• Anonym (Rimlig reaktion?)

Bonusdottern låter inte mina saker vara ifred

OBS. Jag vet att det finns mycket värre problem än det jag ska skriva om, men detta är så otroligt irriterande i min vardag och jag vill ha hjälp att hantera det.

Min bonusdotter låter inte mina saker vara ifred. Jag VET att hon använder mina ansiktsprodukter, rakhyvel och liknande. Jag blir ganska irriterad och brukar säga ifrån när jag märker att hon tagit något. Är dock lugn och sansad när jag säger ifrån, fast tydlig. Det råder liksom inget tvivel om att hon inte får ta grejerna. Visst hände det när jag var tonåring att jag provade min mammas grejer och jag skulle inte säga något om bonusdottern provade någon enstaka gång. Då skulle jag aldrig märka det heller! Men hon har liksom inga hämningar. Hon har tex på egen hand använt en hel flaska balsam som var mitt. (Ja, jag har eget schampo och balsam för jag köper ett visst märke som jag gillar och betalar det själv eftersom det är rätt dyrt och tycker inte den gemensamma hushållskassan stå för det. Likaså hudvård.)

Det finns även andra saker som jag märker att hon tar stora mängder av. Jag räknar inte upp alla exempel för det är rätt ointressant.

Idag blev jag riktigt irriterad för jag skulle ta en ansiktskräm som jag köpte tidigare i höstas och ännu inte använt och den var helt slut. 100% tom! Jag frågade henne med en gång (lugnt) om hon använt min ansiktskräm och hon nekade. Jag gjorde inget mer åt saken där och då, men nu är jag så sjukt irriterad. Jag tycker inte det är OK! Dessutom så vet jag ju att hon ljuger mig rätt upp i ansiktet.

Hur ska jag göra? Nu funderar jag på att ta upp det imorgon när hela familjen är samlad, dvs även hennes pappa och syskon. Det känns jävligt fånigt på ett sätt men jag tycker det är jobbigt att inte kunna få ha mina saker i fred.

Jag gömmer numera min rakhyvel för att slippa hitta andras hår i den, gömmer hudvårdssaker som är av det dyrare slaget osv osv :( Det är inte kul att göra det i sitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusdottern låter inte mina saker vara ifred
  • Anonym (Vänd på det)

Testa vända på det hela.

Tyckte hon balsamet var bra? Passade hennes hårtyp? Isf kanske du kan lägga en liten slant så hon har råd att köpa eget?

Spontant tänker jag att det handlar mer om att hon gärna vill ha, än om illvilja

• Anonym (...)

Min "bonus" gjorde samma sak. Fast han snodde allt, pengar, kläder, parfym, hudcremer, tandborstar, godis, allt hen behagade försvann. Meningslöst att säga ifrån, skälla, whatever.. 

Sååå jävla skönt att hen flyttat!!!

• Tow2Mater

Har du sagt till henne att för en tonårshy passar inte dina produkter som är avsedda för en 40-årings hy?

• Anonym (Skitunge)

Hon for helt enkelt betala tillbaka för allt. Jävla skitunge skulle jag säga. Sätt ner foten. Använder hon upp din kräm köper hon en ny för sina egna pengar.

• smulpaj01
    Tow2Mater skrev 2016-12-23 05:30:39 följande:

Har du sagt till henne att för en tonårshy passar inte dina produkter som är avsedda för en 40-årings hy?

Hur vet du att ts är 40?

Hon kan lika väl vara 18?

Min bonus gjorde aldrig sådär, men det lan bero på att vi tillsammans köpte det hon behövde.

Dyrare schampo och balsam stod jag för, alltså jag köpte och vi båda använde det.

Vi har även bytt kläder med varandra eftersom vi hade samma storlek när hon var 14. Inte skor dock, hon har väldigt stora fötter.

Ta inte upp det när hela familjen är samlad! Låt pappan ta snacket med henne eftersom hon tydligen inte lyssnar på dig. Är det ett väldigt nytt förhållande?
  • Anonym (Kdjd)
    Anonym (Ä) skrev 2016-12-22 23:35:05 följande:

Tycker att pappan ska köpa det till henne, hennes månadspeng ska väl inte gå till hygienprodukter?!

Beror ju helt på hur mycket hon får i månadspeng. När jag var 14 fick jag hela barnbidraget och jo, det skulle även räcka till hygienprodukter.
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2016-12-23 05:30:39 följande:
    Eh det finns knappast speciella hudvård produkter för en 40-årings hud.

Dock så har ju tonåringar lite fetare hy, men det finns även "tanter" på 40 bast som har det också.

Man köper hudvårdsprodukter i regel efter hudtyp och inte ålder.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (jobbigt)
    TS: Ge pappan valet att öka på fickpengarna eller låta dig köpa dubbel uppsättning av allt för gemensamma pengar, sen går du ut tillsammans med flickan och shoppar. Förklara för henne vilka produkter som är bra för hennes hy och hjälp henne bygga upp ett grundkit, var även tydlig med att du inte vill dela dina produkter med någon för att du tycker det är ofräscht och att hon måste säga till om hon behöver något.
    Se över hennes (VERKLIGA) behov och hjälp henne lägga upp en budget.
    OM problemen kvarstår tas allt som försvinner från hennes fickpengar.
    EnAnonumius skrev 2016-12-23 10:06:44 följande:

Dock så har ju tonåringar lite fetare hy, men det finns även "tanter" på 40 bast som har det också.

Jag föreslår att du går till närmsta större ICA/COOP/Åhlens och kikar in på "skönhets-avdelningen".
    Och så kanske du inte ska uttala dig så tvärsäkert om saker du inte kan något om?
  • Anonym (Klokis)
    Anonym (jobbigt) skrev 2016-12-23 10:18:19 följande:

TS: Ge pappan valet att öka på fickpengarna eller låta dig köpa dubbel uppsättning av allt för gemensamma pengar, sen går du ut tillsammans med flickan och shoppar. Förklara för henne vilka produkter som är bra för hennes hy och hjälp henne bygga upp ett grundkit, var även tydlig med att du inte vill dela dina produkter med någon för att du tycker det är ofräscht och att hon måste säga till om hon behöver något.

Se över hennes (VERKLIGA) behov och hjälp henne lägga upp en budget.

OM problemen kvarstår tas allt som försvinner från hennes fickpengar.Jag föreslår att du går till närmsta större ICA/COOP/Åhlens och kikar in på "skönhets-avdelningen".

Och så kanske du inte ska uttala dig så tvärsäkert om saker du inte kan något om?

Klokast hittills.
  • Påven Johanna II
    EnAnonumius skrev 2016-12-23 10:06:44 följande:

Det är förstås stora skillnader på ung respektive mogen hy oavsett hudtyp och därför bör de heller inte använda samma produkter. Vid 40 börjar huden få pigmenteringar och ytliga blodkärl och kollagenlagren bli tunnare vilket gör huden slappare. Huden reparerar sig inte själv lika snabbt längre och bestående linjer framträder.

Således ett starkt argument för att ungdomar, vare sig de är bonus eller bio, inte ska använda produkter för mogen hud.
Svar på tråden Bonusdottern låter inte mina saker vara ifred