• tömi

    Julklappar till tredje barnet...

    Hej ni föräldrar som har tre barn eller fler! Andra får gärna också ha en åsikt eller tanke om detta ämne, men ni kan väl berätta hur er familjesituation ser ut i så fall. Jag har tre söner och funderar på det här julklappar till minstingen... Tidigare, när vi hade bara två, kändes det självklart att de båda skulle få julklappar för ungefär lika mycket pengar. Men jag tycker det är svårt nu, lillen har kläder o leksaker i överflöd efter storebröderna och visst tillverkas det nya leksaker men i stort sett är det ju samma som för fem år sen. Typ plastdjur, träklossar, flera flyttkartonger med duplo, "mat", böcker, kläder, dockor, bilar, brio-järnväg, böcker, osv... Hur tänker ni andra med julklappsinköpen? Handlar ni för lika mycket till alla barnen eller mer till den/ de äldsta eftersom det kan gå i arv till de andra också sen? Kanske blir det olika om man har olika kön på barnen?

  • Svar på tråden Julklappar till tredje barnet...
  • Alvina

    Det är nog lättare att svara på frågan om du uppger barnens (och då framförallt den minsta) åldrar.

  • Fru Ve

    Jättesvår fråga! Vi har precis samma situation förutom att tredje sonen fortfarande ligger i min mage =) Känner också lite så att den lille knappt kommer att ha behov av en enda ny pryl eller leksak de närmaste 5 åren eftersom allt redan finns. Det är ju liksom ingen idé som du skriver att köpa en ask med Duplo när man redan har lådvis. Jag tänker nog som så att de första åren när den lille ändå inte förstår kommer han att få betydligt mindre än storebröderna som är mer i en ålder då de önskar saker. Sen vet jag inte hur man gör faktiskt, jag har samma funderingar som du! En lösning kan ju vara att ge upplevelser i julklapp som t.ex. årskort på lekland eller så? Som gemensam julklapp åt alla barnen eller bara åt den lille. När det gäller små barn i förskoleåldern tror jag att det viktigaste är ATT tomten kommer och ATT han har paket med sig. Sen vad det är i paketen kanske inte är lika viktigt?

    Är det stor åldersskillnad mellan de äldsta barnen och den yngsta och man kanske har massor av leksaker undanstoppade så ser jag faktiskt inget problem heller med att slå in leksaker som den lille aldrig sett och ge på julafton. Varför inte egentligen? Vi konsumerar mycket mer än jorden tål.

  • viseversa

    Nej jag köper inte för samma summa. Jag köper saker jag tycker passar det barnet. Däremot köper jag inte 8 paket åt en och 2 år en annan då barn snarare har en förmåga att räkna antalet paket snarare än vad det kan ha kostat.

  • stormfågel

    Jag tycker också att det är jättesvårt att får det rättvist mellan syskon på något definitivt sätt så man får gå lite på magkänsla

    Man kan å ena sidan tänka att det är orättvist för småsyskon som alltid får ärva skar (får begagnad cykel, ärvda slalomskidor och ärvda kläder).

    Men å andra sidan så har ju då storasyskonet ofta  fått cykel, skidor och pulkor i julklapp eller till födelsedagen, medan småsyskonen har det ändå bara så där, och kan önska sig saker utöver det i julklapp. 

    Småsysken slipper önska sig typ "basbitar" i lego utan kan gå direkt på legoborgen  

    Men däremot kanske man ska se till att minsta barnet NÅGON gång får en sprillans ny cykel. 

    Vårt fjärde barn (2,5 år) kommer inte att få för samma summa som de 3 äldre barnen. Han har ju verkligen ALLT han behöver. Till honom blir det mer paket för att det hör till, och en blandning mellan nytt och återanvänt. 

  • Alvina
    tömi skrev 2016-12-16 10:03:41 följande:

    Barnen är 7, 4 och 1,5 år.


    Är han bara ett år så tycker inte jag det är så viktigt med hur mycket pengar ni köper presenter för. Han är ju ändå för liten för att förstå. I den åldern blir barnen glada för en billig present också. Det är skillnad när det minsta barnet blir större. Då tycker jag det borde ligga i ungefär samma prisklass som för övriga barnen.
  • Jill 79

    I år är fördelningen typ sjuåringen ca 10 saker fyraåringen ca 15-20 presenter och snart ettåringen fem saker. Tänker att sjuåringen är så stor att han förstår att han får färre saker då hans grejer är dyra till skillnad från fyraåringen som får massa pyssel, pussel, målarsaker som hon älskar, men inte kostar så mycket. Lillen får mest saker för det ska vara mysigt att alla får något. Leksaker behövs ju inte då det finns i överflöd. Han får i stället sängkläder, ny kudde och lite såna saker. Vi får väl se hur det blir när minsta blir större. Man kan ju inte strunta i att ge honom klappar bara för att han har massa ärvda leksaker. Han kanske får något han blir intresserad av som man kan bidra till.

