Vilka är de värsta medicinska biverkningar du varit med om?
Citalopram: Fick inte veta att man ska ta den på morgonen, så tog första dosen på kvällen. Ett par timmar senare började jag må illa och illamåendekänslan satt i flera dagar så jag hade svårt att äta. Värre var att jag inte kunde sova alls första natten och bara lite nästa natt. Hade också svettningar, underlivet levde som ett eget liv och en massa annat. Hade typ allt som nämndes och några till. Men så var jag i ganska dåligt skick då så det påverkade säkert.
De värsta biverkningarna gick om efter ett par dagar och resten efter en vecka eller så. Äter fortfarande Citalopram och känner inte av något, förutom att jag kanske är mer törstig än före, men svårt att säga då jag ätit det i massor med år.
Sulfa: Som 12-åring var jag på morgonen till läkaren och fick någon sorts antibiotika för halsfluss. När mamma kom hem från jobbet hade jag så ont i örat att jag grät. Läkaren vi då träffade bytte till sulfa. Någon dag senare hade jag utslag så mina föräldrar trodde jag hade mässling. Läkaren sade ändå att det var typisk sulfaallerig och jag var jätteglad att vi åkt till läkaren genast för då kunde jag åka med på kvällens fest.
Antibiotikan Clindamycin: Ett tag efter avslutade kur fick jag mycket konstig avföring och magproblem. Uppsökte småningom läkare som inte visste orsaken och som inte trodde antibiotikakur hade med saken att göra eftersom jag inte längre åt den. Lyckades ta mig till sambon på annan ort och när jag där besökte läkare förstod hon genast att det var clostridium difficile som man kan få av just Clindamycin. Så fick jag en annan antibiotika för att råda bot på den.