars sjukskrivning, upp till 90 dagar, 90-180 dagar, 180-365 dagar och över 365 dagar. Hur man bedömer arbetsförmågan i förhållande till arbetsmarknaden ändras för varje steg. I ditt fall är du vid sista steget dvs över 365 dagar. När man bedömer din rätt till sjukpenning tittar man då på din arbetsförmåga i förhållande till ALLA arbeten som förekommer på arbetsmarknaden. Alltså bedömer man inte längre om du är för sjuk för att klara ditt vanliga arbete utan om du inte har någon arbetsförmåga alls oavsett vilket arbete det skulle handla om.

Det är den största missen folk i allmänhet gör, att tänka att man måste få dem att förstå hur sjuk man är. Det är inte vad det handlar om utan de vet såklart att man är sjuk men de ska bedöma arbetsförmågan. Det hjälper således inte att förtydliga din sjukdom. Kan din läkare förtydliga på så sätt att han kan bedöma att du inte skulle kunna klara något som helst arbete på öppna arbetsmarknaden och vad det är som gör att du inte kan det, så skulle det kanske kunna hjälpa.

• Anonym (Ellen)

Det handlar nog inte om att fk tror att alla blir friska. Men efter en längre tids sjukskrivning är det dags att söka ett jobb man kan utföra om man fortfarande inte kan utföra det man har.

Alla kan göra nått

• Anonym (Sjuk)

Jo, regeringen har skickat ut nya direktiv om att att antalet sjukskrivna måste minska. Detta genom att ta till och tolka en del regler på ett nytt sätt så att handläggaren kan bedöma intyget mycket hårdare.

Jag är redan sjukskriven gentemot alla arbeten på arbetsmarknaden och inte mot bara ett jobb. Min sjukskrivning stoppades redan innan den 364e dagen så det har inget med den regeln att göra.

Min husläkare har mycket tydligt uttryckt exakt vad som gör att jag inte kan arbeta mer än 25 % men det hjälper inte för min handläggare hävdar helt plötsligt att det måste framkomma nåt nytt.

Så jo, direktiven som kom är att det ska sparas så mycket det bara går och att det ska göras genom att neka sjuka deras sjukpenning.

Anonym (Kim) skrev 2016-12-14 22:07:33 följande:

Nej, det har inte kommit några nya direktiv. Definitivt inte sådana att de ska neka så många de kan

Däremot är det så att "Rehab-kedjan" som det heter har olika steg närman är sjukskriven. De olika stegen är efter olika många dagars sjukskrivning, upp till 90 dagar, 90-180 dagar, 180-365 dagar och över 365 dagar. Hur man bedömer arbetsförmågan i förhållande till arbetsmarknaden ändras för varje steg. I ditt fall är du vid sista steget dvs över 365 dagar. När man bedömer din rätt till sjukpenning tittar man då på din arbetsförmåga i förhållande till ALLA arbeten som förekommer på arbetsmarknaden. Alltså bedömer man inte längre om du är för sjuk för att klara ditt vanliga arbete utan om du inte har någon arbetsförmåga alls oavsett vilket arbete det skulle handla om.

Det är den största missen folk i allmänhet gör, att tänka att man måste få dem att förstå hur sjuk man är. Det är inte vad det handlar om utan de vet såklart att man är sjuk men de ska bedöma arbetsförmågan. Det hjälper således inte att förtydliga din sjukdom. Kan din läkare förtydliga på så sätt att han kan bedöma att du inte skulle kunna klara något som helst arbete på öppna arbetsmarknaden och vad det är som gör att du inte kan det, så skulle det kanske kunna hjälpa.

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Ellen) skrev 2016-12-14 22:08:07 följande:

Det handlar nog inte om att fk tror att alla blir friska. Men efter en längre tids sjukskrivning är det dags att söka ett jobb man kan utföra om man fortfarande inte kan utföra det man har.

Alla kan göra nått

Jag jobbar idag 25 % och det gör jag liggandes. Kan du visa mig ett sånt jobb på den reguljära arbetsmarknaden så skulle jag bli väldigt glad!

Att man behöver ut och jobba efter en sjukskrivning gäller kanske om man tex opererat sig eller har en tillfällig åkomma. Lider du av en kronisk sjukdom så försvinner den inte efter ett visst antal dagar. Vore underbart om det vore så men tyvärr, det är en Utopi som bara friska personer tror på.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (jobb) skrev 2016-12-14 21:14:05 följande:

Exakt samma hände mig, jag fick gå tillbaka till jobbet Och jag är mer sjuk nu..... men det skiter FK i.

Beklagar! Nej, de är verkligen byråkrater så det är svårt att veta exakt hur läkarintyget ska vara skrivet. Känns som att man ska ha tur med att ha en läkare som vet precis hur intygen ska skrivas för att hålla och sen ha en handläggare som är sympatisk.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (...) skrev 2016-12-14 21:34:04 följande:

Jag tycker din första idé är bra. Be läkaren ringa handläggaren och förtydliga vad som gör att du inte kan jobba.

Jag får göra så....och kanske även försöka få tag på nån mer läkare som kan uttala sig.
  • Anonym (ärta)

Vad har du för sjukdom som påverkar dig till att behöva arbeta liggandes? Du klarar 25%, men inte mer? Vilket yrke handlar det om?

Hur kan du ta dig till en annan läkare om du måste arbeta liggande för att klara att jobba?

Menar inte nåt illa med frågorna, blir nyfiken bara, och kommer gärna med tips om jag kan..

Svar på tråden Hjälp, nekad sjukskrivning! Hur kan man få rätt mot FK?!