Inlägg från: Anonym (hur gör man?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hur gör man?)

försäkringskassan

Om man är sjukskriven och ens anställning tar slut måste man då på första dagen utan jobb gå till AF trots att man är sjuk?

• Svar på tråden försäkringskassan
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-23 23:54:33 följande:

Ja, du måste skriva in dej på af första dagen då du är arbetslös för att skudda din sgi hos försäkringskassan !! Annars kan det bli knas! Är inne i den karusellen med! Lycka till och god jul!

Hur vet du det här?
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK) skrev 2016-12-24 10:05:01 följande:

Jag jobbar på FK, med sjukpenning och sgi, sedan många år tillbaka och det finns en del missförstånd i den här tråden. Så här är det vad gäller sgi-skydd;

För den som har ett pågående ersättningsärende och blir arbetslös under pågående sjukskrivning är sgi skyddad tom det datum sjukpenningen upphör (om ett datum framåt i tiden) eller tom den dag man mottar FKs beslut om att sjukpenningen upphör. Första helgfria vardagen därefter måste man skriva in sig och aktivt söka jobb på AF (eller ta ut föräldrapenning / studera med CSN -stöd).

Det finns undantag till detta, om man haft inkomst ifrån förvärvsarbete under minst sex månader i följd omfattas sgi av tre månaders efterskydd, under denna period behöver man ej skriva in sig på AF (obs-jag talar enbart om sgi-skydd här, vet ej hur/om a-kassa kan komma att påverkas, kolla med dem!). Det är viktigt att ha med sig att dessa tre månader räknas från det att man inte längre arbetar, om man varit sjuk i mer än tre månader är skyddet alltså redan förbrukat.

Notera att inlägget avseende att man aldrig kan förlora sgi helt och hållet är inkorrekt! Ponera att du varit sjuk i fyra månader, får beslut om att du inte längre får sjukpenning och väntar några dagar efter det att du mottagit FKs beslut om att inte längre betala ut sjukpenning med att skriva in dig på AF / återgå i arbete. Din sgi kommer i detta fall att beslutas till noll kronor. Kan finnas undantag då man även som arbetslös har rätt till semester. Finns en del domar kring detta men för att inte vara (ännu mer!) långrandig lämnar jag den aspekten dithän. Återkom om det skulle vara relevant i ditt fall så förtydligar jag gärna :)

Tack för infon!

Så om tre månader har gått efter anställningens slut så spelar det ingen roll, då har man ingen SGI kvar oavsett om man är fortsatt sjuk eller blir frisk, är det rätt tolkat?

hur blir det om man väntar på att sjukpenningen ska bli godkänd, man blir arbetslös, och sedan först när det har gått flera dagar i sjukdomen när man skulle ha gått till AF får veta att FK inte kommer godta sjukskrivningen?

• Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK) skrev 2016-12-24 10:31:47 följande:
    Nej, jag uttryckte mig illa. Om du varit sjuk och fått sjukpenning under de tre månaderna har du kvar din sgi. Sgi kan aldrig sänkas under ett pågående ersättningsärende. Det där med tre månader är bara relevant om du tex varit sjuk i två månader och jobbat sammanhängande i minst sex dessförinnan. I det fallet kan du vänta i upp till en månad från det att din sjukpenning upphör med att skriva im dig på af.

Om du har en pågående ansökan och får besked om att du inte beviljas sjukpenning efter att du blivit arbetslös måste du skriva in dig första dagen efter att du mottagit vårt beslut. Din sgi påverkas inte av att du inte är inskriven så länge du väntar på beslut.
    Men varför skulle man vilja vänta en månad? Då får man ju inga pengar varken sjukpenning eller a-kassa för den månaden?

SGI kan aldrig sänkas under ett pågående ersättningsärende, betyder det att ersättningen blir det samma även från det datum anställningen upphör?
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK) skrev 2016-12-24 10:55:28 följande:
    Det är inte helt ovanligt att folk väntar. Oftast är det i de fall de fått ett beslut om att de inte får sjukpenning men själv upplever att de är för sjuka för att arbeta / söka arbete. Sedan finns det en och annan som ger sig ut och reser etc..

