• Calmmu

13 månaders dålig mag i 2 veckor

Någon som vet vad som kan vara galet?

min 13 månaders pojke fick dålig mage/ diarré för 2 veckor sen och det vill inte gå över.

han bajsar nästan efter varje måltid och det är löst. oftast upp efter ryggen så jag får byta alla kläder och tvätta av pojken.

startade när vi var och hälsade på min mamma. han var på dagis och hälsade på ett tag och där börjde ett barn spy. kan de ha något med det att göra?

sedan har han börjat vägra äta mat med klimpar i. måste ge 6 månaders mat åt honom och ändå lura i honom maten. kan det vara det som är orsaken?

har försökt byta ut hans gröt och välling mot mjölkfria varianter men han vägrar äta. bara skriker och efter 10 tim utan var jag tvungen att ge vanliga vällingen.

vad kan jag göra? vad kan va fel? kollat efter tänder men syns inga sådant. även fast han bara har 4 tänder än så länge.

svårt att få läkartider här så måste in på akuten om jag vill få honom undersökt av läkare och det känns lite drastiskt.

• Svar på tråden 13 månaders dålig mag i 2 veckor
  • Alexi

Rotavirus drabbar ofta barn i den åldern och sitter i galet länge. Vår son hade magproblem i typ två månader i den åldern.

• Anonym (Hej)

Vår barnläkare skulle tagit ett avföringsprov för säkerhets skull. Samtidigt så har jag i andra sammanhang fått höra att diarré upp till tre veckor är acceptabelt för så små barn. F ö så vill jag tipsa dig om Tasectan. Helt ofarligt pulver från Apoteket (köp det som är avsett för små barn). Brukar alltid ha det hemma. Om ditt lokala apotek inte har det så brukar det finnas på apotea.

• Alvina

Men är det verkligen så svårt att få en tid på vårdcentralen? Det är klart du måste få honom undersökt av en läkare. Diarré i två veckor är inte normalt. Han kanske har någon allergi? Har han gått ner i vikt?

• Mullan

Min son var rutten i magen ett tag efter magsjuka. Vi körde på Sempers magdroppar som hjälpte till att återställa den rätta bakteriekulturen i magen.

• Calmmu

Jag har inte märkt något att han går ner i vikt. men han ha alltid vart smal av sig. men ser inget och har inte vägt honom den senaste tiden. gav honom makaroner och korv igår och ser redan lite bättre ut. men får testa magdroppar och blir det inte bra på ett tag så får jag ringa vårdcentralen.

• mammalovis

Visst kan magsjukediaréer hålla i sig länge. Vi fick ge morotssoppa som är stoppande. Sedan kan det också vara det omvända att barnet är så förstoppat att det enda som kan passera är löst. Hur känns barnet på vänster sida av magen nedanför naveln? Är det hårt där kan man behöva massera för att hjälpa igång tarmarna.

Svar på tråden 13 månaders dålig mag i 2 veckor