• Anonym (Medelålders man)

Min fru är extremt extrem

Jag har har varit ihop länge med min fru och har tre bar ihop med henne. Hon har en jättefin sida som är underbar. Det bökiga är att hon har en sida som är fullkomligt hopplös. Jag vill inte separera men är så frustrerad och går bara och samlar på mig det. Det tråkiga är att det inte går att prata med henne om det. Nämner jag något som skulle kunna tolkas som kritik så är det liksom igång och då är det ingen mening att prata vidare. Det blir ren pajkastning utan konsistens och än mindre med någon plan i att vi ska landa i någon lösning el liknande. Listan över saker hon gör är väldigt konstigt skulle kunna göras väldigt lång. Mycket tyder på att hon har ADHD. Det finns ingen diagnos dock och hon skulle nog aldrig gå och testa sig heller. Vet inte vad jag vill. Känner mig bara så skit. Jag har svårt att finna kraft och ork.

• Svar på tråden Min fru är extremt extrem
  • John22

Låter som en jättebebis. Säg åt henne att hon kan bättre sig eller dra.

• Cicilia

Psykiska sjukdomar och funktionshinder är inget som man som drabbad kan rå för.

• cmapa
    Cicilia skrev 2017-01-14 22:12:37 följande:

Psykiska sjukdomar och funktionshinder är inget som man som drabbad kan rå för.

Det stämmer! Men man kan jobba på att det skall bli lite bättre. Ingen blir 100% fri från en psykisk instabilitet men man måste försöka göra tillvaron bättre även om det bara är lite. Små förändringar kan resultera i att det efter ett tag blir mycket lättare Glad
  • Anonym (CJ)

Hur din fru än är, vilken ev diagnos hon har är helt ointressant när det finns barn i förhållandet tänker jag. Då måste man alltid försöka kämpa för att det ska bli bättre, det är barnen värda! Kontakta familjerådgivningen om inget annat funkar. Det är gratis, kolla kommunens hemsida. Vägrar din fru tror jag du kan gå själv för att få tips om hur du ska tänka/göra. 
    Lycka till!

• Anonym (nja)
    Anonym (CJ) skrev 2017-01-15 00:52:36 följande:

Hur din fru än är, vilken ev diagnos hon har är helt ointressant när det finns barn i förhållandet tänker jag. Då måste man alltid försöka kämpa för att det ska bli bättre, det är barnen värda! Kontakta familjerådgivningen om inget annat funkar. Det är gratis, kolla kommunens hemsida. Vägrar din fru tror jag du kan gå själv för att få tips om hur du ska tänka/göra. 
    Lycka till!

Men TS vill ju inte. Jag har skrivit liknande förslag på åtgärder o ställt frågor, som han vägrar svara på. Han vill helt enkelt vara kvar i det här, o göra ingenting åt nånting.

Hej

Som jag skrev tidigare är jag i princip positiv till familjerådgivning el liknande men hon tvärvägrar. Jag började gå själv men det gav inget. Personen jag gick hos var väldigt frågande.

Nu senast har en av barnens bästa kompisars mamma ringt henne minst fyra gånger men hon vill inte svara. I mitt huvud kan man inte göra så utan att ha en story som förklara beteendet. Jag vet inte vad jag ska göra om jag springer på dom. Jag dras ju liksom in i det. Ska jag låtsas som jag inte visste något? Eller vad? Eller försöka ta tjuren vid hornen och ringa upp själv kanske med någon undflyende förklaring.

Anonym (;)) skrev 2017-01-14 22:39:08 följande:

Ursäkta mig ts, men då man läser dina inlägg så är de fint skrivna om henne. Hon känns som en riktig raring faktiskt via dina ord :) 

Jag är kvinna själv och om jag blev så där gulligt omskriven fast jag var ett kaos så skulle jag nog känna mig lite älskad. Jag blev lite glad av att läsa din text 

Tack va snällt skrivet.
  • Anonym (samma här...)
    trumpes skrev 2017-01-04 13:53:46 följande:

När jag läser era historier känner jag igen mig i mycket av det ni säger....

