• Stolt Farsa

Hur blir det med barnbidraget?

Hej

Tack för att du tar dig tid att läsa detta. Jag och min sons mamma (Vi kan kalla henne ?mamman? i resten av texten) separerade för drygt ett år sedan. Jag har träffat en ny tjej och vi har tillsammans köpt en lägenhet norr om Stockholm. Min son är 5 år och jag har alltid varit hans favorit. Hans mamma vet om det och därför har hon gått med på att han både skall gå i skola och resten av tiden på dagis i kommunen som vi skall flytta till. Han kommer troligen bara träffa henne en stund varannan helg eller liknande. Hon vill att våran son skall få växa upp i en kärnfamilj som hon inte kan erbjuda honom.

I och med att han kommer att vara hos mig ca 90% av tiden så tycker jag det är fullt rimligt att barnbidraget initialt går in till mitt konto eftersom jag kommer att stå för merparten av kostnaderna. Att jag har en bättre ekonomi än henne tycker inte jag skall spela någon större roll när man inte bor tillsammans längre. I min värld handlar det om vart barnet spenderar mest tid.

Nu är det tyvärr så att mammans världsbild inte alltid går hand i hand med vad som är rätt och hon blir väldigt upprörd när man börjar prata om pengar. Jag vet ärligt talat inte om hon kommer att vilja göra rätt för sig och då är lite frågan vad jag har kvar att sätta emot.

Jag vill helst inte ta det här till en högre instans men om hon inte går med på det så kommer jag samtidigt också tycka att det är väldigt orättvist. Finns det någon jag skulle kunna vända mig till och få lite tips och råd?

• Svar på tråden Hur blir det med barnbidraget?
  • viseversa

Hur mycket bättre ekonomi har du? Är det så att du inte behöver tänka på att pengarna ska räcka eller handlar det bara om några få 1000.- mer?

• Stolt Farsa
    viseversa skrev 2016-12-23 11:04:21 följande:

Hur mycket bättre ekonomi har du? Är det så att du inte behöver tänka på att pengarna ska räcka eller handlar det bara om några få 1000.- mer?

Hej

Jag vill inte gå in på några exakta siffror men självklart klarar jag mig utan barnbidraget och jag tjänar en bit över henne. Men det handlar inte så mycket om det, det är mest principen. Eftersom han kommer vara mest hos mig kommer också jag ha de största kostnaderna runt honom. Nu t.ex. betalar jag dagisavgiften själv och hon får barnbidraget. En ganska orättvis fördelning som hon inte har velat ändra på.

Eftersom han kommer tillbringa så pass lite tid hos henne tycker jag det rimliga är att bidraget initialt kommer till mitt konto.
  • Stolt Farsa
    Tofflans skrev 2016-12-23 10:57:51 följande:

Ring FK och säg att sonen är hos dig 90% så kommer dom betala barnbidraget till dig.

Är det så enkelt?
  • Anonym (Abc)
    Stolt Farsa skrev 2016-12-23 11:11:00 följande:

Är det så enkelt?

Nej så enkelt är det inte. Du får skicka in en blankett att du gör anspråk på barnbidraget och sedan ska hon godkänna /neka det

Men sök underhåll så är du säker att få pengar
  • viseversa
    Stolt Farsa skrev 2016-12-23 11:10:25 följande:
    Hej

Jag vill inte gå in på några exakta siffror men självklart klarar jag mig utan barnbidraget och jag tjänar en bit över henne. Men det handlar inte så mycket om det, det är mest principen. Eftersom han kommer vara mest hos mig kommer också jag ha de största kostnaderna runt honom. Nu t.ex. betalar jag dagisavgiften själv och hon får barnbidraget. En ganska orättvis fördelning som hon inte har velat ändra på.

Eftersom han kommer tillbringa så pass lite tid hos henne tycker jag det rimliga är att bidraget initialt kommer till mitt konto.
    Okej så du menar att du klarar dig utan den där 1000 lappen? Men du vill ändå inte "bjuda" henne på det? Tycker det låter ego princip eller inte. Den går säkert åt dom där helgerna hon ändå har honom. 1000:- är inte så jävla mycket pengar men du är ändå beredd att riva upp värsta grejen för det. Hade förstått om ni hade många barn som tex 5 stycken då bb ligger på 8114kr i månaden att du inte ville bjuda henne på det. Men 1050.- är väl inget att bråka om när du har en inkomst som gör att det ändå kvittar liksom. 
  • Stolt Farsa
    viseversa skrev 2016-12-23 11:15:35 följande:
    Okej så du menar att du klarar dig utan den där 1000 lappen? Men du vill ändå inte "bjuda" henne på det? Tycker det låter ego princip eller inte. Den går säkert åt dom där helgerna hon ändå har honom. 1000:- är inte så jävla mycket pengar men du är ändå beredd att riva upp värsta grejen för det. Hade förstått om ni hade många barn som tex 5 stycken då bb ligger på 8114kr i månaden att du inte ville bjuda henne på det. Men 1050.- är väl inget att bråka om när du har en inkomst som gör att det ändå kvittar liksom. 
    Tack för svar. Man kan ju inte alltid få medhåll såklart:).

Jag tycker det är skillnad om man fortfarande är tillsammans jämfört med när man separerat. Är man tillsammans "bjuder" jag gärna på det ena och det andra. Speciellt om man har en större inkomst men är man inget par längre eller ens vänner utan bara föräldrar så tycker jag det viktiga är vart barnet spenderar mest tid.
  • viseversa
    Stolt Farsa skrev 2016-12-23 11:21:51 följande:
    Tack för svar. Man kan ju inte alltid få medhåll såklart:).

Jag tycker det är skillnad om man fortfarande är tillsammans jämfört med när man separerat. Är man tillsammans "bjuder" jag gärna på det ena och det andra. Speciellt om man har en större inkomst men är man inget par längre eller ens vänner utan bara föräldrar så tycker jag det viktiga är vart barnet spenderar mest tid.
    Ja du tycker det. Men det gör ändå ingen skillnad för din ekonomi utan det är bara för att! trycka till henne lite eller? 
  • Maddi

De beror ju på om hon är beredd att också betala för t ex kläder, en del av förskoleplatsen och andra saker barnet behöver så spelar väl barnbidraget ingen större roll. Du får väl dessutom underhåll?

Om hon däremot inte tänker lägga en krona på sådant, så tycker jag läget är lite annorlunda. Pengarna ska ju gå till barnet och inte att hon har taskig ekonomi.

• Anonym (risker?)

Finns det en risk att hon börjar kämpa om att ha sonen mer om du tar de pengar hon anser sig behöva? Du kanske bör överväga i så fall vad som känns viktigast för dig. Personligen hade jag ansett att vårdnaden om barnet vida hade överstigit ett barnbidrag. Men jag vet inget om er situation, så det är bara en liten fundering.
    Jag förstår i övrigt att det kan kännas mest rättvist, men hon kanske ansåg det generöst att låta dig få ha sonen större delen av tiden?

Svar på tråden Hur blir det med barnbidraget?