• K Markatta

Bidrag till islamister dras in

Man har nu börjat se över de ganska frikostiga bidrag som betalas ut till diverse tvivelaktiga organisationer. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) meddelar följande:

www.svd.se/ung-vanster-forlorar-statliga-miljonstodet/om/sverige

"Vi har som många andra myndigheter i uppdrag att motverka rasism, främlingsfientlighet och intolerans i samhället. Vi gör nu en striktare bedömning av vad det innebär att respektera demokratins idéer i enlighet med förordningen", säger Lotta Persson på MUCF i ett skriftligt uttalande till TT.

Den striktare bedömningen gör bland annat att Sveriges Unga Muslimer (SUM) inte får något bidrag för 2017.

Även Ung Vänster och det som tidigare var SD:s ungdomsförbund blir av med bidragen.

• Svar på tråden Bidrag till islamister dras in
  • Pentagram

Skall kanske påpekas att Ung Vänster blir av med sitt bidrag pga de inte har tillräckligt god ordning på sin ekonomiska hantering enligt MUCF, snarare än att de skulle vara odemokratiska.

• John22

Fattar inte varför skattepengar ska läggas på diverse föreningar och organisationer överhuvudtaget.

Om nu unga muslimer, gamla rasister, skitnödiga sopgubbar eller handikappade badvakter vill träffas och driva någon form av förening så får de väl bekosta det själva.

Det går så sjukt mycket skattepengar på så sjukt mycket skit.

• Linnea1994

Det var sannerligen på tiden!
    Varför ska vi betala för andras religoner? Vi får ju betala själva fall vi vill följa våran egen.

• MadHatter
    John22 skrev 2016-12-19 13:33:56 följande:

Fattar inte varför skattepengar ska läggas på diverse föreningar och organisationer överhuvudtaget.

Om nu unga muslimer, gamla rasister, skitnödiga sopgubbar eller handikappade badvakter vill träffas och driva någon form av förening så får de väl bekosta det själva.

Det går så sjukt mycket skattepengar på så sjukt mycket skit.

Och jagctycker att föreningslivet ör en oerhört viktig del i vårt demokratiska samhälle och definitivt ska uppmuntras, gebom föreningsbidrag, subventionerade idrottshallar, aktivitetsstöd mm.

Däremot ska förstås det finns en bra kontroll.
  • Pentagram
    Linnea1994 skrev 2016-12-19 13:39:20 följande:

Det var sannerligen på tiden!
    Varför ska vi betala för andras religoner? Vi får ju betala själva fall vi vill följa våran egen.

Jag är osäker på vad du menar med "våran egen" och "andras" i referens till religioner, du följer väl per definition alltid din egen religion snarare än någon annans. Anyway, om jag antar att du menar kristendomen så tror jag att kristna ungdomsförbund OCKSÅ får bidrag...
  • Flash Gordon

Det ahde eepelvis varit rimligt att BEMUF (Bosniien Hercigovinas Muslimska Ungdomsföbund) inte hade fått 1,3 miljoner i bidrag efter att de flaggat på gatan med jihadistflaggor och har personkopplingar till islamistiska organisationer.

Alltså ungefär samma argument som hindrade SUM att få bidrag.

• Linnea1994

Detta känns ju än mer riktigt efter det att"Sveriges unga muslimers" ordförande Rashid Musa twittrade: " Vem har sagt att en måndag inte kan vara rolig" efter dådet I Berlin!

• Linnea1994
    Pentagram skrev 2016-12-19 14:25:15 följande:
    Jag är osäker på vad du menar med "våran egen" och "andras" i referens till religioner, du följer väl per definition alltid din egen religion snarare än någon annans. Anyway, om jag antar att du menar kristendomen så tror jag att kristna ungdomsförbund OCKSÅ får bidrag...
    Nu är det ju den officiella religonen I Sverige så vad är felet med att dessa får bidrag. Den största delen till dem kommer från Svenska kyrkan.
Svar på tråden Bidrag till islamister dras in