  • Maddi

    Jag har tagit bort och lagt undan vissa leksaker efter dom andra barnen och gett minsta i present och julklapp. De är ju ny leksak för det mindre barnet, och på så sätt blir de inte kaka på kaka. Det kanske kan räknas som snålt, men efter flera syskon känns det som om man redan har allt och i den lilla åldern så förstår dom inte på de sättet som större barn gör.

    Sen kan jag köpa sånt som brukar gå sönder med tiden, t ex bilar.

  • Mallemamma

    Fråga er "för vems skull ska han få dyra julklappar?".... för han vet inget om kostnaden, om ni slår in lite begagnade/billigare leksaker till minstingen kommer alla bli MINST lika glada..

    (jag tror inte han lägger märke till hur många heller, men man kanske vill visa de större barnen att det är någorlunda rättvist)

  • MeEmmA
    viseversa skrev 2016-12-16 10:06:05 följande:

    Nej jag köper inte för samma summa. Jag köper saker jag tycker passar det barnet. Däremot köper jag inte 8 paket åt en och 2 år en annan då barn snarare har en förmåga att räkna antalet paket snarare än vad det kan ha kostat.


    Jag tänker likadant, det är mer antalet julklappar som räknas för barn och vad de får. Min sambo är väldigt noga med att det ska vara lika pengarmässigt men i min mening så jämnar det ut sig :)
    Mina småttingar får bara billiga småsaker det här året, jag satsar på de stora barnen med gott samvete då de små också kommer att bli stora och inte saknar något i nuläget.
  • Abarnsmamma

    Har bara två barn men svarar ändå, lillasyster är fortfarande bebis och får 4 paket medan storebror får 9 stycken och dyrare. Hon har massor av kläder och leksaker och allt annat hon behöver. storebror däremot har växt ur mycket av sin leksaker. 

  • Fru Ve
    stormfågel skrev 2016-12-16 10:07:47 följande:

    Jag tycker också att det är jättesvårt att får det rättvist mellan syskon på något definitivt sätt så man får gå lite på magkänsla

    Man kan å ena sidan tänka att det är orättvist för småsyskon som alltid får ärva skar (får begagnad cykel, ärvda slalomskidor och ärvda kläder).

    Men å andra sidan så har ju då storasyskonet ofta  fått cykel, skidor och pulkor i julklapp eller till födelsedagen, medan småsyskonen har det ändå bara så där, och kan önska sig saker utöver det i julklapp. 

    Småsysken slipper önska sig typ "basbitar" i lego utan kan gå direkt på legoborgen  

    Men däremot kanske man ska se till att minsta barnet NÅGON gång får en sprillans ny cykel. 

    Vårt fjärde barn (2,5 år) kommer inte att få för samma summa som de 3 äldre barnen. Han har ju verkligen ALLT han behöver. Till honom blir det mer paket för att det hör till, och en blandning mellan nytt och återanvänt. 


    Min son nr 2 får ju ärva mycket, allt från kläder till cykel. Så visst är det lite "orättvist" på sätt och vis. Men jag tänker att det är väl så livet är också? Och vi har en begränsad ekonomi. Att han får ärva det mesta gör att vi har pengar till t.ex. semester på sommaren istället, vilket i det långa loppet är bättre även för honom.

    Kul att fler kan tänka sig återanvända julklappar. Trodde jag skulle få negativa reaktioner då jag skrev det. Men tror fler och fler tänker på miljön också.
  • stormfågel
    Fru Ve skrev 2016-12-16 12:54:23 följande:
    Min son nr 2 får ju ärva mycket, allt från kläder till cykel. Så visst är det lite "orättvist" på sätt och vis. Men jag tänker att det är väl så livet är också? Och vi har en begränsad ekonomi. Att han får ärva det mesta gör att vi har pengar till t.ex. semester på sommaren istället, vilket i det långa loppet är bättre även för honom.

    Kul att fler kan tänka sig återanvända julklappar. Trodde jag skulle få negativa reaktioner då jag skrev det. Men tror fler och fler tänker på miljön också.
    Så tänker jag med. Vi har dessutom fyra barn och femte på väg, så det blir självklart att alla ärver.

    Och som jag skrev så ser jag ju också fördelar för barnet som ärver, de får ju grejer "bara så där". För vi ger inte ärvda saker i julklapp, om det inte gäller så små barn som vår 2,5-åring.

    (Sjuåringen skulle ju inte få nioåringens gamla cykel i julklapp)
  • Fru Ve
    stormfågel skrev 2016-12-16 12:59:28 följande:
    Så tänker jag med. Vi har dessutom fyra barn och femte på väg, så det blir självklart att alla ärver.

    Och som jag skrev så ser jag ju också fördelar för barnet som ärver, de får ju grejer "bara så där". För vi ger inte ärvda saker i julklapp, om det inte gäller så små barn som vår 2,5-åring.

