• Miamia82

Söker Bhandlingshem för psykisk ohälsa

Söker med ljus och lykta efter ett behandlingshem till min far. Finns det någon som kan ge tips eller vet någon som har varit på ett?

Jag hittar bara behandlingshem där det också finns missbrukare och det har han redan varit på ett men kände inte att han hade så mkt gemensamt med de andra inlagda. Och inte samma svårigheter.

Min far är 60+ och blev för ca 3 år sedan plötsligt och för första gången deprimerad. Han fick svår ångest och oro. Detta har sen dess fortsatt och eskalerat och trots behandling med samtal,mediciner,behandlingshem, inläggningar på psykakuten och ect så blir han inte bättre.

Och ingen vill hjälpa honom! Han behöver hjälp dygnet runt. Han kan knappt gå och han klara inte ens att ta sig upp varje dag ur sängen. Han har testa många olika antidepressiva med får alltid grymma bieffekter. Han har testa energi givand medicin men ingen lycka där heller.

Han försöker träna men svårt när kroppen sviker honom. Han har smärta i kroppen, tinnitus, obalans, yrsel och huvudvärk .

Han var en mkt frisk man och ugn till sinnet inna detta hände, han träna varje dag, reste och levde ett bra liv. Dom har tagit alla möjliga tester men inget visar på att något är fel men ändå är något fel.

Jag har prata med läkare men ingen vill riktigt ta sig an honom, ingen vet vad felet är. Vi blir bara runt skickade. Runtskickade i 3 år....

Jag vet inte hur länge till han orkar. Han vill leva men detta liv han lever nu är inget liv säger han.

Snälla finns det någon som kan tipsa om något så är jag otroligt tacksam.

/ En villrådig anhörig

• Svar på tråden Söker Bhandlingshem för psykisk ohälsa
  • Bougainvillea

Jag förstår att du är orolig, det gör jag verkligen. Men att det på de flesta behandlingshem bor missbrukare är ingenting du kan komma undan, tyvärr. Jag tycker att du först och främst ska ringa psyket på något länssjukhus i närheten och berätta själva situationen för läkarna där, och var mycket tydlig med din oro för hans tillstånd samt att du har bekymmer för eventuella självmordstankar. Han måste självklart också prata med dem för att kunna läggas in. Det är främst där han kan få professionell och direkt hjälp, då behandlingshemmen egentligen mer eller mindre är värdelösa när det kommer till psykisk ohälsa. Stort lycka till!

• Miamia82

Tack för du svara. Han har varit inlagd och det finns ingen behandling på plats utan det är mer en "förvaring" & sen öppenvårdsbehandling som finns att erbjuda. Och det har vi redan gått igenom. Han klara inte ta sig till öppenvården. Dom till och med sa att han var för sjuk för att kunna ta sig till vad som sades där.

Kan bara inte förstå att det inte finns ett behandlingshem för människor med min fars problem, han är ju inte direkt ensam om det.

Svar på tråden Söker Bhandlingshem för psykisk ohälsa