Grönsaker på julbordet
Vilka grönsaker ställer ni fram på julbordet?
Förutom såklart potatis och rödbetssallad (Ja, jag vet att det är rotfrukter) blir det:
Rödkål
Brysselkål
Grönkålschips
Vad kan mer bjuda på?
Förutom såklart potatis och rödbetssallad (Ja, jag vet att det är rotfrukter) blir det:
Rödkål
Brysselkål
Grönkålschips
Vad kan mer bjuda på?
Jag brukar ha en sallad och rotsakslåda med på mitt julbord, farmor hade alltid sallad och mormor rotsaksladan :)
Vi gör alltid denna: www.koket.se/ernst_kirchsteiger/smaratter_och_tillbehor/gronsaker__potatis_och_andra_rotfrukter/frasch_julsalat/
Den är riktigt god
Har alltid en broccoli gratäng. Perfekt tillbehör till köttbullar, korven, ja allt. Det är typ det viktigaste på hela julbordet. Annars såg jag någonstans ett recept på grönkål Caesar sallad med saffrans krutonger och hallumi, som såg sjukt gott ut.
www.koket.se/ernst_kirchsteiger/smaratter_och_tillbehor/gronsaker__potatis_och_andra_rotfrukter/frasch_julsalat/
Kan inte länka men sök på Ernst och fräch julsallad (det är med granatäpple)
Mums vad gott!!
Grönsaksmässigt så är rödkålssallad, honungsrostade morötter/palsternackor, stekt brysselkål med fläsk, karamelliserad lök, brunkål och en grön sallad med getost/tomater ganska standard på vårt julbord. Blir en salig blandning då sambon är född i USA och jag har påbrå från sydeuropa, men gott blir det
Rödkål
Brysselkål
Grönkålschips
Vad kan mer bjuda på?
Vi har två vanliga sallader - på begäran. Tidigare har vi inte haft grönsaker alls just på julbordet, men nu har vi några som vill ha sallad till allt, en som är allergisk mot mycket av julmaten och så min pappa som har diabetes.
Sallad 1:
Isbergssallad
Gurka
Tomat
Sallad 2:
Isbergssallad
Gurka
Tomat
Majs
Salladskrydda
Fetaost
Japansk-inspirerad, picklad cole slaw
En kryddig citrus-sallad (även gröna blad ingår)
Rostad rot-bryssekålsmix
Spenat med fetaost och rödlök
Solskenssallad (vitkål + apelsin)
Sallad med sötpotatis och blomkål
Ärtsallad
Japansk-inspirerad, picklad cole slaw