• Erfdgt

Enamstående studerande varannan-vecka-förälder, hur gör ni?

Finns det kanske någon ensamsteånde förälder som har barnen varannan vecka här som pluggar? Hur gör ni? Hur får ni ekonomin och vardagen att gå ihop?

Jag är livrädd för att lämna min partner pga flera anledningar. Störst och först - att inte få träffa barnen varje dag. Sedan - hur ska jag ha råd att bo själv och försörja mina barn när jag studerar? 

Jag har panikångestsyndrom och GAD och lever tydligen med en stor inre stress (som ingen läkare, psykolog eller kurator hittills har kunnat hjälpa mig med). Att kunna jobba extra samtidigt som jag pluggar heltid är därför inget alternativ, för att få in lite extra pengar då.

Samtidigt känner jag att jag absolut inte mår bra i relationen jag är i idag och har nog inte gjort på länge, men det är svårt. Svårt att inse och acceptera.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-26 11:00
    Vi har två barn, om det spelar någon roll. En liten, som går förskola, och en stor, som går mellanstadiet.

Ja.. Lite roll spelar det ju, för jag måste ju kunna bo där dom får plats och två barn kostar ju mer än ett...
  • Svar på tråden Enamstående studerande varannan-vecka-förälder, hur gör ni?
  • Sisisisi

Jag bodde ensam med barnen vv under två år medan jag pluggade, nu har jag nyligen börjat jobba. Bor i studentlägenhet som har lägre hyra än andra hyresrätter. Tog så mycket CSN jag kunde få och får underhåll för växelvis boende. Jag jobbade extra oxå, men hade klarar mig ändå. På sommaren kan man läsa sommarkurser om man inte hittar sommarjobb.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • MammAmma

Jag har barnen mer än varannan vecka, fyra st för att vara exakt, en hyra på ~7400kr och klarar mig fint på studiemedel, bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll. Jobbar även de flesta helger men hade klarat mig utan den extra inkomsten.

• Berta1979

Hej! Jag är snart i exakt samma situation som dig. Är på väg ut ur en samborelation som varade i 15 år. 2 barn i tidiga tonåren. Pluggar, csn, inget körkort, hur f-n ska allting gå tänker jag och är jätteorolig för barnen, hur de ska tvingas gå genom allt detta.

Svar på tråden Enamstående studerande varannan-vecka-förälder, hur gör ni?