• Ammyloulou

Är er familj fattig, medel eller rik/övre medelklass enligt dig?

hej!

Som rubriken lyder, det vore intressant att veta inom vilken kategori du själv placerar dig och din familj (berätta gärna vad ni jobbar med) baserat på din och din partners sammanslagna inkomst. Anser du att ni är fattiga, har det medel eller att ni är rika/övre medelklass?

Shoot!

• Svar på tråden Är er familj fattig, medel eller rik/övre medelklass enligt dig?
  • Carambolan

Lägre medelklass. Hög disponibel inkomst (två löner över medel), bra ekonomisk buffert men relativt låga tillgångar (hyresrätt men sommarstuga modell dyrare).

• Anonym (mrs medel)

Medel. Båda har 43000kr/mån innan skatt.

• Anonym (Tyra)

Nu handlar ju inte klass om pengar. Vilket många verkar ha missförstått. En hemlös kan vinna 120mille på lotto inte blir han överklass för det, enbart nyrik. Finns en greve i Stockholm som bor i skogen och kör cykeltaxi , han blir aldrig arbetarklass trots knaper  inkomst.
    Handlar om utbildning, arv m.m än pengar. Verkar svårt att fatta för många.

• Ammyloulou
    Carambolan skrev 2016-12-15 00:01:54 följande:

Lägre medelklass. Hög disponibel inkomst (två löner över medel), bra ekonomisk buffert men relativt låga tillgångar (hyresrätt men sommarstuga modell dyrare).

Tack för svar! Av nyfikenhet (du behöver självklart inte svara om du inte vill!) undrar jag hur det kommer sig att du definerar er som lägre medel? högre inkomster, bra spar och fint fritidshus tänker jag mig ändå är minst medel även om ni bor i hyresrätt? Tänker mig att ni ändå kanske har mer än vad medelsvensson har med ovanstående? (Medelsvensson.. vem hen nu än är) :)
  • Ammyloulou
    Anonym (Tyra) skrev 2016-12-15 00:10:05 följande:

Nu handlar ju inte klass om pengar. Vilket många verkar ha missförstått. En hemlös kan vinna 120mille på lotto inte blir han överklass för det, enbart nyrik. Finns en greve i Stockholm som bor i skogen och kör cykeltaxi , han blir aldrig arbetarklass trots knaper  inkomst.

Handlar om utbildning, arv m.m än pengar. Verkar svårt att fatta för många.

Okej, förtydligar vad som avses: rik, medel eller fattig räknat i pengar.
  • Anonym (Nåt ditåt)

Övre medel kanske? Vi har ganska mediokra löner (25 000 resp 32 000) men äger vår bostad utan lån (den är värd 5-6 miljoner på nuvarande bostadsmarknad). Vi har inte jättemycket pengar sparade, men kanske 100 000 var.

• Carambolan
    Ammyloulou skrev 2016-12-15 00:12:37 följande:

Tack för svar! Av nyfikenhet (du behöver självklart inte svara om du inte vill!) undrar jag hur det kommer sig att du definerar er som lägre medel? högre inkomster, bra spar och fint fritidshus tänker jag mig ändå är minst medel även om ni bor i hyresrätt? Tänker mig att ni ändå kanske har mer än vad medelsvensson har med ovanstående? (Medelsvensson.. vem hen nu än är) :)

Ja, jag jämför mig förstås med folk som bor i samma område som oss (blå kommun i Stockholm) och här upplever jag att medelklass-standard är att man också har en bostadsrätt för 4-5 miljoner. Det skulle vi inte kunna köpa. Hade vi bott i en småstad hade vi däremot kunnat köpa en finare villa kontant om vi sålde sommarstugan, så i det sammanhanget hade jag väl kanske inte haft samma perspektiv. Allt är relativt.
  • Ammyloulou
    Carambolan skrev 2016-12-15 00:18:53 följande:

Ja, jag jämför mig förstås med folk som bor i samma område som oss (blå kommun i Stockholm) och här upplever jag att medelklass-standard är att man också har en bostadsrätt för 4-5 miljoner. Det skulle vi inte kunna köpa. Hade vi bott i en småstad hade vi däremot kunnat köpa en finare villa kontant om vi sålde sommarstugan, så i det sammanhanget hade jag väl kanske inte haft samma perspektiv. Allt är relativt.

Det låter som ett resonemang jag sällar mig till.
  • Anonym (K)

Kring medel. Inte jättehöga inkomster, 20 respektive 30 tusen. Men ett hus som är värt ca 3 miljoner, med lån på knappt 2. Och några hundra tusen på banken.

• Anonym (Bea)

Medel. Vi tjänar 63000 tillsammans brutto. Den ena har sex års universitetsutbildning, den andra har nio. En lärare och en forskare.

Svar på tråden Är er familj fattig, medel eller rik/övre medelklass enligt dig?