• Stolt Farsa

Hur länge kommer Trump vara president?

Motivera gärna hur ni tänker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge kommer Trump vara president?
  • Spaceman
    Bougainvillea skrev 2016-12-26 05:52:35 följande:

För övrigt så är inte 325 miljoner (hela landets befolkning) berättigade att rösta. Eller menar du att bebisar, barn och tonåringar också är kvalificerade enligt lag att rösta?

Tydligen så är bara 231 miljoner röstberättigade. Nästan en tredjedel får alltså inte rösta. Det måste ju vara betydligt fler än omyndiga personer och dömda fångar? Skevt system som sagt...
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2016-12-27 21:20:28 följande:
    Eller hur. Det gäller bara att flytta till rätt stat i mycket god tid inför valet.

"I 13 delstater går det inte att poströsta över huvud taget, och i 20 delstater krävs en motivering till varför du inte kan närvara på valdagen för att du ska få förtidsrösta. Undantagen är de tre delstaterna Washington, Oregon och Colorado där du enbart kan poströsta."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/krangligare-val-far-man-leta-efter
    Det är bara 7 stater som inte tillåter val innan valdagen.
  • AnnaStjärnhök
    FDFMGA skrev 2016-12-27 18:50:03 följande:
    Nej, men din bedöming säger inte mycket om produkters kvalitet eller kvalitet överhuvudtaget.

Jag skriver just nu på en produkt som är tillverkad i Kina och som fungerat alldeles utmärkt i många år. Jag kör en bil som är utvecklad i Sydkorea, använder en telefon från Sydkorea, ser på en tv från Sydkorea.

Jag gissar att Apple kan hålla clownen Trumps feta fingrar borta från en sinnrik kedja av underleverantörer, skulle de lägga produktionen av exempelvis mac i USA så vore det slutet för den produkten.

Och det vore väl synd på så rara äpplen som tycks hålla i evighet nästan.

www.macworld.co.uk/feature/apple/where-are-apple-products-made-how-much-does-iphone-cost-make-3633832/
    Ja, jag ska erkänna att jag inte är så insatt i datorer och annan hemelektronik. Det jag först och främst jämfört är kläder och textilier överhuvudtaget, och där är slutsatsen entydig: det som tillverkas i Sverige, Finland och några andra västländer håller i tio gånger fler tvättar än det som tillverkas i Asien.

Men att det inte skulle GÅ att få amerikanska industriarbetare att göra ett lika bra arbete som asiatiska sådana, oavsett produktgrupp, är naturligtvis nys. 
  • AnnaStjärnhök
    nihka skrev 2016-12-27 21:20:28 följande:
    Eller hur. Det gäller bara att flytta till rätt stat i mycket god tid inför valet.

"I 13 delstater går det inte att poströsta över huvud taget, och i 20 delstater krävs en motivering till varför du inte kan närvara på valdagen för att du ska få förtidsrösta. Undantagen är de tre delstaterna Washington, Oregon och Colorado där du enbart kan poströsta."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/krangligare-val-far-man-leta-efter
    Ja om det är sant så är det jättedumt. Men även om det är sant, så kan man inte dra den slutsatsen som svenska PK-media gjorde: att samtliga fattiga arbetare som hindrades från att rösta p.g.a. de inte hade råd att ta ledigt på valdagen, skulle ha röstat på Hillary...
  • AnnaStjärnhök
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-28 05:25:46 följande:
    Ja, jag ska erkänna att jag inte är så insatt i datorer och annan hemelektronik. Det jag först och främst jämfört är kläder och textilier överhuvudtaget, och där är slutsatsen entydig: det som tillverkas i Sverige, Finland och några andra västländer håller i tio gånger fler tvättar än det som tillverkas i Asien.

Men att det inte skulle GÅ att få amerikanska industriarbetare att göra ett lika bra arbete som asiatiska sådana, oavsett produktgrupp, är naturligtvis nys. 
    Tillägg till detta: detta gäller konfektionsvaror alltså, sådana som masstillverkas på fabrik och importeras hit av svenska klädjättar. Självklart finns det fantastiska skrädderier och syateljéer i Asien (tänker på några i Thailand och Japan som syr aftonklänningar, kimonos och brudklänningar i siden, och linnekostymer och skjortor till män t.ex.) som syr upp åt kunden på plats, efter mått. Men det var inte det vi diskuterade.
  • AnnaStjärnhök
    FDFMGA skrev 2016-12-27 22:42:56 följande:
    Apropå Made in China och vad USA och för den delen Ericsson har att kämpa mot.

