• Spegelbilden

Varför erbjuds inte alla röntgen en gång per år för att upptäcka cancer?

Enda sen min mamma gick bort för ett par år sen så har jag funderat på hur man kan minska dödsantalet i cancer. Forskning för att hitta botemedel är ju ett sätt och det är ju superbra men tar tid och ingen vet om det någonsin kommer hitta botemedel mot all cancer. 

Många som dör i cancer gör det för att cancern upptäcks för sent. Så även i min mammas fall. Det tog bara fyra månader från diagnos tills hon gick bort. Cancern hade då spridit sig till skelettet och då fanns det inget att göra.

Hade det inte varit en bra idé för att upptäcka cancer tidigt att erbjuda alla som vill en årlig röntgen? Jag förstår att det är dyrt men tror att de flesta medborgare hade varit okej med en mindre skattehöjning för detta, samt att det hade skapar fler arbetstillfällen vilket i sin tur ger skatt tillbaka till samhället i form av konsumtion. Varför diskuteras aldrig detta som ett alternativ?

• Svar på tråden Varför erbjuds inte alla röntgen en gång per år för att upptäcka cancer?
  • Dixie

Menar du att alla människor ska kollas för all typ av cancer? Då tänker jag att det inte räcker med en typ av röntgen.....

• Deceree1

Jag håller med dig. Speciellt medlemmar som har en familj där alla som gått bort har gått bort i just cancer. Man kan ta något som heter cancermarkörprov men vet inte om detta bara gäller bukspottkörtel eller om man kan se om man är bärare på flera sorters cancer. Men absolut.

Prostatacancer och bröstcancer borde man få kolla mycket tidigare än vad som är nu.

• Mandelkanel

Olika cancertyper kräver olika typer av undersökningar. Dessutom är man ju restriktiv med röntgen just pga strålningsrisken som i sig är cancerframkallande i för höga frekventa doser. Så vinsten hade knappast övervägt riskerna tyvärr.

• Spegelbilden
    Mandelkanel skrev 2016-12-17 11:13:38 följande:

Olika cancertyper kräver olika typer av undersökningar. Dessutom är man ju restriktiv med röntgen just pga strålningsrisken som i sig är cancerframkallande i för höga frekventa doser. Så vinsten hade knappast övervägt riskerna tyvärr.

Så du menar att en röntgen per år hade ökat mängden människor som dör i cancer?
  • Spegelbilden
    Dixie skrev 2016-12-17 11:09:03 följande:

Menar du att alla människor ska kollas för all typ av cancer? Då tänker jag att det inte räcker med en typ av röntgen.....

Förstår att det inte finns någon universallösning för att upptäcka cancer och kanske finns det ett alternativ som är bättre än röntgen, eller kanske en kombination av röntgen och någon annan metod för att upptäcka de vanligaste cancersorterna.
  • Deceree1

Eftersom alla i min släkt har dött i cancer så skulle iaf jag vara tacksam om man fick kolla oftare. jag har fått lov att röntga magen ett par gånger. Man vet att man får cancer men inte vilken sort och inte när det blir. Man vill ju att det upptäcks tidigt så det finns iaf en liten chans att man kan bli frisk. Kommer att be om en magröntgen igen om ett par år.

• Mandelkanel
    Spegelbilden skrev 2016-12-17 11:19:06 följande:

Så du menar att en röntgen per år hade ökat mängden människor som dör i cancer?

Ja, fler hade fått cancer och fler hade behövt behandling. Man är restriktiv med antal röntgenundersökningar i sjukvården just pga strålningsrisken. Röntgen (omfattande sådan som skulle krävas) varje år hade varit farligt.
  • Spegelbilden
    Mandelkanel skrev 2016-12-17 11:32:22 följande:
    Ja, fler hade fått cancer och fler hade behövt behandling. Man är restriktiv med antal röntgenundersökningar i sjukvården just pga strålningsrisken. Röntgen (omfattande sådan som skulle krävas) varje år hade varit farligt.
    Intressant! Vart kan jag läsa mer om detta?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Spegelbilden skrev 2016-12-17 11:37:35 följande:
    Nästan vilken litteratur som helst som avhandlar joniserande strålning. Men vill du ha en lättillgänglig sida så finns det här:
    www.cancer.org/cancer/cancercauses/radiationexposureandcancer/xraysgammaraysandcancerrisk/x-rays-gamma-rays-and-cancer-risk-do-xrays-and-gamma-rays-cause-cancer

Man måste komma ihåg att det som föreslås i TS inte handlar om en slätröntgen i stil man gör när man misstänker en fraktur (även om sådan kan ingå i den föreslagna undersökningen).

Jag vill minnas att det görs en bit över 5 miljoner röntgenundersökningar om året, förslaget i TS skulle mer än fördubbla detta. Vilket leder till stora problem utöver strålningsdosen. Röntgenavdelningen på akutsjukhusen kan man glömma direkt, då får man förlägga detta på andra sätt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mandelkanel
    Spegelbilden skrev 2016-12-17 11:37:35 följande:

Om du googlar så får du fram mycket. Sök på "röntgen ökar risk för cancer" t ex. Eller läs på strålskyddsmyndigheten. Vill också säga att det är ju stor skillnad om man har hög risk för en viss sjukdom att regelbundet röntga just för detta och att röntga generellt hela kroppen för att hitta diverse olika cancerjukdomar. Strålningsdosen skiljer sig ju då mycket. Mammografi görs ju t ex vart tredje år.
Svar på tråden Varför erbjuds inte alla röntgen en gång per år för att upptäcka cancer?