Nej, din sgi förblir densamma men oavsett sgi är maxersättningen som arbetslös 543 kr om dagen kontra en maxersättning om 709 kr om dagen som anställd. Tanken är att det ska vara ungefär samma som vid a-kasa. Sjukpenning utbetalas dock sju dagar per vecka snarare än fem.
    Pratar du innan skatten nu? så om man tjänar 1000 kr på en arbetsdag så efter 2 veckors sjuklön på jobbet 80 % så får man inte 80 % efter det? Varför inte?

7 dagar per vecka, betyder det alltså att man får (543 eller 709) * (30 eller 31) per månad?

tack för att du orkar svara på mina frågor!

• Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK) skrev 2016-12-24 11:33:31 följande:
    Det är det lilla! Det ÄR tyvärr något av en djungel det här regelverket...

Ja precis, innan skatt och 30/31 dagar per månad. Det är dyrt att vara sjuk tyvärr :( Vet ej varför det är så, min gissning är att lagstiftaren tänker att det är "bra" att man förlorar på att vara sjuk då det motiverar att återgå i arbete.. Det slår ofta hårdare mot anställda än arbetslösa, som arbetslös är det i runda slängar samma som vid a-kassa men för en anställd är det 80% av en årsinkomst på upp till 330 000 (ca, minns inte den exakta siffran). Så för en anställd som har en årsinkomst på säg 400 000, vilket ju inte är någon fantasilön direkt, och inte har någon tilläggsförsäkring genom sin arbetsgivare blir det snabbt enormt kännbart...
    Men alltså, om man tjänar 900 kr på en arbetsdag, 80 % av det är 720 men man få alltså bara 709 kr. 709*30=21270 på en månad då får man ju mer än när man jobbar? Hur kan det bli så?

900 kr per arbetsdag 8 timmar ger 112,5 i timlön. 2080 timmar på ett år ger en årslön på 234000 och en månadslön på 19500

Har jag räknat fel någonstans?
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK) skrev 2016-12-24 13:17:33 följande:
    Nej, du räknar rätt så vitt jag kan se men 709 kr per dag är maxbeloppet som anställd och förutsätter att man har en sgi på 330 000 någonting. Man får (som anställd) ca 80% av sin lön förutsatt att ens lön inte är högre än ca 27 500 / månad. Så den som har en månadslön på säg 33 000 får fortfarande bara 709 kr per dag, betydligt mindre än 80% av vad vederbörande har för lön per dag när han / hon jobbar.
    Nu  jag svårt att förstå, hur mycket får man då per dag om man är sjuk och tjänar annars 900 på en dag? inte 709? 80 % är ju 720
  • Anonym (hur gör man?)
    Kerubmamman skrev 2016-12-24 19:07:17 följande:
    Det som förvirrar är att du har lön fem dagar i veckan, men får sjukpenning sju dagar i veckan. 
    Det blir enklare att se om man slår ut 40 timmar på sju dagar. Som frisk tjänar du då i snitt 643 kr/dag under en vecka. I sjukpenning får du då ca 514 kr/dag. -> 514*30 = 15400 kr per  månad. 

Annars kan man ta månadslönen*0,80 och slå ut över 30 dagar: 19500*0,80=15600 15600/30=520 kr/dag. 
    Fast anonym FK sa ju att jag hade räknat rätt på mitt vis?
  • Anonym (hur gör man?)
    Kerubmamman skrev 2016-12-24 19:07:17 följande:
    Det som förvirrar är att du har lön fem dagar i veckan, men får sjukpenning sju dagar i veckan. 
    Det blir enklare att se om man slår ut 40 timmar på sju dagar. Som frisk tjänar du då i snitt 643 kr/dag under en vecka. I sjukpenning får du då ca 514 kr/dag. -> 514*30 = 15400 kr per  månad. 

