Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

var träffar man tjejer/ickebinära?

Anonym (brud) skrev 2016-12-20 17:55:21 följande:

Vad är ickebinär??

En nymodighet som innebär att man inte vill kallas tjej eller kille utan använder ett påhittat tredje kön, man använder pronomet hen om sig själv. Oftast är det unga vänsteridealister som kallar sig ickebinära.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Linn Samir) skrev 2016-12-22 14:00:48 följande:

Du har aldrig funderat över att icke-binära transpersoner söker sig till vänsteridealister eftersom de är de enda som respekterar och välkomnar dem? Att de lever som icke-binära först, och sedan söker sig dit de är minst mobbade?

Alla icke-binära jag har träffat har varit i vänsterkretsar ett par år innan de börjar kalla sig icke-binära. Jag har aldrig träffat en icke-binär som inte är radikalvänster på något vis. Men det är inte fel att utmana och vara radikal medan man är ung, jag tror de flesta någon gång i sitt liv har utmanat på olika vis, sedan växer man ju upp.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-22 21:02:59 följande:

Men vad betyder ickebinär?

Jag förklarade ju det i inlägget du citerade.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-23 08:24:41 följande:

Tja.. du skrev att det är ett ord som används av folk som inte vill kallas för tjej eller kille. Det säger ju ingenting om vad ordet betyder

Det är det ordet betyder, att man inte vill kallas tjej eller kille utan ser sig själv som ett tredje kön.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-23 18:59:02 följande:

Är ickebinär ett icke-definierat kön eller?

Ja, precis, men inte icke-deffinerat på det sättet som att man fysiskt kan se några avvikelser. Oftast behåller en icke-binär sitt namn och fortsätter klä sig typiskt manligt/kvinnligt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-24 01:18:52 följande:

Vad är skillnaden då?

Skillnaden mellan vad?
  • Glinda från Oz
    lalsldlflglhljlk skrev 2016-12-24 12:04:13 följande:

Det du pratar om är binära tal. Ordet "binär" används såväl inom lingvistiken som inom sociala discipliner. När det kommer till genus (socialt kön) handlar icke-binäritet om att man inte tillhör det stereotypt manliga eller det stereotypt kvinnliga, utan antingen både ock eller någon stans däremellan (om man ser de binära könen (man/kvinna) som varsina extremer i en dualism). En person som är icke-binär kan föredra att använda vissa pronomen framför andra, till exempel de könsneutrala (den, hin, hen) eller inte bry sig om pronomen och tycka alla är okej att använda.Jag tänker att det mentala, det sociala och det fysiska är tre olika dimensioner i sammanhanget. Personen kan ju vara både trans och icke-binär. De icke-binära jag känner har i alla fall bytt namn, samt har inte stereotypa könsroller.Det kan vara ett icke-definierat kön, på samma sätt som det kan vara ett definierat kön. Det varierar helt enkelt.

Läs mer här:

www.transformering.se/vad-ar-trans/ordlista

www.transformering.se/transbloggen/ickebinar-sprak-och-normer

De flesta icke-binära jag har träffat behåller namn och allt man förknippar med typiskt manligt. T.ex en tjej som heter Anna (påhittat namn) som klär sig väldigt feminint fortsätter precis som vanligt, ända skillnaden är att nu kallas hon hen.

Jag håller med dig om att kön kan vara mentalt, juridiskt och fysiskt, men just icke-binär är bara en modegrej.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Kille) skrev 2016-12-24 12:33:18 följande:

För dem som upplever sig som icke-binära tror jag inte att de upplever det som en modegrej. Det är som säga till en homo att det bara är en fas...

Jag har ingen aning om hur en ickebinär känner sig, men jag skulle anpassa mig till deras spelregler. Vill de kallas Anna eller kalle eller hen, så skulle jag göra det, för att försöka undvika att personen trampa på tårna. Det är så lätt att såra människor, så kan jag anpassa mig lite för att undvika att en annan människa blir sårad så gör jag det. Dessa människor får stå ut med mycket.

Du kan inte jämföra det med homosexuella. Homosexualitet finns bland de flesta däggdjur och har alltid funnit hos människan. Icke-binär har funnits något år och finns bara hos människor. Det är dessutom något man växer ifrån tillskillnad från homosexualitet.

Att vara icke-binär är trots allt något man väljer själv och jag behöver inte samtycka till deras livsstil, men jag är aldrig otrevlig mot någon och använder alltid namnet personen vill bli kallad men hen säger jag inte.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-24 14:51:56 följande:

Blir väldigt luddigt då det är så oklart hur de ens definierar kön. Går ju inte att förstå någonting då.

Jag förstår fortfarande vad du inte förstår. De anser att de finns tre kön, tjej, kille och icke-binär. Du kan välja att hålla med eller inte.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-25 17:44:12 följande:

Och vad är det tredje könet?

Det tredje könet är icke-binär precis som jag skrev. Du får gärna läsa först innan du frågar.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-25 17:44:12 följande:

Och vad är det tredje könet?

Det tredje könet är icke-binär precis som jag skrev. Du får gärna läsa först innan du frågar.
  • Glinda från Oz
    Anonym (brud) skrev 2016-12-25 18:41:48 följande:

Och varför ska jag läsa på först? Det här är ett diskussionsforum där ordet står fritt.

Om du inte kan förklara icke-binär så säg det istället.

Jag har ju förklarat. Jag börjar undra om du har någon form av funktionsnedsättning som gör att du har svårt att förstå. Det är fler än jag som försöker förklara för dig ändå frågar du samma sak om och om igen, det är som att du inte läser svaren.
Svar på tråden var träffar man tjejer/ickebinära?