4-åring som aldrig lyssnar! HJÄLP
Vi har en son på 4 1/2 år som nu i ett halvår varit fullkomligt omöjlig. Han lyssnar absolut inte på något vi säger.
Han är ett väldigt aktivt barn med mycket energi. Vad vi än säger så nonchalerar han det totalt.
Ett exempel kan vara om han vill se på TV. Då säger vi att ska han se på TV så ska han sitta still i soffan och vara tyst. Det fungerar i ungefär 10 sekunder sedan hoppas det upp och ned och pratas hit och dit (han säger inget vettigt utan sjunger och pratar bara). Då stänger vi av TV:n och förklarar att det blir ingen mer TV idag vilket han skiter fullständigt i.
Vi hotar med indraget lördagsgodis om han inte lyssnar, vi drar sedan in det när han inte lyssnar men han lär sig inte av det ändå.
Ibland får han lägga sig tidigare när han inte lyssnar, det biter inte heller.
Nu såhär till jul har vi till och med hotat med att jultomten inte kommer att komma om han inte börjar lyssna, det biter inte heller.
Jag pratade med förskolan och där har han blivit likadan. Han lyssnar inte alls vilket han tidigare har gjort.
Jag håller på att slita av mig håret. Inget hjälper längre. Är det någon som har några förslag? Är han annorlunda andra barn? Eller är detta en fas? Vad kan vi göra för att vi ska lyssna?