Inlägg från: Anonym (Smart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smart)

Att leva på existensminimum?

Anonym (Fsfia) skrev 2016-12-19 21:59:03 följande:

Har gått på försörjningsstöd under en lång period och har plockat på mig en del tips om jag gärna delar.

Många mataffärer rear ut mat med kort datum, köp,tillaga ock stoppa i frysen så håller det ett bra tag. Köper även ofta storpack av tex färs när det är på extrapris och fryser in. Kött är ofta väldigt dyrt så köper bara på extrapris.

Pasta och ris är fantastiskt och kan varieras i oändlighet.

Ägg är en lysande källa av protein när man inte riktigt har råd med kött. Även bönor på burk är bra. Falukorv är en riktig favorit hemma. En cirkel för ca 30 kronor räcker till 3-4 middagar för mig och maken. Kan tipsa om lite recept också om du är intresserad

Kläder har jag dåligt med tips eftersom jag fram tills nyligen varit så överviktig att jag bara kunnat handla på +avdelningar.

Jättebra tips! Var matsmart, det kan du spara väldigt mycket på. Åk och handla tidigt på morgonen, precis när butiken öppnar, då finns det allt som oftast nedsatt kött som dom rear ut för halva priset. Kommer du senare under dagen är det garanterat någon annat som hunnit förre och tagit allt. Fick tag på ekologisk, svensk nötfärs för 50 kr/kg, och vanlig svensk nötfärs för 30 kr/kg nu i veckan. Det blir många billiga måltider.

Även torkade bönor/ärtor är bra och billigt, krävs lite förberedning dock. Man kan göra en fantastiskt god kikärtsgryta för inte många kronor, hummus som gott, nyttigt och mättande pålägg, tillbehör etc.

Vart bor du? Om du bor i södra Stockholm skulle jag tipsa dig om att åka till Matdax i Hökarängen/Högdalen ibland. Där går det alltid att få tag på billig mat. Mkt är import, men en stor del är stora svenska märken. Exempelvis Pärsons påläggsskinka/kalkon för en 10, Kronfågeln kycklingben 2 kg för 20 kr, Findus Torsk 400 g för 18 kr. Exempel på vad vi köpte när vi var för ett par veckor sedan! Har fortfarande kvar mat i frysen, vi handlade för 600 kr, är 2 vuxna och 2 barn i familjen.
Svar på tråden Att leva på existensminimum?