Inlägg från: Anonym (beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (beror på)

Vill leva ungkarlsliv igen

Hyr du bostaden?
    Är hon skriven där?
    Hur länge har hon bott där?

Om bostaden är en hyresbostad, hon är skriven där och har bott där mer än 3 månader så är chansen stor att hon får bostaden. Det spelar ingen roll vem som betalat hyran hittills eller vem som står på kontraktet.

Den som har mest behov av den får den. Om du inte ska ha barnet mest är det inte du. Är barnet 3 år eller mer så kan ni ha varannan vecka, en del börjar tidigare än så men det brukar inte rekommenderas och då tittar man på andra saker som tex: 
    Vem har bäst ekonomi? Vem har mest köpoäng? Vem har släkt/vänner på orten som kan hjälpa till?

• Anonym (beror på)
    Anonym (Ångrar mina livsval) skrev 2016-12-19 15:23:00 följande:
    Det är en bostadsrätt. Ja jag skulle kunna hjälpa till i den mån det går.
    Om hon inte kan köpa den av dig så får du behålla den. Du måste ge henne en skriftlig uppsägning med uppsägningstid på 3 månader.

Finns möjlighet och vilja att hjälpa henne till en bostad? Är det svårt att få bostad där ni bor?Hur är hennes ekonomi? Kan du köpa en och hyra ut till henne?
  • Anonym (beror på)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-12-19 15:44:57 följande:
    1) vill du inte vara med henne gör slut och ta konsekvenserna
    2) du kommer för alltid att vara barnets far och får ha det varannan vecka
    Det är inte alls säkert att han får ha barnet varannan vecka. Om han och mamman är överens så javisst, annars måste han stämma mamman på umgänge och då måste de kunna samarbeta osv osv.

VILL han inte ha varannan vecka så blir det inte heller så, men jag uppfattar det som att han är ok med att ha barnet halva tiden.
  • Anonym (beror på)
    Anonym (Nopp) skrev 2016-12-19 20:14:51 följande:
    Nej han behöver inte stämma henne på varannan vecka. Om han inte har och vill ha delad vårdnad så får han stämma henne. Umgänge har han eller rättare sagt barnet alltid rätt till och har inget med vårdnaden att göra.
    Man får inte varannan vecka bara så där. Om båda är överens, ja,  men finns det samarbetssvårigheter så är det en risk att det blir varannan helg. Särskilt om barnet är litet och mamman har haft hela föräldraledigheten. Jag har inte skrivit något om vårdnaden.

• Anonym (beror på)
    Anonym (Ångrar mina livsval) skrev 2016-12-21 12:34:14 följande:
    Hon är arbetslös så det blir svårt att få lån
    Ok, ska vi ta och reda ut lite här.

Ni bor trångt. Hon har inget jobb, men du har? Vad kan din bostad vara vard? Kan den vara värd så pass att ni får till kontantinsatsen för en större?

Föräldrapenningen, är den det lägsta? Det KAN gå att få låna ändå, beroende på vart ni bor i landet och på om ni kan tänka er att byta område, kanske lite längre från 'stan' osv.
    Du kanske kan få eget lån utan att blanda in henne?

Vad som är viktigt dock är att ni skriver papper på allt så att ingen av er blir utan. Ska du äga själv får du även betala amortering och renoveringar själv medan hon bidrar till ränta och avgift.
    Eller ja det finns ingen lag på det, men det är mest rättvist eftersom du får en värdeökning på bostaden ju mer du amorterar och renoverar och hon får ingenting.

Hon bör också ställa sig i bostadskö direkt, på alla ställen hon kan tänka sig att bo på utifall att.
    Alltid bra att ha en plan B.
  • Anonym (beror på)

Och familjeterapi är en bra idé...

Svar på tråden Vill leva ungkarlsliv igen