Inlägg från: Anonym (sjukt system) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukt system)

försäkringskassan

Anonym (FK också) skrev 2016-12-25 18:51:26 följande:

Precis, man betalar ut kalenderberäknat. Sjukpenning är egentligen en dag för dag ersättning där vi bedömer arbetsförmågan dag för dag och därför räknar man ut ersättningen per dag, alltså Max 706 eller Max 543 som arbetslös. Därför är det också väldigt viktigt att fördela arbetstiden rätt om man skulle börja arbeta deltid, tex om man börjar arbeta halvtid då ska man arbeta halva ordinarie dagar, alltså tex ordinarie arbetstid: 8 timmar måndag - fredag. Under deltidsarbete: 4 timmar måndag till fredag.

Detta är just för att det är en dag för dag ersättning där arbetsförmågan bedöms dag för dag. Skulle man arbeta mer än fyra timmar en dag då har man uppvisat en högre arbetsförmåga än vad man är sjukskriven för.

Nu vandrade jag bort lite men försökte förklara vad ersättningen är uppbyggd på. Annars är det bara att ringa kundtjänst o fråga! Lättare för dem att förklara över telefon eftersom det alltid tillkommer följdfrågor.

Det där dag för dag systemet är helt uruselt! Men nu är det som det är. Enligt min läkare går det att få dispans från regeln att arbeta 4 timmar/dag som halvtidssjukskriven, men enligt min handläggare går det inte. Så det kan vara värt att kolla upp vad som gäller om man känner sig manad.

I mitt fall leder de här reglerna till att jag är heltidssjukskriven istället för att vara sjukskriven på 75% för jag kan jobba tio timmar i veckan men inte 2 timmar om dagen.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (hur gör man?) skrev 2016-12-26 16:48:07 följande:

Föräldrapenning har jag ingen aning om jag har bara pratat om sjukskrivning och arbetsförmågaFast enligt någon här i tråden som säger sig jobba på FK  bedöms arbetsförmågan dag för dag och därför betalas ut dag för dag? Inte för att det ska bli rätt för alla med olika arbetstider

Hoppas hen vill svara och förklara

Vad säger du angående att jobba 8 timmar varannan dag istället för 4 om dagen? För att man är sjukskriven på halvtid alltså, inte ang. föräldrapenning. Jag menar att om man tillåter att man är ledig 2 dagar i veckan så borde man alltså tillåta även detta. Om man ska vara konsekvent i resonemanget

FK utgår från en föråldrad norm och den normen säger att man ska jobba 8 timmar/dag 5 dagar i veckan. Är man halvtidssjukskriven så ska man också enligt den föråldrade normen jobba 4 timmar/dag fem dagar i veckan. Så det är konsikvent. Att jobba sju dagar i veckan är inte lagligt.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 02:59:35 följande:

Jag var alltså inskriven innan. Men kan ha blivit utskriven om jag har otur.. 

Ops.. blev tre inlägg nu.

Varför är du inskriven på Arbetsförmedlingen då du är sjuk? I värsta fall ser Försäkringskassan det som bidragsfusk eftersom du helt uppenbarligen är frisk nog att söka jobb.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Fia) skrev 2017-01-06 04:22:31 följande:

Du kan jobba hälften av din normala arbetstid enligt schema om det är bättre för återfrisknandet om din handläggare godkänner det.

Det gäller bara om man har ett jobb, inte om man är arbetslös.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 08:23:03 följande:

Jag var arbetslös innan jag blev sjukskriven och då tvungen att vara inskriven på arbetsförmedlingen. Jag har inte behövt göra något med dem alls på ett år. Men nu fick jag ett brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara med. Därför undrar jag om jag måste vara det för att ha något att vara sjukskriven ifrån. Är givetvis inte frisk och kan söka jobb. Trodde man skulle ha en relation att vara sjukskriven ifrån så att säga.

För att vara inskriven på Arbetsförmedlingen så måste du söka jobb, det är märkligt att du kunnat vara inskriven så länge utan att du fått redovisa vilka jobb du sökt, normalt sett ska tidrapporteringen in en gång i månaden (oavsett om du får A- kassa eller inte)

Om jag vore dig skulle jag försöka bli utskriven så snart så möjligt och inte säga något till Försäkringskassan och hoppas att de inte märker något.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 09:00:57 följande:

Jag var till AF och berättade direkt så fort jag blev sjukskriven. Så hamnar man i en kategori där det står att man är sjukskriven vad jag förstod. Gjorde alltså inget mer med dem. Men sedan fick jag nu en brev där det stod en fråga om jag fortfarande ville vara inskriven? Har inte gjort något åt det men trodde att man skulle vara sjukskriven ifrån något. Men dåså. Då kan jag andas ut. Var orolig att det skulle vara fortsatt så att om inte så droppar min SGI. Man vet ju aldrig :/

Du är ju sjukskriven från något- att jobba.
  • Anonym (sjukt system)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-06 11:51:38 följande:

Fått reda på nu att man ska vara inskriven när man är sjukskriven för att skydda sin SGI..

Det stämmer inte. Vem har du hört det av?
Svar på tråden försäkringskassan