• Anonym (ledsen)

40-års kris

Befinner mig just nu  min värsta kris. Jag känner att min sambo och jag håller på att växa ifrån varandra. Han har blivit en gubbe som nöjer sig med att ligga på soffan om helgerna och vill inte göra något med mig och barnen. Jag får aldrig någon rolig överraskning från honom utan vi lever på i samma gamla tråkiga vardag. Själv känner jag att livet rinner iväg och vill uppleva mer än vad jag gör idag. Hur ser era familjeliv ut efter 40? Blir det så här tråkigt? Vi har barn ihop så det är ett stort steg att gå skilda vägar.

• Svar på tråden 40-års kris
  • Plupp73

Jag är 43 år, har tre barn och skilde mig för ett antal år sedan. Nej, jag tycker inte att livet är tråkigt efter 40, tvärtom är det här min allra bästa tid. Man är landad i sig själv, tycker om mig själv trots brister. Har inget behov av smink och yta. Har hittat bra vänner som har kvalitet.

När det gäller partners hade min man och jag vuxit isär för många år sedan, enligt båda. Vi var goda vänner och fortsatte att bo ihop ett bra tag. Sedan träffade jag en kvinna som jag lever med sedan 7 år. Med henne är det rent mys bara att vara hemma ihop, äta frukost, baka, spela gitarr.....

Livet efter 40 överträffar livet vid 20 och 30, men man får ibland tänka över om man är lycklig.

I vår relation pratar vi ordentligt varje nyår - om önskningar, förväntningar osv med relationen. Stämmer av var vi befinner oss, helt enkelt. Det är viktigt att prata.

• 100kgpappa

Låter tråkigt, men kanske inte så ovanligt.

Men det är absolut ingen naturlag att det ska bli slentrian i livet när man är halvvägs.

Jag fyllde nyss 40, och tycker livet är riktigt bra.

Har stått o stampat lite på jobbet, men det är på väg att lösa sig, och på hemmafronten trivs vi bra ihop, och det är fyllt upp med barnen, hus och övriga projekt.

Tycker du ska fundera ordentligt på om det inte är så att ni ska bryta upp.

Visst blir det en omställning för både er och barnen, men å andra sidan är livet för kort för att gå år ut och och inte må bra.

Om inte situationen förändras, hur tror du att du mår om 5 år? Om 10 år?

Finns risk att du bara blir bitter när du ser tillbaka på ett liv som bara rann iväg i slentrianmässigt tristess.

Men det kan du bara svara på själv, det är ett stort kliv ut i det okända att bryta upp från det man är van och trygg i.

Men jag har läst om många som gjort, och har flera vänner som gjort detsamma, och det ända de brukar ångra är att man inte gjorde det tidigare.

Barnen mår i allmänhet bättre när föräldrarna mår bättre (om inte uppbrottet blir kaotiskt och barnen används som slagträ mellan föräldrarna).

Lycka till oavsett, och hoppas det löser sig till det bättre.

Går kanske att få fart på gubben din också, så ni hittar tillbaka till varandra igen, och ganska visar lite engagemang för er familj.

Svar på tråden 40-års kris