• Treansresa

    BF Juli 2017 ny

    Här samlas vi som har bf juli 2017!

    Varmt välkommen

  • Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • basio
    GrönaDruvan skrev 2016-12-20 19:35:39 följande:

    Kan någon hjälpa mig i mina tankar!

    Vi diskuterade det här med kub hemma och kom fram till att vi gör det. Har hela tiden tänkt att jag inte bryr mig om det är nåt fel på barnen, vill ha dom ändå.

    Men tankarna har ändrats! Det är så hemskt att skriva, men skulle det verkligen vara rättvist mot våra två andra barn om tex båda tvillingarna har down syndrom eller nåt annat? Jag är verkligen emot abort, men när vi tänker såhär så vill jag ju inte ha två sjuka barn till varje pris. Hade det varit våra första barn så hade det inte spelat någon roll, men nu har vi ju två innan som kommer att komma väldigt mycket i kläm om vi får sjuka tvillingar. Förstår ni tanken eller är det dumt att tänka så?


    Det är precis så vi tänker. Vi har redan fyra barn och det hade inte varit rätt mot dem att föda ett barn med allvarliga funktionshinder om vi kan undvika det. Så därför väljer vi att göra kub och om vi får dåliga odds där går vi vidare med NIPT.

    Jag tycker att du resonerar på ett klokt sätt.
  • narie24
    basio skrev 2016-12-20 16:12:54 följande:

    Ser att många ska göra kub snart. Vilken vecka är ni i när ni ska göra det? Jag fick tid när jag är i v13+0 och det kändes nästan lite sent.

    Gjorde ul idag och fick se en liten suddig böna med ett hjärta som slog. Inte så bra bild då det gjordes på magen, men allt såg bra ut.


    Jag gör kub i vecka när jag är 12+5. Blodprover togs idag. Tycker också att det är ganska sent. Vet ngn när man får resultatet? Vidrigt att göra ev abort sent.
  • narie24
    GrönaDruvan skrev 2016-12-20 19:35:39 följande:

    Kan någon hjälpa mig i mina tankar!

    Vi diskuterade det här med kub hemma och kom fram till att vi gör det. Har hela tiden tänkt att jag inte bryr mig om det är nåt fel på barnen, vill ha dom ändå.

    Men tankarna har ändrats! Det är så hemskt att skriva, men skulle det verkligen vara rättvist mot våra två andra barn om tex båda tvillingarna har down syndrom eller nåt annat? Jag är verkligen emot abort, men när vi tänker såhär så vill jag ju inte ha två sjuka barn till varje pris. Hade det varit våra första barn så hade det inte spelat någon roll, men nu har vi ju två innan som kommer att komma väldigt mycket i kläm om vi får sjuka tvillingar. Förstår ni tanken eller är det dumt att tänka så?


    VI tänker precis som du. Vi har två barn redan som behöver oss. Hade det varit första barnet så visst, men nu ska man orka för hela familjen.
  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2016-12-20 19:35:39 följande:

    Kan någon hjälpa mig i mina tankar!

    Vi diskuterade det här med kub hemma och kom fram till att vi gör det. Har hela tiden tänkt att jag inte bryr mig om det är nåt fel på barnen, vill ha dom ändå.

    Men tankarna har ändrats! Det är så hemskt att skriva, men skulle det verkligen vara rättvist mot våra två andra barn om tex båda tvillingarna har down syndrom eller nåt annat? Jag är verkligen emot abort, men när vi tänker såhär så vill jag ju inte ha två sjuka barn till varje pris. Hade det varit våra första barn så hade det inte spelat någon roll, men nu har vi ju två innan som kommer att komma väldigt mycket i kläm om vi får sjuka tvillingar. Förstår ni tanken eller är det dumt att tänka så?


    Först vill jag bara säga att det är superokej att tänka precis hur man vill. Alla är vi olika med olika förutsättningar, drömmar och liv. Vad man är beredd på är ju också väldigt olika.

    Själv har jag tänkt som du i det här läget. Vi har två redan och den här sista är en "njutbebis". Jag tycker inte att människor med downs är varken mer eller mindre värda än någon annan människa. Det handlar om vad jag och min man är beredda på och hur ett sådant behov skulle förändra vårt liv.