Det fanns en tid när inställningen till japanska varor påminde om din, billiga kopior bara. Den tiden är förbi.

Det är bara en tidsfråga innan Ericsson är frånsprungna av Huawei.

Jämför förresten Volvo Cars utveckling, eller snarare avveckling under amerikanska ägare - eller Saabs - med hur väl det går för Volvo med kinesiska ägare.

www.svd.se/kollektivet-krossar-ericsson--och-snart-apple/om/det-nya-kina
    Fast det där beror inte så mycket på att dom har blivit bättre, som att vi har blivit sämre. Vår skola är i fritt fall p.g.a. att hundratusentals invandrarbarn som måste börja om från grunden med allting, tar upp lärarnas tid. Förutom den tid det tar för dem att överhuvudtaget lära sig svenska. Och då blir det ingen tid över att stötta de begåvade ingenjörsfröna, så dessa får aldrig realisera sin potential.

Skolorna är överhuvudtaget bättre i Asien, med katederundervisning, läxor, krav och betyg från årskurs ett, det vill säga det som ger resultat, i stället för flamsiga grupparbeten och experimentella metoder (tänk "mängdläran", "nya skrivstilen", "PBL"). 

Dessutom är det svårare att motivera människor att arbeta på löpande bandet i Sverige, med våra generösa bidragssystem. Och detta gäller både inhemska och invandrade förmågor, som tycker att de är för fina för att arbeta på fabrik - men inte för fina för att lyfta bidrag eller läsa meningslösa utbildningar med CSN i stället.
  • Anonym (Tror inte på Trump)
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-28 05:37:48 följande:
    Fast det där beror inte så mycket på att dom har blivit bättre, som att vi har blivit sämre. Vår skola är i fritt fall p.g.a. att hundratusentals invandrarbarn som måste börja om från grunden med allting, tar upp lärarnas tid. Förutom den tid det tar för dem att överhuvudtaget lära sig svenska. Och då blir det ingen tid över att stötta de begåvade ingenjörsfröna, så dessa får aldrig realisera sin potential.

Skolorna är överhuvudtaget bättre i Asien, med katederundervisning, läxor, krav och betyg från årskurs ett, det vill säga det som ger resultat, i stället för flamsiga grupparbeten och experimentella metoder (tänk "mängdläran", "nya skrivstilen", "PBL"). 

Dessutom är det svårare att motivera människor att arbeta på löpande bandet i Sverige, med våra generösa bidragssystem. Och detta gäller både inhemska och invandrade förmågor, som tycker att de är för fina för att arbeta på fabrik - men inte för fina för att lyfta bidrag eller läsa meningslösa utbildningar med CSN i stället.
    Precis som du säger så springer Asien förbi USA och oss, de är duktigare, mer innovativa och håller högre kvalite till ett mycket lägre pris.

För att vi skall fortsätta att ha en hög levnadsstandard måste vi bli bättre och göra smartare saker. Volvo Cars är ett exempel där Kina lägger mer av utvecklingen i Sverige och produktionen i Kina.Vi säler högkvalitativa ingenjörstjänster till Kina.

Kina, Indien är dessutom en de starkast växande ,marknaderna. Allteftersom de växer ekonomiskt kommer de att köpa fler bilar, varor med mera.

Trumps strategi att gå bakåt i tiden inom produktion och starta handelskrig med Kina kommer bara att leda till att de missar värdens största marknad och själva stå med gamla inhemska varor. Detta leder till ekonomisk katastrof
  • Tow2Mater
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-28 05:25:46 följande:

Största problemet och hindret i USA idag är facken, inte arbetarna i sig. Och korruption i högre ledning.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2016-12-28 05:14:34 följande:
    Det är bara 7 stater som inte tillåter val innan valdagen.
    Tror du att det amerikanska systemet tillämpat i Sverige skulle göra det enklare eller svårare att rösta i Sverige?
Svar på tråden Hur länge kommer Trump vara president?