• elyse

barnet tar av sig vantarna på dagis

Prova alltid vantarna innan de skickas till förskolan. Dottern kan ha Polarn och pyrets vantar med dragkedja på sidan och lite kortare skaft. Innanför jacka/overallen, givetvis. Är det inte minusgrader har hon fingervantar.

• elyse

Fast det för med fingervantar som ett så stort problem förstår jag inte. Jag är både småbarnspedagog och förälder till en tvååring och det tar inte längre tid att ta på fingervantar än ett par långskaftade tumvantar med clips! Det som tar lång tid är ju om barnet inte hjälper till och är som spaghetti i armarna. Ett barn som spretar med fingrarna och håller armen rak för att underlätta att få handen genom jackan är lätt att klä. Bara att få i tummen i ett par fodrade tumvantar kan ta en halv minut per tumme om barnet inte förstår eller inte vill hjälpa till.

• elyse
    Anonym (G) skrev 2016-12-19 08:52:53 följande:

Och i så fall tar det ju en halv minut till per extra finger att trä i. Jag håller med om att det är jättelätt att ta på en fingervante på ett barn som spretar med fingrarna och hjälper till, men av de 1- och 2-åringar jag jobbar med är det väldigt få som gör det. Sen är inte tumvantar lätta att få på bara för att de är tumvantar heller, utan det är många faktorer som spelar in.

En fingervante är tunn - du både ser och känner var fingrarna är. I en fodrad tumvante måste du själv känna efter, oftast inuti barnets vante, för att veta om tummen är i. Det tycker i alla fall jag är bökigare.
  • elyse
    Anonym (G) skrev 2016-12-19 09:40:52 följande:

Som jag skrev är inte en tumvante lättare att ta på bara för att det är en tumvante.

Och återigen, om barnet sträcker ut fingrarna så är det lätt att få i dem, men många barn knyter näven och då är det väldigt bökigt och tidskrävande.

Jaja, vi tycker olika helt enkelt. Har kollegor som tycker som du så jag klär gärna på barnen med fingervantar.
Svar på tråden barnet tar av sig vantarna på dagis