• Jahappvaddetsmart

Den patriakaliska julen

Jag tycker det inte är oki. Jultiden ska vara som en enda lång mansdyrkan. Det ska vara sånger till Jesus, det ska vara jultomte, alla djurkaraktärer på muses jul är såklart hanar, cark bertills julafton är inte ett undantag. Män ska representera som hjältar och utgöra stora uppoffringar som inte stämmer med verkligheten, nä det är inte något nytt under solen, jag vet!!

Men ändå är det så viktigt för alla mina feministiska systrar att fira den här "familjära" högtiden. Som de heeelt plötsligt tycker är jättefin med deras "jämställda" pojkväner.

Det skulle vara som att jag föreläste emot sexism och sen på kvällen ha sex med min man så är det oki att han inte blundar och objektifiera mig.

Jag uppfattar det som dubbelmoral, vars är julmor i bilden? Att inte tänka på konsikvensen genom att upprätthålla en patriakal högtid . för "en måste ju få ha lite myssigt nu, det är ju ändå Jull". Nä fy fan!!!

Jag undrar hur resonerar ni angående detta?

Är det så att era rika medelålderskillar köper er med diamanter inlindat i dyrt silverpapper från NK. Därigenom blir ni inlindat i en ekonomisk fälla? Jag försöker förstå, vad har ni för ursäkter?!!

• Svar på tråden Den patriakaliska julen
  • FDFMGA
    Jahappvaddetsmart skrev 2016-12-24 22:45:43 följande:
    Jag tycker det inte är oki. Jultiden ska vara som en enda lång mansdyrkan. Det ska vara sånger till Jesus, det ska vara jultomte, alla djurkaraktärer på muses jul är såklart hanar, cark bertills julafton är inte ett undantag. Män ska representera som hjältar och utgöra stora uppoffringar som inte stämmer med verkligheten, nä det är inte något nytt under solen, jag vet!!

Men ändå är det så viktigt för alla mina feministiska systrar att fira den här "familjära" högtiden. Som de heeelt plötsligt tycker är jättefin med deras "jämställda" pojkväner.

Det skulle vara som att jag föreläste emot sexism och sen på kvällen ha sex med min man så är det oki att han inte blundar och objektifiera mig.

Jag uppfattar det som dubbelmoral, vars är julmor i bilden? Att inte tänka på konsikvensen genom att upprätthålla en patriakal högtid . för "en måste ju få ha lite myssigt nu, det är ju ändå Jull". Nä fy fan!!!

Jag undrar hur resonerar ni angående detta?

Är det så att era rika medelålderskillar köper er med diamanter inlindat i dyrt silverpapper från NK. Därigenom blir ni inlindat i en ekonomisk fälla? Jag försöker förstå, vad har ni för ursäkter?!!
    Jahappvaddetsmart skrev 2016-12-25 14:14:05 följande:
    Dessutom uppfattar jag det väldigt naivt att tro sig att "små förändringar" eller "att gå tillbaka till ett i historien" för att få mer gämställdhet är väligt barnsligt synsätt. Så vi förtrycka ska få små russin, kanske någon liten jungfru maria ikon på matbordet så ska allt bli bra?

Nä jag verkar för att inte ha någon julafton, min pojkväns släkt vill alltid att ha över honom till hans hemtrakter vid den här tiden på året och äver om han ibland gnäller över det har han tagit sitt förnuft tillfånga och stanna kvar i Stockholm.

Vi har inga julklappsutdelningar eller annat som hänknytter till denna traditionella patriakaliska upprätthållning. Alla andra som anseer sig som feminister tycker jag borde göra tikartade handlingar för att ta ansvar för framtiden med de som står en nära.
    Satir kräver såväl kunskap som finess.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Zadre
    Jahappvaddetsmart skrev 2016-12-25 16:19:19 följande:

Vad är det som är oförståeligt? Vi lever efter att ha en jämställd relation/förhållande. Även om han inte lyckas alla gånger t.ex. Att säga till sina sexistiska barndomsvänner när de säger fel så har han gjort några saker mer rätt. En är just att göra avkall på högtider som midsommar och julafton.