    (Sjuåringen skulle ju inte få nioåringens gamla cykel i julklapp)
    Nä men det håller jag med om. Skulle inte heller ge min 5-åring storebrors ärvda saker i julklapp. Jag tänker också att det är OK att göra så till mindre barn 0-3 år som inte förstår så bra ännu.
  • cosinus

    Har 4 barn, nä de får inte för samma summa.

    innan den minsta är stor nog att alls förstå så har denne fått väldigt lite. När yngsta barnet fyllde 2 fick hon 5 paket, 3 nappar i var sitt paket, en cykelhjälm och en leksak. Hon var jättenöjd :)

    På jul var det mycket förbrukningsvaror. Pyssel, pärlor, målarböcker och sånt. 

    Nu är hon 6 år, önskar sig fortfarande ganska billiga saker och jag ser ingen anledning till varför jag skulle se till att alla barnen får för lika mycket pengar. Hon får i princip det hon önskat för det är inte så mycket och så dyrt.

    När de äldre var i samma ålder blev det nästan alltid något paket med skidor, skridskor, platsmadrasser eller annat men allt sånt finns ju redan.

  • tömi

    Tack för alla svar! Intressant att läsa era tankar. Man får väl helt enkelt njuta så länge de är små och inte suktar efter dyra presenter, istället för att bara "handla för handlandens skull" som det kan kännas som annars????.

  • Ingrediensen

    Har tre pojkar och hos oss har det alltid varit dyrare klappar ju äldre man är. Deras önskningar har stämt överens med det. Dock har jag försökt vara noggrann med antalet paket, så att de har lika många att öppna och lika många som innehåller kläder eller nyttosaker osv. Ingen har ifrågasatt priset eller ens reflekterat över det. Nu har vi många år mellan alla tre så då blir det inte samma jämförelse (förutom gällande antalet paket!).

  • mammalovis

    Intressant tråd, då jag funderat på detta i klädsammanhang, då lillasyster har börjat undra varför den äldsta oftast får kläder. Till båda plockar jag fram en hög i ny storlek, men den äldre får "godkänna" sina nyinköpta kläder så de kommer till användning. Jag köper oftast på rea och lägger undan i kommande storlek. Lillasyster får också en del nytt, men färre plagg då allt utom några leggings kan ärvas.

    Mina är 15 månader, 3,5 och 6 år. Efter två flickor blev det en pojke.

    De två äldsta försöker jag köra liknande summa och antal paket. Den yngste bryr ju sig inte och behöver knappt någonting. Nya kläder får han ändå när ha byter storlek, då mycket är rosa. I år blir det en ny plocklåda (då den gamla trampades sönder), ett knoppussel med fordon, 3 småbilar och en duplolastbil som han kan ha glädje av längre fram.

    Flickorna får var sin Ken och ett paket kläder till honom samt ett par leggings med My little pony. Den äldsta får ett spel och den yngre får hästar som jag vet att storasyster troligen får liknande av en kusin samt en Steffie som isprinsessa. Jag tror den äldre får något mindre paket smålego också, som jag inte köpt än.. 

    Jag har tänkt lite att de får för ungefär samma summa vid samma ålder, samtidigt som jag inser att båda de äldre får mer sällan leksaker spontant numera. De har ju så mycket ändå. I år får de för lite större summa då vi begränsat kusinpaketen från 5 till 1, så det blir lite roligare att köpa, tidigare år kändes det nästan meningslöst att köpa, då det ändå blev typ 25 nya prylar, då fick de för ca 200-300 kr var.

    Tidigare fick de mer lite då och då samt vid höst- och vårloppis. Det de oftast får är nya pussel, en hel del är begagnade och köpta för 10-30 kr. 

    Ser man till önskningarna har den äldre en massa önskningar, mestadels mellan 300-600 kr per sak, den yngre önskar inte mycket mer än det hon ser när hon följer med till affären. Jag försöker välja saker de kommer kunna leka länge med. Just nu leker de mest med hästar, Barbie och smålego.

    Så småningom tänker jag att de kommer önska telefoner och annat dyrt. Skidor och liknande köper vi antingen begagnat eller på rea.

  • stor grön drake
    Maddi skrev 2016-12-16 10:56:13 följande:

    Jag har tagit bort och lagt undan vissa leksaker efter dom andra barnen och gett minsta i present och julklapp. De är ju ny leksak för det mindre barnet, och på så sätt blir de inte kaka på kaka. Det kanske kan räknas som snålt, men efter flera syskon känns det som om man redan har allt och i den lilla åldern så förstår dom inte på de sättet som större barn gör.

    Sen kan jag köpa sånt som brukar gå sönder med tiden, t ex bilar.


    Så kommer vi att göra nu, har 7 år mellan storebror och bebis i magen
Svar på tråden Julklappar till tredje barnet...