Jag lever tillsammans med en man som har fått diagnosen ADD och borderline. Vi har varit tillsammans i 1,5 år nu och jag märkte väldigt tidigt att det var något som inte riktigt stämde i början av vårt förhållande när jag såg hans tankspriddhet, oförmåga att planera och strukturera, ständigt försenad  och hopplösa koncentrationsförmåga. Han berättade ganska direkt att han fått diagnosen ADD vilket gjorde mig lugn för då var han ju inte bara lat! Nu i efterhand har jag insett att han i förbifarten mumlade att han samtidigt fick en annan diagnos, nämligen borderline. Då visste jag ingenting om borderline så jag la ingen uppmärksamhet på det.

Allt efter att tiden gick så började den sjukliga svartsjukan, orimliga utbrott och aggressioner,  rädslan för att jag skulle lämna honom, skuldbeläggning på mig mm. Bråken kom oftare och det kändes altid som att det blev en höna av en fjäder. Han misstolkade mig så ofta och trodde att jag snäste och var otrevlig mot honom när så ABSOLUT inte var fallet. Detta resulterade i utbrott det saker slogs sönder och de mest verbala kränkningarna kom ur hans mun. Jag började med tiden att ifrågasätta mig själv och känna mig sjuk på något sätt, som om jag var en hemskt otrevlig människa som inte insåg det själv. Började gå hos en psykolog för att ta i tu med mitt otrevliga sätt och kom, tack och lov, där på rätta tankar igen. Att mitt sätt att vara och försvara mig på inte var annorlunda från någon annans. Att jag inte är en person som man lätt trycker ner utan jag vill stå upp för mig själv när jag blir orättvist dömd, anklagad eller kränkt.

I somras så var det min bror som först uttalade att han trodde att det var någon personlighetsstörning som spökade hos min partner. Jag kände mig lättad att han också såg det jag såg och började först läsa om bipolär sjukdom som min bror först nämnde. Tyckte inte att jag kunde känna igenom honom tillräckligt mycket i den diagnosen men kom då på att han tidigt i vårt förhållande nämnt en annan diagnos han fått efter sin utredning. Jag ställde honom mot väggen och sa att jag ville se han utredning. Där står det klart och tydligt att han är borderline.

Nu, efter att ha läst allt jag läst så finns det ingen tvekan om detta. Jag känner igen mig i precis ALLT som står om sjukdomen och att leva med en person som har den vilket att gett mig tröst på något sätt. Alla bitar har fallit på plats och när jag tänker på allt han berättat om sin barndom så förstår jag mig på varför han agerar som han gör i vissa situationer. Med detta inte sagt att vårt förhållande har blivit lättare. Hans utbrott, nedstämdhet, svartsjuka mm har bara blivit värre men jag har fortfarande en känsla av att det går att lösa med rätt form av terapi. Han står nu på kö för att få DBT-behandling på Sahlgrenska vilket är en form av terapi som har visat sig fungera mycket bra på borderline-personer. Dessvärre så är kötiden väldigt lång och vårt förhållande känns olidligt emellanåt men vi försöker ta en dag i taget.

Känns skönt att få berätta om detta då det inte finns någon hjälp som anhörig att få i Göteborg och det är ett känsligt ämne som jag inte kan prata med vem som helst med, i alla fall inte om allt som händer i vårt förhållande. Vill inte att min partner ska dömas för hårt av andra. De känner honom inte på samma sätt som jag gör. Han är en underbar människa som jag älskar otroligt mycket men som mår fruktansvärt dåligt och kan då inte hantera sina känslor som vi andra.

Finns det någon annan som känner igen sig i detta så skriv gärna några rader:)

Ja, jag känner igen mig. Hoppas ni är relativt unga för då finns det en bättre chans. Är ni över 40-45 så är chanserna små till att det skall kunna gå bättre. Att din partner är på kö för DBT är det bästa ni kan göra. Det finns en hel del som blivit "fria" i det stora genom just DBT. Man får väldigt bra verktyg. MEN det är en process på flera år och man måste verkligen vilja för att det skall ge resultat.

