Anotherone skrev 2017-01-03 10:31:07 följande:
Det är ju dock precis det man inte vet. Du får bara en riskbedömning, en sannolikhet.
Du kan få 1:47, gå vidare med fostervattenprov/moderkaksprov/nipt och få veta med 99,9% träffsäkerhet (eftersom du analyserar celler från barnet) om bebisen är frisk eller ej. Eller du kan få 1:20 000 och föda ett barn med tex. downs syndrom.
Det handlar om att i gruppen med samma sannolikhet som du, så förväntas 1:5673 barn ha någon av de trisomier man bedömer. Alltså är sannolikt sett ett barn sjukt medan 5672 barn är friska.
Nu planerar jag inte fler barn men OM jag skulle bli gravid igen skulle jag strunta i KUB och gå på nipt direkt.
Man kan också tillägga att dessa 5672 inte automatiskt är friska bara för att de inte har någon trisomi, utan att knappt 60 av dem bär på andra allvarliga missbildningar. Den genomsnittliga risken vid 35 års ålder för T21/18/13 är ca 1/300 och för andra allvarliga missbildningar som inte upptäcks vid RUL ca 1/100, så genom KUB-testet (eller NIPT/FVP/MKP om det hade gjorts istället) har sannolikheten att få ett friskt barn i det här fallet ändrats från 98,7% till 99%.Det finns aldrig några garantier, tyvärr.