• Anonym (orolig)

Orosanmälan

Hej!

Det är så att det har kommit in en orosanmälan där ett barn sagt att den ena föräldern slår barnet. Än så länge har det inte varit ett möte med socialtjänsten. Men vet någon hur det går till under en utredning? Kommer barnet bara va hos den andra föräldern?

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Lslslebdn

Jag är ingen expert men har själv precis varit på soc ang en orosanmälan, dock inte för samma sak som du skriver om. Men de ringde upp mig och bokade en tid för ett första samtal. Mitt ex fick en egen tid. Sen när de hade träffat oss båda så skulle det beslutas om anmälan skulle leda till utredning. För det är inte alltid det behöver bli en utredning bara för att det finns en anmälan. Jag tror att de bedömer om barnet kan bo hos vårdnadshavaren från fall till fall så det är omöjligt att svara på utan att veta mer

• Anonym (orolig)

Möte är inbokat med båda föräldrarna. Socialtjänsten öppnar utredning, det sa dom i telefonsamtal. Den ena föräldern har många anmälningar på sig om andra saker. 

• Anonym (Soc.)
    Lslslebdn skrev 2016-12-19 09:50:11 följande:

Jag är ingen expert men har själv precis varit på soc ang en orosanmälan, dock inte för samma sak som du skriver om. Men de ringde upp mig och bokade en tid för ett första samtal. Mitt ex fick en egen tid. Sen när de hade träffat oss båda så skulle det beslutas om anmälan skulle leda till utredning. För det är inte alltid det behöver bli en utredning bara för att det finns en anmälan. Jag tror att de bedömer om barnet kan bo hos vårdnadshavaren från fall till fall så det är omöjligt att svara på utan att veta mer

Nuförtiden ska man alltid öppna utredning om anmälan gäller våld.
Svar på tråden Orosanmälan