Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vill leva ungkarlsliv igen

Anonym (Hmmmm) skrev 2016-12-19 15:54:52 följande:

Varannan vecka är det normala.

Hur som helst. Jag har svårt att känna någon som helst sympati med TS. Jag lider med hans sambo dock.

Det börjar bli allt vanligare, men det är inte detsamma som det normala. Det är fortfarande endast 35% av de separerade föräldrar som har det så.

Det är alltid en som lider om bara en vill bryta upp. Hans orsak är inte sämre än någon annans. Känslorna för henne finns uppenbarligen inte. Då finns det inget att bygga på.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-12-20 07:58:41 följande:
    Sent ska syndaren vakna. Han kunde väl tänkt efter liiite innan om svenssonliv var nåt för honom. Som någon annan redan skrivit, till slut är han den ende singeln i umgängeskretsen och då är det inte så hett längre.
    Det är inte alltför ovanligt att par, som skaffar barn unga eller  innan de är redo mentalt för det, separerar, så han lär nog inte bli den enda singeln i umgängeskretsen. Kanske den första, men absolut inte den sista.

• sextiotalist
    i-o skrev 2016-12-20 08:38:17 följande:

Är flickvännen din snygg så kan jag ta över. Men räkna inte med att du kan vinna tillbaka henne från mig eftersom jag är mer man än du någonsin varit eller kommer att bli. Ditt barn kommer också att tvingas kalla mig pappa.

Skämt och sido, alla ni män i samma sits kan skramla till ett kollektiv där jag och era fruar och barn kan bo.
    Låter suveränt tycker jag. Alltid någon att mysa och kramas med och ge snälla komplimanger till.

Och jag lovar, det finns kvinnor som separerar och inte vill ha en ny man att gosa med.

• sextiotalist
    Anonym (Familjerätt) skrev 2016-12-20 08:45:53 följande:

Vad sorgligt det låter, men det är dessvärre inte ovanligt att det blir såhär vid första barnet om det inte varit riktigt planerat tillsammans. Oavsett vad så behöver ni samarbeta kring detta och försöka hitta en lösning. Du har ingen skyldighet att vara sambo med någon du inte älskar, MEN du har en skyldighet att ta ansvar som pappa till ditt barn. 

Boka in samarbetssamtal hos familjerätten så ni får reda ut hur ni ska gå vidare, kanske vill inte heller mamman att ni ska leva ihop? Det finns bara GEMENSAM vårdnad eller ENSKILD vårdnad, eftersom ni inte är gifta har mamman automatiskt ensam vårdnad om ni inte anmälde vid födseln att ni ska ha gemensam vårdnad. Om mamman har ensam vårdnad så är du inte alls garanterad att få ha barnet varannan vecka växelvis utan mest troligt varannan helg. (passar väl dig eftersom du vill kröka och dra hem one-night-stands på helgerna) Hon har skyldighet att samarbeta för att ert barn ska få ett bra umgänge med dig som pappa men du får inte speciellt mycket att säga till om såvida du inte stämmer om umgänget i en domstol. Du ska dessutom betala underhåll till mamman, vilket belopp kan ni räkna ut på försäkringskassans hemsida. Har mamman ensam vårdnad kan hon också flytta från kommunen eller vart hon vill i stort sett, kanske oförargligt till en början men barnet växer och börjar skola och aktiviteter och av egen erfarenhet så blir det oerhört krångligt, dyrt och besvärligt att inte bo i samma kommun som sitt barn. 

Angående din bostadsrätt så har hon ingen rätt till den, har svårt att tro att hon ens skulle kunna köpa ut dig då du ägde den innan ni träffades och hon inte har betalat på räntor eller amorteringar under tiden. Att köpa loss den skulle i så fall vara till marknadsvärdet idag.

Mest troligt blir väl situationen att ni separerar och mamman tar barnet med sig till en hyresrätt. Du har barnet varannan helg fredag-söndag och betalar minst 1580 kr/månad i underhåll. Sedan följer åratal med tjafs om pengar, semesterveckor, jul och midsommar-firande, byte av umgängeshelger, orättvisor hit eller dit - GOOD LUCK Död

Det finns inget som hindrar att barnet bor varannan vecka vid enskild vårdnad, lika lite som det finns något som hindrar att barnet bor vh vid gemensam vårdnad. Det finns inget som garanterar, även om man har gemensam vårdnad, att barnet ska bo varannan vecka.
  • sextiotalist
    Anonym (Familjerätt) skrev 2016-12-20 08:45:53 följande:

Vad sorgligt det låter, men det är dessvärre inte ovanligt att det blir såhär vid första barnet om det inte varit riktigt planerat tillsammans. Oavsett vad så behöver ni samarbeta kring detta och försöka hitta en lösning. Du har ingen skyldighet att vara sambo med någon du inte älskar, MEN du har en skyldighet att ta ansvar som pappa till ditt barn. 

Boka in samarbetssamtal hos familjerätten så ni får reda ut hur ni ska gå vidare, kanske vill inte heller mamman att ni ska leva ihop? Det finns bara GEMENSAM vårdnad eller ENSKILD vårdnad, eftersom ni inte är gifta har mamman automatiskt ensam vårdnad om ni inte anmälde vid födseln att ni ska ha gemensam vårdnad. Om mamman har ensam vårdnad så är du inte alls garanterad att få ha barnet varannan vecka växelvis utan mest troligt varannan helg. (passar väl dig eftersom du vill kröka och dra hem one-night-stands på helgerna) Hon har skyldighet att samarbeta för att ert barn ska få ett bra umgänge med dig som pappa men du får inte speciellt mycket att säga till om såvida du inte stämmer om umgänget i en domstol. Du ska dessutom betala underhåll till mamman, vilket belopp kan ni räkna ut på försäkringskassans hemsida. Har mamman ensam vårdnad kan hon också flytta från kommunen eller vart hon vill i stort sett, kanske oförargligt till en början men barnet växer och börjar skola och aktiviteter och av egen erfarenhet så blir det oerhört krångligt, dyrt och besvärligt att inte bo i samma kommun som sitt barn. 

Angående din bostadsrätt så har hon ingen rätt till den, har svårt att tro att hon ens skulle kunna köpa ut dig då du ägde den innan ni träffades och hon inte har betalat på räntor eller amorteringar under tiden. Att köpa loss den skulle i så fall vara till marknadsvärdet idag.

Mest troligt blir väl situationen att ni separerar och mamman tar barnet med sig till en hyresrätt. Du har barnet varannan helg fredag-söndag och betalar minst 1580 kr/månad i underhåll. Sedan följer åratal med tjafs om pengar, semesterveckor, jul och midsommar-firande, byte av umgängeshelger, orättvisor hit eller dit - GOOD LUCK Död

Och så tar vi detta med underhåll, det enda som stämmer är att mamman i det här fallet (om boendet är hos henne heltid) är att hon får garanterat 1573 kronor. Vad Ts sedan ska betala beror på inkomst, tjänar han bra kan det bli mer, tjänar han dåligt, så kanske han inte ens behöver betala 1573 kronor.

Bostadsrätten lär han få behålla, eftersom den inte i detta fall ingår i samboegendomen och mamman, eftersom hon inte har någon inkomst, inte kan köpa den
Svar på tråden Vill leva ungkarlsliv igen