• Anonym (funderingar)

Sidoinkomst hur skatta?

Är det någon som har koll på skatteregler?

Hur betalar man skatt på inkomster från youtube och twitch reklam och patreon, och hur mycket?

Jag har hållit på ett tag och har en ok publik, några har frågat om de kan stötta mig genom ex patreon, men jag vill inte öppna upp något sånt innan jag har koll på reglerna.

• Svar på tråden Sidoinkomst hur skatta?
  • Anonym (Kille)

Är inkomsten ringa gäller skatteverket regler om hobbyverksamhet, ladda ner SKV 2051 från skatteverket. Lite förenklat slipper du momsredovisning.

Är verksamheten mer omfattande och intäkterna betydande, torde reglerna för enskild firma vara applicerbara (dvs ca 30% egenavgifter och sedan skatt för lön på arbete enligt din skattetabell).

Är det ruggigt omfattande sidoverksamhet, typ att du drar in en bit över 100 000kr per år kan det vara värt att starta aktiebolag.

• Anonym (funderingar)
    Anonym (Kille) skrev 2016-12-16 18:00:23 följande:

Är inkomsten ringa gäller skatteverket regler om hobbyverksamhet, ladda ner SKV 2051 från skatteverket. Lite förenklat slipper du momsredovisning.

Är verksamheten mer omfattande och intäkterna betydande, torde reglerna för enskild firma vara applicerbara (dvs ca 30% egenavgifter och sedan skatt för lön på arbete enligt din skattetabell).

Är det ruggigt omfattande sidoverksamhet, typ att du drar in en bit över 100 000kr per år kan det vara värt att starta aktiebolag.

Tack. Jag ska titta på den grejen från skatteverket.

Jag tror inte jag skulle komma upp i några 100 000, haha.
  • Anonym (Kille)

En annan sak man kan tänka på är ju att om man gör fel för skatteverket och blir påkommen påför de 40% skattetillägg. Om det bedöms vara ett fel som beror på att man råkat fylla i fel ruta eller liknande, så kan det bli 20% tillägg om det inte bedöms vara uppsåtligt.

Däremot får man inget straff alls om man uppgett rätt info, men t.ex. fyllt i fel blankett. Det kan därmed ibland vara bra att fylla i information under t.ex. övriga upplysningar.

Sen är faktiskt skatteverkets personal rätt duktiga. Jag tror att om du drar iväg ett mail till dem och förklarar omständigheterna, så får du nog ett bra svar från dem.

Jag är egenföretagare, har fått massor av hjälp av skatteverket, eftersom de fattar att jag vill göra rätt och inte är ute efter att smita undan skatten.

Svar på tråden Sidoinkomst hur skatta?