Hur borde en asylansökan behandlas?
Jag läste denna
www.gp.se/ledare/ett-avslag-%C3%A4r-ett-avslag-och-ska-respekteras-1.4056740
och kom att tänka på frågan hur himla svårt kan det vara att få ut dom extremt många människor som vistas i landet olagligt efter avslag på asylansökan?
Jag anser mig hyggligt pragmatiskt lagd så varför gör man inte som så att när asylansökans beslut kommit så ska den/dom det gäller (tänker mig att en familj ska få familjens beslut samtidigt) komma med sin resväska och ta emot beslutet. Beslutet kanske till och med ska tas emot på närmsta stora flygplats. Är det ett avslag får man gå in i en väntsal och sen eskorteras till flygplanet så man kommer iväg som förväntat. Beslutet får sedan överklagas från hemlandet. Dyker man inte upp på mötet är det automatiskt avslag som ej går att överklaga. Den här metoden borde ju spara enorma resurser (=skattebetalarnas pengar + tid som polisen kan ägna sig åt vettigare saker).
Vad tycker ni andra? Har ni några förslag? Eller tycker ni det är ok att helt enkelt gå under jorden om det blir avslag?
Det helt optimala är att vi inte borde ta emot asylansökningar vid gränsen alls för dit kommer bara dom starkaste (fysiskt starka + pengar) utan asylansökan ska ske i landet/flyktinglägret dom befinner sig i. Sen kan den behandlas här och efter godkänd ansökan så flyger vi in personen på säkert sätt. Detta är utan tvekan det rättvisaste, humanaste och mest kostnadseffektiva sättet. Vet folk att det är enda sättet att komma in i Sverige så fogar dom flesta sig därefter förutsatt att man vet att gör man på annat sätt är man "utvisad på livstid" dvs straffet är så kännbart att endast ett fåtal är villiga att ta risken.