• emelymay

När ska jag börja känna sparkar?

Jag är 22 veckor just idag och har moderkakan i framvägg som jag anade för tre veckor sedan, veckan efter fick jag reda på att det verkligen var så. Då kände jag bara lite bubbel. Nu känner jag visserligen LITE mer men kan inte känna det utanpå och vill verkligen känna de kraftiga och fina sparkarna som hon gör. Hon var bara 15,6 cm när vi kollade henne sist, dock hade hon långa ben. Undrar dock bara hur lång tid det kommer ta tills jag känner sparkarna med moderkaka i framvägg? BM sa att moderkakan under graviditeten inte kommer flytta sig...kommer det alltid vara såhär dämpande? Ni med eller som hade moderkakan i framvägg, när kände ni de riktiga sparkarna? Tacksam för svar.

• Svar på tråden När ska jag börja känna sparkar?
  • Linnis92

Alltså riktiga sparkar och att det syntes utanpå kände jag nog först närmre vecka 30. Innan dess var det mest buffar. Kände de första i vecka 23. Sen det här som man kan se på vissa, typ att en fot verkligen sticker ut ur magen, så hade aldrig jag iom att moderkakan låg i framvägg.

• Dito

Hej du!
    Jag känner igen tankarna du har, jag har också moderkakan i framvägg men är ett par veckor längre gången än du är(24+1). De senaste två veckorna har jag känt tydliga rörelser och sparkar och den senaste veckan har min sambo utan problem kunnat känna buffarna när han lägger en hand på min mage.
    Något jag märkte för ungefär en vecka sedan är hur otroligt mycket det gör hur min lilla bebis ligger därinne, jag hade nämligen ett par dagar då rörelserna plötsligt knappt kändes alls. Det verkar som bebis hade lagt sig med ryggen utåt och när han väl vände sig om igen så kunde jag åter känna att det var full rulle där inne   

• Wooden

Min förra graviditet hade jag som du. Började inte känna regelbundna rörelser förrän runt v22-23 nånting och några veckor senare när jag kände sparkar ofta kunde man även känna på utsidan. Men jag hade aldrig hårda sparkar och det var aldrig som att det såg ut som att bebisen försökte ta sig ut ur magen som man ser hos vissa. Några gånger kunde jag se bebisen vända sig osv.

Så det där är verkligen himla olika!

• SaraVandelay

Hej,

Jag har också moderkakan i framvägg och är i vecka 24+5 och nu knuffar och sparkar det för fullt. Tror det började först vecka 23, innan dess var det bara en massa fladder så det kommer nog snart. Stort lycka till. 

• Anotherone

Jag har moderkakan i framvägg och är i v 22 och jag kan både se utanpå och känna bebisen buffa därinne.
    Första rörelserna var nog för någon månad sedan men då mer diffust. Alltså ilningar och tryck nedåt bakåt och mot urinblåsar som inte var några regelrätta sparkar utan mer "nu rör han på sig".

Är det ditt första barn? Då kanske man inte vet riktigt hur det känns och vad det är som känns. Jag väntar mitt andra och då blir man kanske uppmärksam tidigare och tänker aha... nu är det bebisen som rör sig

• tuuli

Jag har också moderkakan i framvägg och kände absolut INGENTING fram till exakt vecka 24, dvs 23+0. Alltså inget bubbel eller nånting (första barnet)! Och jag kände verkligen efter, låg hela kvällarna på vänster sida och koncentrerade mig, drack isvatten och juice, petade på magen, rubbet. Men den dan då jag gick in i vecka 24, DÅ kände jag plötsligt en jättetydlig spark neråt med en pytteliten Barbie-fot! Det gick liksom inte att ta miste på, det var inte alls som gasbubblor eller nåt sånt. Vad jag tror hände där var att moderkakan flyttade sig lite uppåt så att det blev enklare att känna undertill. Sen efter det kände jag honom jättemycket, riktiga kickar mot urinblåsan. Men ända upp i tredje trimestern har det funnits vissa positioner som gjort att jag känner honom mindre, som när han har fötterna mer vända inåt mig, och han har aldrig känts som en speciellt sparkig bebis, även om man ofta märker sparkar när barnmorskan ska lyssna. Så även nu i vecka 37 är det nog vissa rörelser som dämpas av moderkakan. Det gör stor skillnad var man har den i alla fall, den saken är ju klar. 

• Ankissen

Jag går oxå och oroar mig. Är i v.19 med tredje barnet och har enligt kub moderkakan i framvägg. Oroar mig lite extra för att jag inte varit på RUL än. Det är 29/12 och jag längtar så mycket att jag knappt kommer ihåg jul.

Svar på tråden När ska jag börja känna sparkar?