Annars kan man ta månadslönen*0,80 och slå ut över 30 dagar: 19500*0,80=15600 15600/30=520 kr/dag. 
    nej jag menade att om man under en arbetsdag som frisk tjänar 900 kr, inte 643
  • Anonym (hur gör man?)
    Kerubmamman skrev 2016-12-24 20:04:54 följande:
    FK räknar ut din snittinkomst per dag, även om det från dag till dag kan variera beroende på arbete osv.

Det kanske är enklare att titta på månadslönen. Om du tjänar 19500 kr/mån får du ca 15600 kr/mån i sjukpenning. Om man slår ut det på 30 dagar får du 520 kr/dag. 
    kan man hitta info om detta någonstans på försäkringskassans sida? Hittar bara maxbeloppen per dag, men ingenting om att man slår ut sin månadsinkomst på 30 dagar och inte faktiska arbetsdagar?
  • Anonym (hur gör man?)

Jag jobbar på FK, med sjukpenning och sgi, sedan många år tillbaka och det finns en del missförstånd i den här tråden. Så här är det vad gäller sgi-skydd;

För den som har ett pågående ersättningsärende och blir arbetslös under pågående sjukskrivning är sgi skyddad tom det datum sjukpenningen upphör (om ett datum framåt i tiden) eller tom den dag man mottar FKs beslut om att sjukpenningen upphör. Första helgfria vardagen därefter måste man skriva in sig och aktivt söka jobb på AF (eller ta ut föräldrapenning / studera med CSN -stöd).

Det finns undantag till detta, om man haft inkomst ifrån förvärvsarbete under minst sex månader i följd omfattas sgi av tre månaders efterskydd, under denna period behöver man ej skriva in sig på AF (obs-jag talar enbart om sgi-skydd här, vet ej hur/om a-kassa kan komma att påverkas, kolla med dem!). Det är viktigt att ha med sig att dessa tre månader räknas från det att man inte längre arbetar, om man varit sjuk i mer än tre månader är skyddet alltså redan förbrukat.

Notera att inlägget avseende att man aldrig kan förlora sgi helt och hållet är inkorrekt! Ponera att du varit sjuk i fyra månader, får beslut om att du inte längre får sjukpenning och väntar några dagar efter det att du mottagit FKs beslut om att inte längre betala ut sjukpenning med att skriva in dig på AF / återgå i arbete. Din sgi kommer i detta fall att beslutas till noll kronor. Kan finnas undantag då man även som arbetslös har rätt till semester. Finns en del domar kring detta men för att inte vara (ännu mer!) långrandig lämnar jag den aspekten dithän. Återkom om det skulle vara relevant i ditt fall så förtydligar jag gärna :)

En annan fråga, jag läser om att man måste ha arbetat i 6 månader för SGI men vad händer om man bara jobbat i 5 eller 4 eller 3? Blir sjuk medan man är anställd och anställningen tar slut under sin sjukskrivning. Har man inte rätt till SGI då? 

Tacksam för svar!
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK också) skrev 2016-12-25 00:41:02 följande:
    Du förvirrar nog dig själv just nu. Jag arbetar med sjukpenning och sgi. När du får sjukpenning så finns det ett tak, det är 706 kronor per dag, inte 709 och man får Max ha en årsinkomst på 332 200 kronor. Allt över denna årsinkomst kommer ej att påverka din ersättning. Om du är anställd och blir sjuk så skyddas din sgi genom att du är sjuk och får sjukpenning. Den dagen du får hem beslut om att du lägre inte har rätt till sjukpenning, det är då du måste gå till af och anmäla dig första vardagen efter beslut.

Sen betalar din arbetsgivare dig lön för 7 dagar i veckan MEN du arbetar endast 5 dagar i veckan eftersom att du har såna arbetstider.
    Lust att läsa mitt tidigare inlägg? :
    Anonym (hur gör man?) skrev 2016-12-24 12:04:49 följande:
    Men alltså, om man tjänar 900 kr på en arbetsdag, 80 % av det är 720 men man få alltså bara 709 kr. 709*30=21270 på en månad då får man ju mer än när man jobbar? Hur kan det bli så?

900 kr per arbetsdag 8 timmar ger 112,5 i timlön. 2080 timmar på ett år ger en årslön på 234000 och en månadslön på 19500

Har jag räknat fel någonstans?
    Man räknar alltså inte så?

