• Enne

Sluta köpa julklappar och skänk pengar till flyktingar

Jag läste precis en krönika som jag tycker säger precis vad jag tycker. Vilka mer där ute hoppar över julklappar i år och donerar pengar istället?

www.chic.se/kronika-julklappar-medan-andra-flyr-fran-krig/

• Svar på tråden Sluta köpa julklappar och skänk pengar till flyktingar
  • maratontjejen

Nix, jag skänker inte ett enda öre åt fler flyktingar då jag tillhör skaran i Sverige som betalar mest skatt och en stor del av dessa pengar går till bistånd och flyktinghjälp.

• Anotherone

Vi gör också både och. Jag själv fick ett gåvopresentkort av en nära anhörig som skänkt pengar till musikhjälpen. Och vederbörande ville själv inte ha julklappar så där har vi satt in till Unicef resp. WWF i den personens namn.

Jag tänker inte propsa på att köpa presenter till folk som inget önskar, utan som VILL att vi gör så här istället. Det är helt ok för mig.
    Men också kul att inte alla släktingar vill ha det på det viset eftersom jag själv tycker att det är roligt att få köpa och ge bort lite julklappar också.

• Charlotte N
    Ullabellasekreterare skrev 2016-12-21 10:39:21 följande:

Nä. Jag älskar julklappar. Här skänks inget. Däremot hjälper jag gärna de hemlösa i Sverige i jul. 

Hur gör du det?
  • Ullabellasekreterare
    Charlotte N skrev 2016-12-21 10:51:32 följande:
    Hur gör du det?
    Är med i några olika föreningar där vi samlar ihop och delar ut mat. Bakar också dit. + skänker till sthlm stadsmission 
  • elyse

Nej, jag lever som vanligt och skänker varje månad till Läkare utan gränser, UNHCR och Oxfam.

• Mandel

Jag stressar inte!

Jag tycker att det är bättre att krutet läggs på att få slut på allt våld män ägnar sig åt. På så vis skulle vi slippa skicka pengar kors och tvärs över jorden för att rädda medmänniskor på flykt.
    Så länge män känner sig manade att tramsa vilket de gjort i  årtusenden, så hjälper det inte att skicka några hundringar hit och dit. Det har varit lika dant i världen på många platser i århundraden. Det vi gör hjälper inte. Kanske dags att byta taktik?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Sluta köpa julklappar och skänk pengar till flyktingar