• Tess1990

Hjälp med mellannamn!

Vet inte vilka mellannamn vi ska ha

Vill ha ett "feminint" och ett "maskulint"/könsneutralt

Isadora är vi relativt säkra på men tar tacksamt emot förslag! Vill ha lite "prinsessa/kungligt" klingande namn där

Maskulina/könsneutrala får gärna inte vara på topp 100

Förnamnet/tilltalsnamnet börjar på L och eftenamnet börjar på J

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp med mellannamn!
  • Bergis
    Tess1990 skrev 2016-12-17 19:50:07 följande:

Hur är det relevant för min fråga vad barnet har för könsorgan? (vilket jag antar du menar med kön)

Väldigt mycket! Eftersom ki?lar och tjejer har olika namn.
  • Carabellis kusp

Även om ni är moderna och kreativa föräldrar så är det ju inte nödvändigtvis så att barnet tycker att det är lika roligt att ha blivit ett uttryck för dessa sidor hos er. Avvikande namn som kan ge obehag för bäraren tycker jag att man bör undvika.

• LizKa
    Carabellis kusp skrev 2016-12-17 21:53:20 följande:

Även om ni är moderna och kreativa föräldrar så är det ju inte nödvändigtvis så att barnet tycker att det är lika roligt att ha blivit ett uttryck för dessa sidor hos er. Avvikande namn som kan ge obehag för bäraren tycker jag att man bör undvika.

Förhoppningsvis stoppar myndigheterna detta vansinne.
  • elyse

Det enda namnet Skatteverket kommer godkänna på en flicka är Lotus. Just sayin.

• Tess1990

Det är sen flera år tillbaka helt okej att döpa sitt barn till ett namn som traditionellt har burits av personer av motsatt kön, dessutom handlar detta om mellannamn (dvs. Inte förnamn/tilltalsnamn)

Har man dessutom lite kunskap om sverige så vet man att vissa namn i många, många generationer används till båda könen, bland annat efter gårdar där barnet har fötts, även om det traditionellt har används för bara ett kön i resten av landet

Kolla bara upp tex. Maria

Men fortfarande så är det inte alls relevant för min fråga, som var vilka namn som låter bäst ihop

• Carabellis kusp
    Tess1990 skrev 2016-12-17 22:59:49 följande:

Det är sen flera år tillbaka helt okej att döpa sitt barn till ett namn som traditionellt har burits av personer av motsatt kön, dessutom handlar detta om mellannamn (dvs. Inte förnamn/tilltalsnamn)

Har man dessutom lite kunskap om sverige så vet man att vissa namn i många, många generationer används till båda könen, bland annat efter gårdar där barnet har fötts, även om det traditionellt har används för bara ett kön i resten av landet

Kolla bara upp tex. Maria

Men fortfarande så är det inte alls relevant för min fråga, som var vilka namn som låter bäst ihop

Inget namn passar ihop med Isadora eftersom det är ett kvinnligt kodat namn. Leah Isadora som den norska prinsessan är fint.
  • LizKa

Isadora förknippar jag med makeup-produkter.
    Lite missmatch till era mansnamn på en flicka.

• Tess1990
    elyse skrev 2016-12-17 21:59:09 följande:

Det enda namnet Skatteverket kommer godkänna på en flicka är Lotus. Just sayin.

Pinsamt.. du har fel
  • Lia4

Det enda jag skulle kunna tänka mig är lotus isadora. De andra ser jättekonstiga ut tillsammans med ett kvinnonamn.

• Dixie
    Tess1990 skrev 2016-12-17 22:59:49 följande:

Mellannamn är ju motsvarande ett efternamn, så om du ska ha en diskussion om namn så får du ju i alla fall använda rätt ord.

Att man i Dalarna ( och kanske även andra delar) använder gårdsnamn före förnamnet har ju inget med detta att göra...
Svar på tråden Hjälp med mellannamn!