• fadeaway

Är 15 och får betala allt själv

Min mamma dog för ca 2 månader sedan, nu bor jag och min storasyster med vår pappa som typ aldrig fanns där för mig och mina syskon innan. Han är aldrig hemma eftersom att han och hans fru bor separat, så han är alltid hos henne. Han sover inte ens hemma. Så vi får i stort sett klara oss själva, det känns som att vi är helt föräldralösa tycker jag. Men en grej som jag tycker är väldigt jobbig är att han verkar tycka att vi ska betala all vår mat och så själva. Jag får ju barnpension nu efter mammas död, som ligger på 1000 kr/månad ungefär (dock anser jag att det ska gå till andra saker). Min syster har praktik men hon får inte så mycket lön. Vi har 2 hundar och 2 katter att försörja också. Jag får ju barnbidrag med men vet inte om han och hans fru köper saker till sig själva för det, för jag har inte sett röken av de pengarna. De säger att de inte har råd att köpa mat till oss. Jag vet inte vad jag ska göra. Är det verkligen rätt att jag och min syster ska betala allt?

• Svar på tråden Är 15 och får betala allt själv
  • Anonym (Vvjj)

Jag tycker du bör vända dig till soc om hjälp.

• Anonym (Jadu)

Barnpensionen och barn/studiebidraget ska ju till din försörjning.

När du är 15 år så övergår väl barnbidraget till studiebidrag och ska komma in på ditt konto.

Vad är det ni får köpa själva? Mat? Kläder? Hygien? Nått mer?

Hur gammal är din syster?

• John22

Kontakta soc eller dylikt. Är han er pappa måste han givetvis se till att ni har mat på bordet.

• fadeaway
    Anonym (Jadu) skrev 2016-12-22 14:52:05 följande:

Barnpensionen och barn/studiebidraget ska ju till din försörjning.

När du är 15 år så övergår väl barnbidraget till studiebidrag och ska komma in på ditt konto.

Vad är det ni får köpa själva? Mat? Kläder? Hygien? Nått mer?

Hur gammal är din syster?

I princip allting.
    Hon har precis fyllt 18.
  • Anonym (Jadu)
    fadeaway skrev 2016-12-22 14:55:46 följande:

I princip allting.

Hon har precis fyllt 18.

Jag antar att han betalar hyra, el och såna saker? Mobil?

Går din syster på gymnasiet?

Får du ditt studiebidrag på ditt konto?

Min mamma dog när jag 13 år.. jag kan inte föreställa mig hur det känns att bli sviken av sin pappa i den situation också. Min pappa gjorde många fel, men han försökte verkligen.

Självklart är det din pappas ansvar att försörja i alla fall dig. Klarar han inte av att sköta ekonomi och dessutom bara lämnar dig ensam hela tiden så borde du ringa och prata med socialen.
  • Anonym (Fel)

Nej det är helt fel. Din pappa tar inte alls sitt föräldraansvar. Gå till socialkontoret och be om hjälp så får de se till att ordna med en bättre lösning (vare sig det skulle handla om att bo i en annan familj eller styra upp er pappa eller att ni får bo i egen lägenhet med stöd (och därmed en rimlig summa pengar). Det finns hjälp att få och så här utelämnade ska ni absolut inte vara! (Jag jobbar inom det området så anser mig ha koll).

• fadeaway
    Anonym (Jadu) skrev 2016-12-22 15:00:56 följande:
    Jag antar att han betalar hyra, el och såna saker? Mobil?

Går din syster på gymnasiet?

Får du ditt studiebidrag på ditt konto?

Min mamma dog när jag 13 år.. jag kan inte föreställa mig hur det känns att bli sviken av sin pappa i den situation också. Min pappa gjorde många fel, men han försökte verkligen.

Självklart är det din pappas ansvar att försörja i alla fall dig. Klarar han inte av att sköta ekonomi och dessutom bara lämnar dig ensam hela tiden så borde du ringa och prata med socialen.

Inte mobil för vi har kontantkort på våra mobiler.

Nej, hon hoppade av.

Jag får inget studiebidrag.

• fadeaway

Jag vill dessutom inte gå till socialen för jag är rädd att de ska flytta oss någon annanstans och att jag inte får ha kvar min hund då, han är enda anledningen till att jag ens orkar existera efter mammas död.

• Axioria1

Beklagar verkligen både förlusten av er mamma och att er pappa inte tar något ansvar.

Även om jag förstår din rädsla att förlora din älskade hund vill jag ändå föreslå att du kontaktar soc. De kommer försöka hjälpa er och förhoppningsvis kan du behålla djuren. Berätta om din rädsla över att förlora hunden när du kontaktar dem.

Lycka till!

• Anonym (försöker)

Din syster är myndig. Hör om inte hon kan få ta hand om dig? Soc kan ev hjälpa till att ordna en lägenhet åt er och se till att ni klarar er. 
    Din pappa ska du i samma veva anmäla att han inte tar hand om dig och ser till att du har mat och annat du behöver för att må hyfsat.
    Det kan tom sluta med att han blir tvungen att betala underhåll till dig.

Svar på tråden Är 15 och får betala allt själv