var träffar man tjejer/ickebinära?
Vad är ickebinär??
Vad är ickebinär??
Du har aldrig funderat över att icke-binära transpersoner söker sig till vänsteridealister eftersom de är de enda som respekterar och välkomnar dem? Att de lever som icke-binära först, och sedan söker sig dit de är minst mobbade?
Men vad betyder ickebinär?
Tja.. du skrev att det är ett ord som används av folk som inte vill kallas för tjej eller kille. Det säger ju ingenting om vad ordet betyder
Är ickebinär ett icke-definierat kön eller?
Vad är skillnaden då?
Det du pratar om är binära tal. Ordet "binär" används såväl inom lingvistiken som inom sociala discipliner. När det kommer till genus (socialt kön) handlar icke-binäritet om att man inte tillhör det stereotypt manliga eller det stereotypt kvinnliga, utan antingen både ock eller någon stans däremellan (om man ser de binära könen (man/kvinna) som varsina extremer i en dualism). En person som är icke-binär kan föredra att använda vissa pronomen framför andra, till exempel de könsneutrala (den, hin, hen) eller inte bry sig om pronomen och tycka alla är okej att använda.Jag tänker att det mentala, det sociala och det fysiska är tre olika dimensioner i sammanhanget. Personen kan ju vara både trans och icke-binär. De icke-binära jag känner har i alla fall bytt namn, samt har inte stereotypa könsroller.Det kan vara ett icke-definierat kön, på samma sätt som det kan vara ett definierat kön. Det varierar helt enkelt.
Läs mer här:
www.transformering.se/vad-ar-trans/ordlista
www.transformering.se/transbloggen/ickebinar-sprak-och-normer
För dem som upplever sig som icke-binära tror jag inte att de upplever det som en modegrej. Det är som säga till en homo att det bara är en fas...
Jag har ingen aning om hur en ickebinär känner sig, men jag skulle anpassa mig till deras spelregler. Vill de kallas Anna eller kalle eller hen, så skulle jag göra det, för att försöka undvika att personen trampa på tårna. Det är så lätt att såra människor, så kan jag anpassa mig lite för att undvika att en annan människa blir sårad så gör jag det. Dessa människor får stå ut med mycket.
Blir väldigt luddigt då det är så oklart hur de ens definierar kön. Går ju inte att förstå någonting då.
Och vad är det tredje könet?
Och vad är det tredje könet?
Och varför ska jag läsa på först? Det här är ett diskussionsforum där ordet står fritt.
Om du inte kan förklara icke-binär så säg det istället.