svamp eller raynads fenomen????
Någon som fått vita bröstvårtor av svamp? En barnmorska på BB här i Kalmar menar att det inte är speciellt vanligt utan att det mer är ett symtom på Raynads fenomen. Jag bad om att få göra en odling men hon menade att det inte var någon ide därför att svamp i de allra flesta fallen inte syns i odlingen. Hon menade vidare att om det är Raynads fenomen finns det inte så mycket att göra förutom att värma vårtan innan det att jag ammar. Jag skulle vilja jämnföra mina symtom med andra här på familjeliv för att komma fram till om det är svamp jag har eller Raynads fenomen. Jag förutsätter att det finns människor här med båda olika åkommorna. Mina bröstvårtor svider ofta efter det att jag har ammat, ibland blir de vita och det kan vara på olika ställen på vårtan och inte bara i samband med amningen utan även annars. Jag har inga sår. Ibland när jag ammar gör det ont i vårtan och ibland i vårtgården, det är en hemsk smärta. Ibland sticker det lite i bröstet också som nålar. Jag har tidigare fått mycostatin utskrivet av en annan barnmorska som trodde att det var svamp. Jag har nu använt krämen i en vecka men inte märkt av någon vidare skillnad varav jag återigen vände mig till amningsmottagningen men inte fick nån vidare hjälp. Har ni några ideer vad jag kan göra????