Herpes i underlivet
Lider med dig verkligen! Jag fick herpes när jag var 19 och tog det också som en dödsdom. Är nu 5 år sedan. Den enda som vet om det är min pojkvän. Vi har inte haft sex när jag inte känt att läget är under kontroll och han har inte fått herpes. Du kan leva ett helt normalt liv men när skoven kommer är det svinjobbigt! Jag har aldrig tagit medicin. Vågade aldrig ta kontakt med vården då det gav mig sådan ångest att man hade varit dum och legat oskyddat och tyckte jag fick skylla mig själv. Nu i efterhand kan jag känna att det hade varit värt och kanske hade hjälpt en hel del.
Men mitt tips är att använda tampong under skoven (det går snabbare över om det är torrt) och tvätta en gång om dagen. Jag har en kur som har fungerat jättebra för mig sedan jag började använda den. Mixa 2 dl olivolja (gärna ekologisk) med en kruka citronmeliss i 5-10 min, häll upp på flaska och smörj dig vid behov. Kan förvaras i kylen i flera månader innan det är dags att göra en ny. Citronmeliss är jättebra mot virus och har man inte tillgång till medicin så är det värt att ge det en chans. Om det är så att jag har känningar tar jag det innan jag går och lägger mig och när jag går upp. Har inte haft något skov på snart 2 år. Tycker också att det är hjälper att smörja efter sex då mina slemhinnor i underlivet är väldigt känsliga. Håll ut, det tar sin tid men det blir bättre!