• Koppkaka96

Hittar inga arbetskläder i min storlek ????

Jag har under hela mitt liv varit stor. Nu till saken, jag arbetar inom livsmedelsbranschen, närmare sagt bageri. Jag har varit in på internet och i affärer, där kläder inom livsmedelsbranschen inte har större än storlek XXL eller C62. Jag finner detta lite mystiskt med tanke på att det finns så otroligt många som är stora i dagens samhälle. Jag kan nätt och jämt ha kläderna jag har nu och det verkar inte finnas kläder i 3xl där jag kollat.

Är detta inte lite konstigt?
    Är det NÅGON som vet vart jag kan hitta större? Jag skulle behöva en 3xl på byxa och tshirt, gärna större så man faktiskt kan röra sig utan att tänka på att man måste dra ner tshirten hela tiden. ????????

• Svar på tråden Hittar inga arbetskläder i min storlek ????
  • Påven Johanna II
    K Kalle skrev 2016-12-20 07:56:34 följande:
    ...och TS har stlk 62, inte 52.
    Det var väl ts som skrev det där?
  • K Kalle
    Påven Johanna II skrev 2016-12-20 08:45:53 följande:
    Det var väl ts som skrev det där?
    OK, missade det.

Men hur som helst, att hitta kläder i stlk 52 i affären är ju en annan sak än att hitta arbetskläder i stlk 62!
  • Påven Johanna II
    K Kalle skrev 2016-12-20 08:53:49 följande:
    OK, missade det.

Men hur som helst, att hitta kläder i stlk 52 i affären är ju en annan sak än att hitta arbetskläder i stlk 62!
    Det är det kanske. Något måste väl ha blivit fel i något eller båda inläggen för när jag kollar i en storlekstabell som motsvarar XXXL (som ts säger sig behöva ha) storlek C58. C52 är L.
  • Afterlife

C62 och 52/54 är ju olika storleksmetoder. C-storlekar är vanligt i arbetskläder och 52/54-storlekar är de som oftast finns i vanliga klädaffärer.
    Och de båda storlekarna TS har uppgett motsvarar ju varandra rätt bra. 

Här finns en tabell med storlekarna omvandlade:
    www.blaklader.com/pdf/se/Storlekstabell_SE.pdf

• Påven Johanna II
    Afterlife skrev 2016-12-20 09:16:47 följande:

C62 och 52/54 är ju olika storleksmetoder. C-storlekar är vanligt i arbetskläder och 52/54-storlekar är de som oftast finns i vanliga klädaffärer.
    Och de båda storlekarna TS har uppgett motsvarar ju varandra rätt bra. 

Här finns en tabell med storlekarna omvandlade:
    www.blaklader.com/pdf/se/Storlekstabell_SE.pdf

Det var mer än jag visste.
  • Bertram

Det kanske är dags att försöka gå ner i vikt då så kläderna passar? :)

• Bibbidi
    Bertram skrev 2016-12-20 09:25:15 följande:

Det där hade 0 att göra med ts frågeställning. 

Mår du bättre nu?

TS, som många redan skrivit prata med din arbetsgivare. Det är väl deras ansvar att se till att ni arbetstagare har arbetskläder så de borde ju kunna ta kontakt med företaget som de köper arbetsskläder av och be dem sy en större storlek.

Varför behöver du själv springa runt och leta efter arbetskläder för? Är du säker på att det verkligen är ditt ansvar?
  • K Kalle
    Bibbidi skrev 2016-12-20 11:58:48 följande:
    Det där hade 0 att göra med ts frågeställning. 

Mår du bättre nu?

TS, som många redan skrivit prata med din arbetsgivare. Det är väl deras ansvar att se till att ni arbetstagare har arbetskläder så de borde ju kunna ta kontakt med företaget som de köper arbetsskläder av och be dem sy en större storlek.