Med ålder blir den psykiskt instabile inte bättre vilket en del tror(jag trodde) Bra om man kan fånga detta så tidigt som möjligt och börjar terapin. Med åldern blir dom ofta "smartare" och vet hur dom skall lura/manipulera/bete sig för att ses som om dom vore normala. Ett exempel på detta från min verklighet är att just Borderline har stor separationsångest. För att undvika detta blir man istället förälskad i någon annan vilket då normalt tar kärleken från sin partner och vips så klarar dom att lämna enkelt. Sedan är mitt ex även bipolär...

Visst är dom underbara när det är stabilt. Dom ger en otrolig kärlek. men är den alltid äkta? En fråga som jag fått i min egen sorg och smärta efter alla Trauman jag fått uppleva med min partner är: Hur många % har varit bra? Jag blev stum när jag fick den frågan för bara någon vecka sedan i ett stödsamtal. Jag svarade efter att ha tänkt till 50% eller kanske lite mer... Ändå har jag fortsatt att satsat genom alla xx år. Nu är jag knäckt och totalt nedbruten!
  • Anonym (Ehh)

På vilket sätt skulle det förändra er relation om hon har en diagnos på pappret? Hon kommer ändå att vara hon

• Anonym (vghytg)

Saker som är bökiga är:

1. Hon kickar igång grejer som förväntas att man gör något mer med. T.ex. Kan hon låna 20 böcker på biblioteket men skippar fullständigt att lämna tillbaka dom. Hon kan köpa 3 klädesplagg med en plan att fundera och sedan lämna tillbaka 2 av dom. Problemet är att hon har inte insikten att hon i praktiken aldrig kommer att ta sig i kragen och lämna tillbaka dom. Osv
    Föreslå att hon sätter larm på tfn så att hon slipper komma ihåg i huvudet när de ska tillbaka. Om inte det hjälper så kräv separat ekonomi så drabbar kostnaden bara henne.

2. Lite som 1. Hon plockar ALDRIG undan efter sig.

Föreslå att ni båda tar tio min, en kvart var kväll och tar undan era egna saker och lägger dem på rätt plats. Om hon vägrar eller det inte fungerar så skaffa en låda, korg eller liknande där du dumpar alla hennes saker. 

3. Inkonsistens: Hon kan tokskälla ut mig för någon bagatell som på intet sätt är diskuterad tidigare för att sedan göra samma sak fast i mycket större omfattning.

Vägra ta skiten, vägra lyssna när hon är otidig och/eller fråga henne när hon gör samma sak varför det är mer ok att HON gör det än du? (Om hon verkligen har en diagnos som gör att hon på något sätt inte förstår så är detta dock elakt)

4. Jag blir ofta beskylld i olika sammanhang för att ta över saker och ting. Hon tycker inte att hon har fått vara med. Av olika anledningar är påståendena rejält sjuka. T.ex. försäkringskassan och räkningar gör jag alltid. Jag har vid flera tillfällen försökt att få med henne på tåget. Jag har berättat hur man kommer in, koder etc men blir ständigt beskylld för att jag försöker dölja något. Det finns en drös andra exempel. Gemensamt är ofta att hon först tvärvägrar att göra något för att sedan hävda att jag har stäng henne ute.
    Samma som ovan, vägra ta skiten. Spela in när du försöker få henne att vara med, spela upp det när hon anklagar dig för att stänga henne ute. Låter som om hon kan ha en rad olika diagnoser faktiskt...

5. Strutsen: När något vikitigt men potentiellt jobbigt brev kommer så öppnar hon det inte och jag får inte göra det heller. Hon har två just nu som kommer att bli för sent öppnade om jag inte ligger på om dom med konstant etterregn över mig som följd.
    Samma som ovan, vägra ta skiten. Spela in när du försöker få henne att att öppna, spela upp när hon försöker regna etter över dig.

6. Hon vill att jag ska sköta allt snack utåt då hon tycker att det är jobbigt. Problemet är att jag ska hålla en ok fasad utåt men det är hopplöst när hon plötsligt och ofta drar i någon nödbroms av någon skum anledning.

7. Ibland blir barnen bjudna på kalas. Det ska alltid jag hålla i. Problemet är om hon får ett sms el mail om det. Då märker aldrig jag det varpå vi inte ens svarar bu el bä. Be barnens kamraters föräldrar att kontakta dig istället.

Svar på tråden Min fru är extremt extrem