• Gravitation

Handläggningstid för VAB

Idag är det 1 månad sedan jag vabbade för första gången . Angav även ny inkomst då jag börjat nytt jobb.

Ska det inte ta högst 30 dagar, och om det behöver kompletteras ska de höra av sig? Det är fortfarande under handläggning och de pengarna lär ju inte komma imorgon

Någon mer som fått vänta länge? Maken handlägger de på en gång, antagligen för hans inkomst är fastlagd och registrerad.

• Svar på tråden Handläggningstid för VAB
  • FruganH

Kanske är 30 dagar OM allt är klart? Nu behöver dom ju ta ställning till din nya inkomst först innan man kan ta beslut om VAB.
    Sen är det väl mycket just nu med, så att det tar några dagar längre tid ibland kanske man kan acceptera. Det är ju ändå människor som jobbar där med. Som blir sjuka/vabbar/ska hinna med precis som på alla andra arbetsplatser.

• Carambolan

Ring och kolla så att de har fått in uppgifter från din arbetsgivare. Det brukar vara där det fastnar om man registrerar ny inkomst.

• Anonym (Ellen)
    Carambolan skrev 2016-12-22 08:46:41 följande:

Ring och kolla så att de har fått in uppgifter från din arbetsgivare. Det brukar vara där det fastnar om man registrerar ny inkomst.

Håller med!
    Om du har angett nya uppgifter så brukar FK skicka en blankett till arbetsgivaren som denne ska fylla i och där upplever jag att man har ganska god tid på sig (gör detta ibland, det ingår i mina arbetsuppgifter).
    Nu tex. fick vi ett antal sådana häromdagen och då vill FK ha svar senast 9/1. Vi har inga problem att göra detta dagligen så att uppgifterna går in via arbetsgivartjänsten direkt men säg att det blir liggande hos din arbetsgivare och att man heller inte gör det i tid, då är det inte så konstigt om handläggningen hos FK dröjer.

• Alexi

Det är 30 dagar from att ansökan är komplett. Så om de håller på och utreder din SGI så tar det ofta längre tid. De har kanske skickat en förfrågan till din arbetsgivare som har fastnat. Ring och kolla.

• Gravitation

Får kolla, grjen är att jag inte hade en aning om årsinkomst utan tog på ett ungefär, då jag jobbar olika timmar och inte visste vad ob:n låg på. Så jag räknade lågt just för att jag inte skulle bli betalningsskyldig. Så årsinkomsten kanske inte stämmer riktigt. Omöjligt att säga hur mycket jag kommer jobba på ett år då det blir olika antal timmar.

• nnnnnnnn

Du har fått bra svar - det tar tid att fastställa SGI / inkomst.
    När det är klart går det snabbt med beslut om VAB.

• Alexi
    Gravitation skrev 2016-12-22 10:05:26 följande:
    Får kolla, grjen är att jag inte hade en aning om årsinkomst utan tog på ett ungefär, då jag jobbar olika timmar och inte visste vad ob:n låg på. Så jag räknade lågt just för att jag inte skulle bli betalningsskyldig. Så årsinkomsten kanske inte stämmer riktigt. Omöjligt att säga hur mycket jag kommer jobba på ett år då det blir olika antal timmar.
    Just därför kommer det ta extra lång tid för det är en extra knepig SGI att fastställa...
  • Gravitation

Tack för alla svar!

Svar på tråden Handläggningstid för VAB