• Malva2015

problem att bajsa 4 veckors bebis

Min bebis på en månad har sedan födseln blivit mer eller mindre ledsen när hon ska bajsa.
    Nu är det som att hon krystar och krystar men lyckas inte få ut något .
    Hon kan hålla på i timmar och gråter och gnyr. När jag hjälpt till med en pysventil så sprutar det ut som diarré ganska direkt.
    Det är som att hon bara inte får det "över tröskeln ".
    Jag helammar och har talat med BVC men de säger inte mkt.
    Ska även tillägga att när hon lyckas bajsa är det kletigt och snorliknande.

Är detta normalt?

• Svar på tråden problem att bajsa 4 veckors bebis
  • Miriami

Tråkigt att bvc inte kan ge bra råd. Vad ska man ha dom till när man inte får hjälp...

Resulax är jätte bra. Det är ungefär samma som lavemang.Lactulos 3-5ml prova det.

• Gina43
    Miriami skrev 2016-12-20 12:00:34 följande:

Tråkigt att bvc inte kan ge bra råd. Vad ska man ha dom till när man inte får hjälp...

Resulax är jätte bra. Det är ungefär samma som lavemang.Lactulos 3-5ml prova det.

Fast då bör man stå på sig och se till att få råd. Tyvärr har många inställningen att "små barn har ofta magproblem - så är det bara och det går för det mesta över".

Jag tycker däremot kanske inte att man i första hand ska rekommendera minilavemang till en 4 veckors bebis..

TS, det är mycket som kan ställa till det i en litens mage. Det finns ett par saker som ni kan prova - vissa saker kan lindra (det är olika för alla om det funkar tyvärr): Semper magdroppar hjälper bakteriefloran i tarmen. Minifomdroppar (vid varje amning) är en annan sak som också brukar rekommenderas. Du kan prova att äta komjölksfritt i några veckor. Det kan vara så att hon är känslig för komjölksprotein i din mat och som går över i bröstmjölken. Magmassage kan hjälpa.

Det kan vara omogen tarm eller en reaktion på något som du äter. Vi hade mycket pysventiler till min äldste son. Det som kom ut var också slemmigt och löst, med gaser. Det blev bättre efter ett par månader och gick successivt över helt (vid 4-5 månader).
  • Malva2015
    Gina43 skrev 2016-12-20 14:02:53 följande:
    Fast då bör man stå på sig och se till att få råd. Tyvärr har många inställningen att "små barn har ofta magproblem - så är det bara och det går för det mesta över".

Jag tycker däremot kanske inte att man i första hand ska rekommendera minilavemang till en 4 veckors bebis..

TS, det är mycket som kan ställa till det i en litens mage. Det finns ett par saker som ni kan prova - vissa saker kan lindra (det är olika för alla om det funkar tyvärr): Semper magdroppar hjälper bakteriefloran i tarmen. Minifomdroppar (vid varje amning) är en annan sak som också brukar rekommenderas. Du kan prova att äta komjölksfritt i några veckor. Det kan vara så att hon är känslig för komjölksprotein i din mat och som går över i bröstmjölken. Magmassage kan hjälpa.

Det kan vara omogen tarm eller en reaktion på något som du äter. Vi hade mycket pysventiler till min äldste son. Det som kom ut var också slemmigt och löst, med gaser. Det blev bättre efter ett par månader och gick successivt över helt (vid 4-5 månader).
    Tack! Känns skönt att höra att din son hade det likadant. Jag försöker massera och ibland funkar det. Tack för svar !
    Man vill ju bara höra att det är vanligt så det inte är något fel "på henne".
    Får testa att lägga om kosten men det känns kanske mer som att det är utdrivningsprocessen som inte är mogen än..
  • Nyfikna72

Det är mycket som inte är moget på en baby på en månad..........du får absolut inte börja med nå laxerande på eget bevåg. Det kan snarare stjälpa än hjälpa såna här gånger.

• Malva2015
    Gina43 skrev 2016-12-20 14:02:53 följande:

Förresten, känner du igen att avföringen även är som tjockt snor ibland?
  • Malva2015
    Nyfikna72 skrev 2016-12-20 17:56:58 följande:

Det är mycket som inte är moget på en baby på en månad..........du får absolut inte börja med nå laxerande på eget bevåg. Det kan snarare stjälpa än hjälpa såna här gånger.

Nejdå det ska jag inte . Bara undrar om det är normalt. Hon har även väldigt slemmig avföring ibland. De gånger hon lyckas själv. Det är segt som snor . Liksom dallrar..:(

I övrigt mår hon bra . Går upp i vikt och är pigg och glad (när det inte ska bajsas alltså)
  • Gina43
    Malva2015 skrev 2016-12-20 18:13:29 följande:

Förresten, känner du igen att avföringen även är som tjockt snor ibland?

Ja, avföringen var slemmig ibland. Vi har nog sett alla varianter. Grönaktig avföring också!

Oroa dig inte för att hjälpa med pysventiler (i viss omfattning - vi använde hyfsat mycket och sonen har inga problem med bajseriet idag). Och tänk på att du kan rengöra och sterilisera dem - annars blir det väldigt dyrt i längden.
  • Malva2015
    Gina43 skrev 2016-12-21 22:04:13 följande:
    Ja, avföringen var slemmig ibland. Vi har nog sett alla varianter. Grönaktig avföring också!

Oroa dig inte för att hjälpa med pysventiler (i viss omfattning - vi använde hyfsat mycket och sonen har inga problem med bajseriet idag). Och tänk på att du kan rengöra och sterilisera dem - annars blir det väldigt dyrt i längden.
    Tack ! Du har lugnat mig
Svar på tråden problem att bajsa 4 veckors bebis