Varför behöver du själv springa runt och leta efter arbetskläder för? Är du säker på att det verkligen är ditt ansvar?
    Nej visserligen, men om vanliga storlekar inte passar kanske man är ohälsosamt stor. Jag fick mig själv en tankeställare när inget i garderoben passade efter en lång tid av sommarkläder och mjukisbyxor.
  • Bibbidi
    K Kalle skrev 2016-12-20 15:24:59 följande:
    Nej visserligen, men om vanliga storlekar inte passar kanske man är ohälsosamt stor. Jag fick mig själv en tankeställare när inget i garderoben passade efter en lång tid av sommarkläder och mjukisbyxor.
    Jag tror ts är väl medveten om att hon/han får lättare att hitta arbetskläder om det blir några kilo mindre på vågen. Men nu var det inte det som ts frågade efter. 
  • nevermind
    Bertram skrev 2016-12-20 09:25:15 följande:

• Koppkaka96

Nu får jag be så mycket om ursäkt om jag är otrevlig. Men ingen av er känner till min medicinska problematik. Uppenbarligen vet jag att jag är stor som en val, men det ger ingen av er rätt att påpeka det med onödiga kommentarer. ????
    Jag har något som heter Thyreoid problem, vilket gör att jag har i stortsett noll ämnesomsättning. Det är inte så förbaskat lätt att gå ner i vikt när man går upp i vikt för att man ens kollar på en vanlig portion mat. Jag äter hälsosamt, är ute och promenerar, städar efter en hel familj och arbetar på det. Detta gör att jag i alla fall inte går upp något i vikt.

Ja, arbetsgivaren har betalat för T-shirts, som vi utan problem kunde köpa på affären där det fanns arbetskläder. Byxproblemet löste sig, jag hade ett par bageribyxor i mina ägor som passade mig i storlek 2xl.
    Som jag sagt så har jag ungefär storlek 54 på jeans som jag köper från Lindex eller Kappahl, och dom där C-storlekarna är extremt små.
    Tack vad ni är så hjärtligt snälla som påpekar att jag behöver gå ner i vikt, tack tack det var precis vad jag behövde höra, eller?

• BBWLady
    Koppkaka96 skrev 2016-12-21 14:48:36 följande:

Nu får jag be så mycket om ursäkt om jag är otrevlig. Men ingen av er känner till min medicinska problematik. Uppenbarligen vet jag att jag är stor som en val, men det ger ingen av er rätt att påpeka det med onödiga kommentarer. ????

Jag har något som heter Thyreoid problem, vilket gör att jag har i stortsett noll ämnesomsättning. Det är inte så förbaskat lätt att gå ner i vikt när man går upp i vikt för att man ens kollar på en vanlig portion mat. Jag äter hälsosamt, är ute och promenerar, städar efter en hel familj och arbetar på det. Detta gör att jag i alla fall inte går upp något i vikt.

Ja, arbetsgivaren har betalat för T-shirts, som vi utan problem kunde köpa på affären där det fanns arbetskläder. Byxproblemet löste sig, jag hade ett par bageribyxor i mina ägor som passade mig i storlek 2xl.

Som jag sagt så har jag ungefär storlek 54 på jeans som jag köper från Lindex eller Kappahl, och dom där C-storlekarna är extremt små.

Tack vad ni är så hjärtligt snälla som påpekar att jag behöver gå ner i vikt, tack tack det var precis vad jag behövde höra, eller?

Du ska absolut inte behöva ursäkta dig eller förklara din vikt. Det har ingen med att göra! Man blir så trött på alla som så "vänligt" och av "omtänksamhet" måste tala om för överviktiga att de borde banta!

Oavsett orsaken till ens vikt så är man värd att behandlas med respekt, och INGEN har rätt att tala om för någon annan vad man ska väga, eller klä sig i, eller något annat som gäller ens egna person och utseende.

För det kan jag garantera att ALLA överviktiga vet om att en lägre vikt är hälsosammare, precis som en rökare vet att det vore en hälsovinst att sluta röka. Det behöver ingen påpeka ideligen.

Vad bra att du hittade kläder som passade :). Men jag håller med dig. Det borde finnas i större storlekar... För det är ju ett faktum att det finns många stora människor, och även en stor person ska ha rätt att klä sig ordentligt på såväl jobb som fritid.
Svar på tråden Hittar inga arbetskläder i min storlek ????