• Beebii

Kub test

För drygt 4 år sedan gjorde vi kub test då vi väntade andra barnet.(jag var då 33år) Fick en sannolikhetssiffra på 1:45 och blev jätteledsen. Gick vidare med moderkaksprov och allt var bra.

Nu väntar vi barn nr 3 och jag vill göra kub igen men räknar med att allt är bra (oftast är ju allt normalt med barnet) ska inte lyssna så mycket på vilka siffror dom får fram utan glädjas mer åt att se bebisen!

Idag var vi på nupp ul. (Alltså ul som ingår i kub testet) En väldigt noggran sköterska som informerade om allt hon såg på bebis! Att det var EN bebis, fingrar, händer, tår, fötter, ryggrad, hjärta, huvud, rumpa. Dock måste bebis ligga lite i sidoläge för att man ska kunna se vätskespalten i nacken. Det gjorde INTE vår bebis! Bm puttade och gnuggade, jag fick hoppa och vrida och dunsa ner i madrassen men icke! Fick ta en paus och fika lite sött (cola och choklas) det kan väcka till dom små så dom sprallar runt lite. 30 min senare gjorde hon nytt försök men bebis hade fortf inte vänt sig rätt. Fick hoppa runt och dunsa lite till (Vi försökte på alla möjliga sätt) men hon fick inte till bilden så vi fick boka en ny tid till nästa vecka.

Fick en lite suddig bild som vi inte behövde betala för Mysigt iaf att se lilla bebis små armar och ben sprattla. Och kul att få se bebis en 3e gång (sen blir det förstås en 4e med rul)

Nytt sen november var att man får bilden till mobilen och inga papperskopior. Lite tråkigt då vi har de andra barnens rul bilder på väggen men går väl att ordna!

Mitt och bms tips är att man ätit ordentligt innan och gärna något sött efteråt samt gärna vara kissnödig så har man gjort så gott man kan. Att springa runt och hoppa och dunsa med rumpan i golvet är heller ingen nackdel så den lilla vaknar till ordentligt!

Gör kub om ni vill veta om barnet har något kromosomfel (trisomi 18, 21 eller 23) som ni behöver ta beslut om. Alternativt gör kub för en chans till extra ul.

Men gör det inte för att BM sa att du har ökad risk pga ålder. Det stämmer inte. Däremot är jag osäker om diabetes ökar risken?!

• Beebii
    Anotherone skrev 2016-12-28 08:41:16 följande:

Jag håller med om en del av det du skriver. Att säga "gör kub om ni vill veta om barnet har något kromosomfel" blir dock lite missvisande eftersom du bara får en sannolikhetssiffra. Som du måste hantera.

Du får inte veta ja, ditt barn har trisomi 13 eller nej ditt barn har inte downs syndrom. Det är bara moderkaksprov och fostervattensprov och till viss del nipt (där du analyserar celler från barnet) som kan ge dig det svaret.

Ja självklart har du rätt där! Var kanske lite missvisande men man får som sagt en siffra och kan där gå vidare med övriga tester och få fakta! dock visar det ju inte på alla kromosomfel iaf.
Svar på tråden Kub test