Herregud. Du kan inte vara på riktigt.
  • Jahappvaddetsmart
    Haskel skrev 2016-12-25 13:54:11 följande:

Om jag inte missminner mig, är en av feministers starkaste övertygelser att "kön inte spelar någon roll".

Varför bryr sig då TS om huruvida Jesus och Jultomten har penis eller vagina?

Ursäkta mig? Säger du inte att det spelar någon roll vilket kön hen har? Ja då har vi inga strukturella problem under högtider, våldtäkter under tillställningar är det inte att problematisera att mannen alltid är förövaren för det spelar det ingen roll om "Jesus har penis eller valgina".

Vem försöker du lura med din liberala syn?
  • crazy dad
    Jahappvaddetsmart skrev 2016-12-25 16:19:19 följande:
    Vad är det som är oförståeligt? Vi lever efter att ha en jämställd relation/förhållande. Även om han inte lyckas alla gånger t.ex. Att säga till sina sexistiska barndomsvänner när de säger fel så har han gjort några saker mer rätt. En är just att göra avkall på högtider som midsommar och julafton.
    Låter mer som du tjatar och om han säger emot är han ett sexist jävel och förtrycker dig.

Ok du gillar inte Jul vi fattar det. Men for att du säger det är fel inte betyder det är!
  • Jahappvaddetsmart
    crazy dad skrev 2016-12-26 00:46:12 följande:

Låter mer som du tjatar och om han säger emot är han ett sexist jävel och förtrycker dig.

Ok du gillar inte Jul vi fattar det. Men for att du säger det är fel inte betyder det är!

Jag har inte sagt att mim pojkvän är sexist!!! Han är omogen ibland och förstår inte att han beteer sig illa, han har inte lika mycket kunskap som mig angående det historiska förtrycket.

Sen så är han något konflikträdd. Hans kompisar kan vara rätt så osmakliga i vårt sällskap. T.ex. Skryter om att fått frukost på sängen av sin flickvän som att hon är hans jävla hushållerska, i de fallen synligjör han inte hur deras inställning/synsätt är till flickvänerna. Men han försöker bättra sig på den fronten.

Ochet är inte samma sak som att vara sexist.
  • Jahappvaddetsmart
    crazy dad skrev 2016-12-26 00:46:12 följande:

jaahadu, jag är inte förvånad att du tycker Julafton är oki. Du är man. *suck*
  • monkees

Du får väl söka dig till "feministiska systrar" som står närmare dig i sin övertygelse om att mannen ska kuvas eller så kan du välja att tjata sönder öronen på dom som är lite mer ljumma i sin övertygelse!?

• monkees
    Jahappvaddetsmart skrev 2016-12-26 02:35:07 följande:
    Jag har inte sagt att mim pojkvän är sexist!!! Han är omogen ibland och förstår inte att han beteer sig illa, han har inte lika mycket kunskap som mig angående det historiska förtrycket.

Sen så är han något konflikträdd. Hans kompisar kan vara rätt så osmakliga i vårt sällskap. T.ex. Skryter om att fått frukost på sängen av sin flickvän som att hon är hans jävla hushållerska, i de fallen synligjör han inte hur deras inställning/synsätt är till flickvänerna. Men han försöker bättra sig på den fronten.

Ochet är inte samma sak som att vara sexist.
    Du och din  pojkvän umgås i märkliga kretsar. Är det mycket öl och snus? I civiliserade sammanhang så kan det mkt väl hända att en flickvän bjuder sin älskade kille på frukost i sängen MEN då är han uppe nästa helg och gör likadant för henne.
  • Aösödöfö

Skall man trolla igång folk med förment intellektuella trådar kan det vara läge att lära sig stava :)

Svar på tråden Den patriakaliska julen