försäkringskassan
Precis, man betalar ut kalenderberäknat. Sjukpenning är egentligen en dag för dag ersättning där vi bedömer arbetsförmågan dag för dag och därför räknar man ut ersättningen per dag, alltså Max 706 eller Max 543 som arbetslös. Därför är det också väldigt viktigt att fördela arbetstiden rätt om man skulle börja arbeta deltid, tex om man börjar arbeta halvtid då ska man arbeta halva ordinarie dagar, alltså tex ordinarie arbetstid: 8 timmar måndag - fredag. Under deltidsarbete: 4 timmar måndag till fredag.
Detta är just för att det är en dag för dag ersättning där arbetsförmågan bedöms dag för dag. Skulle man arbeta mer än fyra timmar en dag då har man uppvisat en högre arbetsförmåga än vad man är sjukskriven för.
Nu vandrade jag bort lite men försökte förklara vad ersättningen är uppbyggd på. Annars är det bara att ringa kundtjänst o fråga! Lättare för dem att förklara över telefon eftersom det alltid tillkommer följdfrågor.
I mitt fall leder de här reglerna till att jag är heltidssjukskriven istället för att vara sjukskriven på 75% för jag kan jobba tio timmar i veckan men inte 2 timmar om dagen.