    Kub ger inga säkra svar. Jag vet det och får vi ett barn med downs trots "bra siffror" så kommer vi älska det. Det säger sig självt. Men om jag får det svart på vitt (tex genom vidare tester) så här tidigt är det inte självklart att vi behåller.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2016-12-20 20:04:21 följande:

    Jag gör kub i vecka när jag är 12+5. Blodprover togs idag. Tycker också att det är ganska sent. Vet ngn när man får resultatet? Vidrigt att göra ev abort sent.


    Du får svaret direkt på plats. De räknar ihop svaren från blodprovet du givit tidigare med mätningar på fostret, och ut kommer en siffra.
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2016-12-20 19:35:39 följande:

    Kan någon hjälpa mig i mina tankar!

    Vi diskuterade det här med kub hemma och kom fram till att vi gör det. Har hela tiden tänkt att jag inte bryr mig om det är nåt fel på barnen, vill ha dom ändå.

    Men tankarna har ändrats! Det är så hemskt att skriva, men skulle det verkligen vara rättvist mot våra två andra barn om tex båda tvillingarna har down syndrom eller nåt annat? Jag är verkligen emot abort, men när vi tänker såhär så vill jag ju inte ha två sjuka barn till varje pris. Hade det varit våra första barn så hade det inte spelat någon roll, men nu har vi ju två innan som kommer att komma väldigt mycket i kläm om vi får sjuka tvillingar. Förstår ni tanken eller är det dumt att tänka så?


    Tycker det är helt rätt att tänka så. Jag och mamma diskuterade faktiskt just det idag, om man redan har ett eller flera barn och vad det faktiskt innebär för hela familjen om man får ett sjukt/handikappat barn. Mina föräldrar förlorade ett barn som visade sig vara sjukt vid födseln och levde i 4 månader. Dom är överens om att det var det bästa som hände under omständigheterna. Tycker inte det är egoistiskt att tänka så. Och egentligen är det väl för övrigt egoistisk man är och ska vara. Det är ju faktiskt inga barn med medvetanden vi har i magen.
  • GrönaDruvan

    Tack för era ord.
    Förstår att alla tänker olika såklart. För mig är alla människor lika värda och lika vackra, så att få barn med funktionshinder eller down syndrom är för mig inget problem. Men nu är det fler att tänka på. Jag kan inte låta mina barn jag har nu komma såpass mycket i skymundan som det kommer bli om vi får sjuka tvillingar. Nu vet jag att testerna inte behöver betyda vare sig bu eller bä, men om man får definitivt besked så blir det nog abort tyvärr... Om en tvilling skulle ha något fel skulle vi behålla, riskerar inte en frisk för att ta bort en sjuk..sen finns det också en förälder för det sjuka barnet och en för de friska om ni förstår hur jag tänker..

  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2016-12-20 20:14:56 följande:

    Tack för era ord.

    Förstår att alla tänker olika såklart. För mig är alla människor lika värda och lika vackra, så att få barn med funktionshinder eller down syndrom är för mig inget problem. Men nu är det fler att tänka på. Jag kan inte låta mina barn jag har nu komma såpass mycket i skymundan som det kommer bli om vi får sjuka tvillingar. Nu vet jag att testerna inte behöver betyda vare sig bu eller bä, men om man får definitivt besked så blir det nog abort tyvärr... Om en tvilling skulle ha något fel skulle vi behålla, riskerar inte en frisk för att ta bort en sjuk..sen finns det också en förälder för det sjuka barnet och en för de friska om ni förstår hur jag tänker..


    Verkar genomtänkt, verkar som ni har en plan? eller något att utgå ifrån. Det är bra.
  • Gameofthrones123
    narie24 skrev 2016-12-20 17:02:03 följande:

    Jag var på inskrivning idag och då tog jag provet till kub-testet.

    Kändes skönt att gå igenom allt man funderat på med bm. Mina grejer att hålla koll på:

    Ev äta levaxin igen, rh-negativ, gallan och nu låg jag tydligen lite högt på sockret så det ska följas upp.

    Bokat upp nya tider osv, känns bra.

    Nu väntar vi på kub-ultraljudet 9/1. Läskigt!


    Usch vad jobbigt det lät med allt det där. Hoppas sockret bara var lite högt tillfälligt så du inte åker på det också!! Men vad gäller blodgruppen så är det väl bara någon spruta bebisen får om den är positiv eller?
Svar på tråden BF Juli 2017 ny