• molly50

Dottern uppskrämd med "svarta madam"

Elanaaaa skrev 2016-12-26 15:19:37 följande:

Herregud vad löjliga ni äääär. "Be om ursäkt" "säga till vikarien"

Herre min skapare vad röda mattan ska rullas för barnen. Det hör till att barnen blir rädda för saker och ting. Möjligen kan ni förklara till vikarien vad som hänt och att det vore bra om hon försäkrade att den inte finns, men det är faktiskt upp till henne om hon vill be om ursäkt eller inte. Tycker barn kan ta ett och annat, allt behöver inte rullas fram för barn.

Enligt mig så tycker jag att du ts borde styra fokus bort från detta, tex genom att visa extra mycket barnfilmer eller så, försöka få hennes rädsla för mörker och speglar till något bra/vackert. Så släpper hon snabbt allt detta

Jag säger inte att vikarien ska be om ursäkt.
    Men jag tycker att en förklaring är på sin plats.
    Det är kanske fler barn än TS som har blivit uppskrämda av det här.
    4-5-åringar är för små för att få höra sådana skräckhistorier.
    Det är bara onödigt.
    Jag var själv 9-10 år när jag lekte svarta madam och var vettskrämd efter det.
    Så även jag var för liten för det.
    Vad är då inte en 5-åring?
    Carpe Diem
  • molly50
    5by5 skrev 2016-12-26 21:44:12 följande:
    Låter precis som något min femåring skulle kunna berätta för sina kompisar. Hon älskar spökhistorier och de ska vara riktigt läskiga! Jag har berättat massor med spökhistorier för henne och hon återberättar dem så fort hon får chansen.
    Och ja hon kan svarta madam och skrämmer gärna upp storasyster så fort hon får chansen!
    Men det är väl ganska onödigt att berätta skräckhistorier för en 5-åring som hon sedan skrämmer sina syskon,och kanske andra barn,med.
    Hur ska du förklara det om hon går och skrämmer upp andra barn på dagis med dessa historier då?
    För det kan mycket väl hända om hon gärna återberättar dina historier,som du skriver.
    En 5-åring har ju inte riktigt det konsekvenstänket att h*n kan förstå hur andra barn kan påverkas av det.
    Carpe Diem
  • molly50
    TjockTjinona skrev 2016-12-26 20:04:54 följande:

Dottern har berättat om fler spökhistorier nu. Nåt om en flicka som kommer på natten och frågar om du vill leka kurragömma. Svarar du nej så dödar hon dig. Och en historia om en häxa som bodde på en strand som högg huvudet av en kille och drack upp hans blod.

Dessa ska vikarien tydligen ha berättat om på samlingarna. Jag vet inte vad jag ska tro, men jag tycker inte det låtersom några historier som 4-5-åringar sitter och hittar på för varandra?

Låter inte riktigt som något 4-5-åringar skulle berätta bara så där,nej.
    Kanske kan du ta med din dotter in på toaletten och visa henne att inget händer när man gör svarta madam?
    Och försöka berätta för henne att den här vikarien inte tänkte sig för utan bara berättade en massa dumma,påhittade,historier.
    Sedan tycker jag också att du ska höra dig för med förskolan och fråga om de har fått en bra förklaring.
    Det kan ju vara fler barn som har blivit skrämda också.
    Carpe Diem
  • molly50
    5by5 skrev 2016-12-27 18:53:53 följande:

Dagens barn är ju extremt skyddade från allt läskigt! Det är bara löjligt. Förr berättades riktigt läskiga sagor för barn men nu ska till och med askungen och rödluvan censureras!
    Jag kommer fortsätta skrämma mina barn om de vill!
    Är ni samma föräldrar som förbjuder läskiga halloweendräkter på förskolan för barnen kan bli rädda?

Jag kan hålla med om att allt inte behöver cencureras.
    Men därifrån till att berätta riktiga skräckhistorier som svarta madam eller flickor som kommer att döda barnen i sömnen om de inte vill leka med dem är det ganska långt,tycker jag.
    Carpe Diem
  • molly50
    z0et skrev 2017-02-17 17:33:38 följande:
    Alla ni som tycker att vikarien är så hemsk, har ni tänkt på att personen kanske inte ens berättade på eget bevåg utan bara läste ur någon av dessa moderna barnböcker? Alt. återberättade om boken när något barn frågade? Visserligen är böckerna i kategorin "6-9 år", men det vore inte så långsökt att tro att någon av dem kan finnas på storbarnsavdelningen på förskolan.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=Svarta+madam
    Jag har faktiskt lite svårt att tro att man på förskolor har sådana böcker som man läser för barnen.
    På många förskolor har man förbud mot heltäckande och skrämmande masker till Halloween.
    Då kan jag inte tänka mig att de läser böcker med skräckhistorier för barnen.
    Carpe Diem
Svar på tråden Dottern uppskrämd med "svarta madam"