Har jag uppfattat rätt att maxbeloppen alltså är 706 eller 543 gånger 30 eller 31 på en månad? Hittar ingen info om det, bara att max är 706 eller 543 per dag men inte hur många dagar man får för

Går det att hitta info någonstans på FK hemsida att ni slår ut veckolön på 7 dagar, eller årslön på 365?

Tack för svar

• Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK också) skrev 2016-12-25 18:51:26 följande:
    Precis, man betalar ut kalenderberäknat. Sjukpenning är egentligen en dag för dag ersättning där vi bedömer arbetsförmågan dag för dag och därför räknar man ut ersättningen per dag, alltså Max 706 eller Max 543 som arbetslös. Därför är det också väldigt viktigt att fördela arbetstiden rätt om man skulle börja arbeta deltid, tex om man börjar arbeta halvtid då ska man arbeta halva ordinarie dagar, alltså tex ordinarie arbetstid: 8 timmar måndag - fredag. Under deltidsarbete: 4 timmar måndag till fredag.

Detta är just för att det är en dag för dag ersättning där arbetsförmågan bedöms dag för dag. Skulle man arbeta mer än fyra timmar en dag då har man uppvisat en högre arbetsförmåga än vad man är sjukskriven för.

Nu vandrade jag bort lite men försökte förklara vad ersättningen är uppbyggd på. Annars är det bara att ringa kundtjänst o fråga! Lättare för dem att förklara över telefon eftersom det alltid tillkommer följdfrågor.
    jaha så ska man arbeta 25 % så får man alltså inte jobba en heldag och sen ha flera dagar lediga?

Men om det är så då kan man ju inte ha helger heller? utan slå ut arbetstiden på lördag söndag också. Annars har man ju överstigit sin tid på tex halvtid:
    Arbetsvecka 40 timmar gånger 50% är 20 timmar. Veckan har 7 dagar. Det blir mindre än 3 timmar per dag, jobbar man då 4 så har man ju uppvisat en högre arbetsförmåga?

Det var egentligen inte vad jag undrade över från början men det här var intressant!
  • Anonym (hur gör man?)
    Tyrfing skrev 2016-12-26 13:14:22 följande:
    Det är stor skillnad på hur du arbetar och hur ersättningen från staten betalas ut.
    Självklart ska du inte jobba sju dagar i veckan det bryter ju mot lagen.
    men ska man följa resonemanget att arbetsförmågan bedöms dag till dag och FK räknar kalenderdagar så borde det bli så

Vilken lag bryts om man jobbar 7 dagar i veckan?
  • Anonym (hur gör man?)
    Tyrfing skrev 2016-12-26 14:03:38 följande:
    Du ska ha veckovila till exempel, läs arbetstidslagen.

Kalenderdagar gäller enbart ersättningen.

Arbetsförmågan rör dina arbetsdagar, halvtid av åtta timmar är fyra timmar. Enkel matematik.

Hur ska man kunna jobba sju dagar i veckan på en arbetsplats som bara är öppen vardagar? Jag förstår inte resonemanget att man ska slå ut arbetstiden på sju dagar. Vilket inte heller sker naturligtvis eftersom det vore helt befängt.
    Jag tycker inte heller att det är rimligt jobba 7 dagar i veckan, men om man ska följa resonemanget att FK bedömer arbetsförmågan från dag till dag och betalar därefter, man får inte jobba fler timmar per dag trots att man tar mer ledigt nästa dag, så borde det bli att arbetstiden även ska fördelas ut över alla dagarna. Jobbar man 4 timmar på samma dag så har man ju då enligt deras resonemang uppvisat en högre arbetsförmåga än 50 %, just för att de bedömer arbetsförmåga var och en dag över hela kalendermånaden. Jag förstår inte hur man ska tolka det annars?

