• Jia

Hjälp ang iphone inför jul

Min son ska få ta över min gamla iPhone 4s till jul. Han är 10 år och blir hans första Mob.

Har skaffat abonnemang till den och startar igång och då finns min mail där samt mitt iCloud. Jag har noll koll på detta så behöver någon som hjälper mig på enklaste sätt.

Hur får jag bort min mail från hans telefon utan att den försvinner från min?

Hur får jag bort kontakter på hans Mob som inte går att ta bort eftersom de är synkade med Facebook?

Hur gör jag med i cloud? Jag vill inte ha alla hans sms/ bilder/ appar i min Mob som han skaffar. Han ska heller inte kunna köpa egna appar osv.

• Svar på tråden Hjälp ang iphone inför jul
  • äsch

Ok. Först och främst, logga ut från icloud och hitta min iPhone. När du har gjort det så återställer du mobilen (Inställningar, allmänt, nollställ). Sen blir den som ny inuti.

• äsch

Men du måste alltså nollställa helt, inte bara radera inställningar eller dylikt. Sen skaffar du en mejl och ett apple-id åt honom så är han good to go. :)

• Jia
    äsch skrev 2016-12-22 22:41:48 följande:

Ok. Först och främst, logga ut från icloud och hitta min iPhone. När du har gjort det så återställer du mobilen (Inställningar, allmänt, nollställ). Sen blir den som ny inuti.

Du menar i sonens Mob? Försvinner inget från min egen då?
  • äsch

Och eftersom han är under 13 så kan du skaffa ett barn-id. Fast då måste du ha på familjedelning.

• Jia
    äsch skrev 2016-12-22 22:45:07 följande:

Och eftersom han är under 13 så kan du skaffa ett barn-id. Fast då måste du ha på familjedelning.

Innebär inte familjedelning att allt han laddar hem hamnar i min?
  • äsch

Nej, inte per automatik. Däremot får han tillgång till alla appar du har laddat ner och så vidare om du inte väljer att dölja det.
    Jag skaffade ett vanligt ID till min åttaåring, utan familjedelning. Inget kort är kopplat dit, men man kan ju fylla på hans kredit om han vill kunna köpa appar eller så. I iPhones finns också något som heter begränsningar. Där kan du ställa in diverse saker och åldersgränser och så.

• Jia

Om jag väljer att göra som du skrivit ovan, försvinner alla videor och bilder? Har nämligen kvar några videor där som jag försökt skicka över till min dropbox men det gick inget vidare, var tvungen dela upp en 8min film och skicka till min e-post i typ fem omgångar och då heter filen lika så går bara en del av hela filmen att spara i dropboxen.

• äsch

Ja, allt försvinner. Men om du har två iPhones så kan du skicka över grejerna med airdrop till din andra iPhone innan du nollställer pojkens telefon.

• Jia
    äsch skrev 2016-12-22 22:59:20 följande:

Ja, allt försvinner. Men om du har två iPhones så kan du skicka över grejerna med airdrop till din andra iPhone innan du nollställer pojkens telefon.

Hur gör man det snabbast och enklast?

Många frågor nu :)
Svar på tråden Hjälp ang iphone inför jul