• josefer

Min bror plannerar att flytta till sverige, praktiska frågor

Hej!

Som ni kanske vet situationen i Spanien är kanske inte den bästa just nu. Min bror är lite desperat just nu där och jag planerar att erbjuda honom att flytta hos mig och försöka starta ett liv här. Jag har några frågor och hoppas att någon i den här forum kan klargöra dem. Jag kan börja med att berätta om min situation. Jag är en EU medborgare som flyttade till Sverige 6 år sen, har uppehållsrätt, stabilt och bra inkomst och äger bostadsrätt. Har har rätt att ansöka till Svensk medborgarskap men har inte haft tid att göra det än.

Ideen är min bror flyttar med mig och initialt försörjer jag honom (jag sparar mycket pengar varje månad och jag kan bevisa att jag har bra marginaler). Min fråga är, i en sånt situation skulle min bror har rätt att ha uppehållsrätt och personnummer? Annars kan jag tänka mig det skulle vara jättesvårt för honom att starta ett liv här. Att hitta ett jobb i förhand är kanske lite svårt och utan personnummer kan man göra typ ingenting.

Tack för er hjälp och önskar er god jul.

MVH,

José.
  • Svar på tråden Min bror plannerar att flytta till sverige, praktiska frågor
  • Carambolan

Han är ju också EU-medborgare så om han bara kan försörja sig är det bara att packa och flytta.

• josefer

Grejen är han skulle inte försörja sig med egna medel utan att jag försörjer honom. I praktiken är samma grejen men jag är rädd att migrationsverket eller skatteverket tolkar det på ett annat sätt.

• driver28

Som sagt är han EU medborgare och har rätt att både studera och arbeta här då det råder fri rörlighet inom EU. Så det borde inte vara några problem.

• Peonies

Ett intyg som garanterar hans försörjning och handlingar på att det verkligen finns medel skulle kunna räcka + intyg på heltäckande sjukförsäkring. Ring skatteverket och rådfråga. 

Svar på tråden Min bror plannerar att flytta till sverige, praktiska frågor