• Anonym (hur gör man?)
    Tyrfing skrev 2016-12-26 16:26:17 följande:
    Hur tolkar du föräldrapenningen? Du kan ta ut ersättning sju dagar i veckan trots att du skulle ha jobbat fem.  För att komma upp i  80% så krävs det att man tar ut sju dagar i veckan. 
    Om man är föräldraledig på halvtid, måste man då gå till jobbet 3 timmar per dag lör-sön? Drömmer
    Föräldrapenning har jag ingen aning om jag har bara pratat om sjukskrivning och arbetsförmåga
    Tyrfing skrev 2016-12-26 16:26:17 följande:
    Ersättningen är baserat på årsinkomsten delat på 365 för att det ska bli så rättvisande ersättning för de som har oregelbundna arbetstider osv. Det är betydligt mer besvärligt att fastställa SGI/FGI eftersom alla har massor av olika ersättningar, oregelbundna arbetstider, nyligt ha bytt jobb osv. 

Du blandar äpplen och päron. Det är två helt olika frukter. ÄppleTomte
    Fast enligt någon här i tråden som säger sig jobba på FK  bedöms arbetsförmågan dag för dag och därför betalas ut dag för dag? Inte för att det ska bli rätt för alla med olika arbetstider
    Hoppas hen vill svara och förklara

Vad säger du angående att jobba 8 timmar varannan dag istället för 4 om dagen? För att man är sjukskriven på halvtid alltså, inte ang. föräldrapenning. Jag menar att om man tillåter att man är ledig 2 dagar i veckan så borde man alltså tillåta även detta. Om man ska vara konsekvent i resonemanget

• Anonym (hur gör man?)
    Anonym (FK också) skrev 2016-12-26 22:49:05 följande:
    Varför skulle du jobba 3 timmar sju dagar i veckan? Man ska alltid utgå ifrån sin ordinarie arbetstid och jag skrev tydligt mån -fredag som ett exempel. Om Du i vanliga fall arbetar 7 dagar i veckan då ska man fördela de enligt sju dagar. Man kollar alltid hur personen jobbar i vanliga fall
    ja ok, ja du skrev ju det ser jag nu. Jag tog väl inte in den infon ordentligt
  • Anonym (hur gör man?)

Anonym (FK också) skrev 2016-12-25 00:41:02 följande:
    Du förvirrar nog dig själv just nu. Jag arbetar med sjukpenning och sgi. När du får sjukpenning så finns det ett tak, det är 706 kronor per dag, inte 709 och man får Max ha en årsinkomst på 332 200 kronor. Allt över denna årsinkomst kommer ej att påverka din ersättning. Om du är anställd och blir sjuk så skyddas din sgi genom att du är sjuk och får sjukpenning. Den dagen du får hem beslut om att du lägre inte har rätt till sjukpenning, det är då du måste gå till af och anmäla dig första vardagen efter beslut.

Sen betalar din arbetsgivare dig lön för 7 dagar i veckan MEN du arbetar endast 5 dagar i veckan eftersom att du har såna arbetstider.

Kerubmamman skrev 2016-12-23 20:15:49 följande:

Nej, du meddelar FK att du har förändrade förhållanden. Ens sjukpenning kan förändras när man blir arbetslös. 
    Sedan går du första friska dagen till AF. 

Hej igen!

Jag ber om synpunkter ännu en gång då mitt ärende utvecklats.

För att avgöra min SGI så ska det nu tittas på mitt arbetsgivarintyg. Jag fick uppge i min ansökan min årsinkomst och jag tog min timlön * 2080, det stod att jag kunde räkna så på hemsidan. På mitt arbetsgivarintyg står det arbetstid heltid 40 timmar per vecka och timlönen i en annan ruta. Men det står även uppradat vad jag har jobbat och vad jag har varit frånvarande. Min handläggare menar på att man ska utgå ifrån vad jag har jobbat och frånvaron ska räknas bort, mina sjukdagar är inte grundande. Ska jag bli straffad för att jag varit sjuk? Min anställning var lite mer än ett halvår men tydligen kan FK räkna det som en tillfällig anställning och går därefter hur jag har jobbat. Sjuklönen från arbetsgivaren har ju baserats på en heltid?

Tacksam för svar!
Svar på tråden försäkringskassan