• thimpan08

feberkramp..

Finns de någon här som kan berätta hur en feberkramp är? Är de alltid så att huvudet böja bakåt osv? De som står på 1177 tex, eller kan de vara så att bara armar och ben rycker? Hur är andningen?

• Svar på tråden feberkramp..
  • frokenkorrekt

Det kan ju räcka med att barnet blir frånvarande en stund. 
    Det kan bli stelt i hela kroppen eller bara i delar. 
    Det kan rycka och skaka och vända på ögonen. 
    De kan sluta andas helt en stund, bli snabbandeade eller mkt oregelbundet, snarkande. 

• thimpan08
    frokenkorrekt skrev 2016-12-17 23:35:16 följande:

Det kan ju räcka med att barnet blir frånvarande en stund. 
    Det kan bli stelt i hela kroppen eller bara i delar. 
    Det kan rycka och skaka och vända på ögonen. 
    De kan sluta andas helt en stund, bli snabbandeade eller mkt oregelbundet, snarkande. 

Tack för svar. Jag frågar för att, sonen som är 11 månader fick feber för ca tre timmar sen. Tog tempen som visade nästan 40g. Gav alvedon supp. När ja la mig i sängen med han och hn skulle sova så ligger han och tittar och börjar rycka i armar och ben, stannar till med andningen korta stunder och andas sen rätt snabbt. Ryckningarna i armar och ben får han några gånger innan han sen slutar och somnar. Ryckningarna va som om han blev skrämd liksom.tänkte inte just då riktigt på om de va feberkramp, de kanske inte va de heller? Men nu såhär efterhand funderar ja varför han blev så. Därför undrar ja hur en feberkramp kan visa sig.
  • thimpan08

Ögonen va som om han tittade på mig, blinkade som vanligt men va fokuserad på samma ställe.

• frokenkorrekt

Låter ju inte osannolikt. Håll honom sval och vädra lite i rummet och av med pyjamas mm. Ring 1177 och prata om du känner dig bekymrad. Svårt att avgöra i skrift så här, lättare när du pratar med nån. Sover han lugnt nu och febern går ner är det ju ingen fara, men kan ju ändå vara bra att vara medveten om det kan ha varit en kramp. 

• thimpan08
    frokenkorrekt skrev 2016-12-18 00:01:56 följande:

Låter ju inte osannolikt. Håll honom sval och vädra lite i rummet och av med pyjamas mm. Ring 1177 och prata om du känner dig bekymrad. Svårt att avgöra i skrift så här, lättare när du pratar med nån. Sover han lugnt nu och febern går ner är det ju ingen fara, men kan ju ändå vara bra att vara medveten om det kan ha varit en kramp. 

Har ligger i bara blöja med lakan på sig. Kräktes nyss, men sover relativt lugnt nu. Absolut ringer jag dom :) jag tänkte bara kolla om de va nån här som man kunde bolla lite med. Får se om febern ger med sig
  • ssa123

Låter nog som en feberkramp.

Våran dotter har feberkrampat. Jag har aldrig varit hemma när det hänt, men av beskrivning från sambon har hon legat med vidöppna ögon och bara stirrat utan att "se". Stelnat i kroppen och varit okontaktbar.

• Vickan I

Jag tycker inte riktigt det låter som feberkramp. Vår ena son har feberkrampat otaliga ggr mellan han var 18 mån och fem år ungefär. De kunde vara olika starka och hålla i sig olika länge, men han slutade alltid att andas och blev spänd/stel i kroppen och okontaktbar. När krampen släppte var det omöjligt att väcka honom. Ibland var det inte mkt mer, medan andra ggr så rullade ögonen bak, han fragdade, blev blå om läpparna och spänd som en båge bakåt. Ibland kom de flera ggr i rad.

Svar på tråden feberkramp..