• Äldre 26 Dec 08:55
    10808 visningar
    27 svar
    27
    10808

    Kattsand

    Jag har två små ligister (sex månader) som nyligen flyttat in hos mig, har tidigare bara haft en katt.

    Jag är väldigt överraskad över hur mycket kattsand som går åt och undrar hur ni som har fler än en katt gör och vilken sand ni använder. Killarna har två lådor men använder bara den ena, jag använder Smily sand från arken zoo som jag tycker har bra klumpförmåga. Plockar rent 3-5 ggr om dagen (beroende på om det är jobbdag eller helg) och tömmer helt var tredje vecka. Detta till trots går det åt tio liter på ca fem dagar vilket känns mycket men kanske bara för att jag inte är van vid två...?

  • Svar på tråden Kattsand
  • Äldre 26 Dec 10:11
    #4
    lollip0p skrev 2016-12-26 09:49:20 följande:

    Spontant känns det som alldeles för mycket. Jag har haft katt sedan jag blev myndig och just nu har jag tre vuxna katter. Tidigare har jag dock haft upp till 5 vuxna katter och 2-4 kattungar samtidigt men inte ens då tror jag att vi någonsin har kommit upp i sådana mängder kattsand som du beskriver.

    Nu har jag inte testat just Smily men om jag inte är helt ute och cyklar är det väl Arkens egna "budgetmärke"? Det är ju inget fel på sådana märken i sig men om sanden verkligen går åt i den takt du beskriver så är det ju något som inte fungerar så bra som det skulle kunna.

    Om du vill prova någon annan kattsand skulle jag rekommendera Extreme Clean som finns i olika sandkornstjocklek och med olika dofter om man gillar sådant. Väldigt dryg, klumpar jättebra och håller lådan luktfri. Det är en av de absolut bästa sandsorterna jag har prövat och samtidigt en av de allra mest prisvärda (om man köper förpackningen på 15 kg).

    En annan sand som jag tycker är bra och som jag vet att många andra gillar är Cattia som också är väldigt billig och brukar finnas på Ica.


    Tack för ditt svar! Jag misstänkte att det var "onaturligt" mycket... En 10 liters förpackning kostar 179 kr så vi ligger på närmre 900 i månaden på sand vilket ju är en hel del. Självfallet värt det om det krävs för att pälsklingarna ska ha det bra men det vore käckt om jag kunde få ner kostnaden!

    Ska prova extreme classic och se om det funkar bättre!
  • Äldre 26 Dec 11:02
    #7

    Jag kanske är överdrivet nitisk med att rensa...det verkar ju superskumt att min räcker så himla kort tid. Jag tar bort alla klumpar och fyller på allt eftersom, det hinner aldrig börja lukta eller så. Eller så kissar småkillarna väldigt mycket...

  • Äldre 26 Dec 12:08
    #9
    Nyfikna72 skrev 2016-12-26 12:03:41 följande:

    Kattkiss kan ju lukta otroligt olika också.........tycker sån där pellets fungerar bättre och det blir inga klumpar heller. Tycker katter reagerar mer på att de ser klumparna än att det luktar av deras eget. Luktar det inte avskyvärt rent generellt så kan ju alltså pellets fungera bättre eftersom man då inte måste röja för minsta lilla kissfläck.


    Ska undersöka det här med pellets närmare, kanske är något att prova!
  • Äldre 28 Dec 00:07
    #18
    Physalis skrev 2016-12-27 20:06:04 följande:

    Jag tror tyvärr det är din teknik. Jag har använt smily, den är nästan lika bra som everclean och compact care.

    Men testa någon annan variant som kanske passar dig bättre


    Tror definitivt du är något på spåren där! Men, och jag förstår att det nog inte är lätt att förklara i text, vad är en bra / rätt teknik? Jag tycker att jag bara skopar bort klumpar men med tanke på hur vanvettigt mycket sand vi förbrukar måste jag ju göra något fel...
Svar på tråden Kattsand