• Anonym (Anonym 1)

    Sex som 50 +??

    Hej!

    Jag och min fru har ett fantastiskt sexliv som är precis som vi båda vill ha det. Nu fyller hon 50 och jag själv är 45. Hon har ännu inte kommit in i klimakteriet men det blir ju när som helst och det är det vår fråga gäller. Vi har pratat mycket om detta och hon har även pratat med sin mor om hur hennes liv blev då (blir tydligen ofta ganska lika) men vi vet inte vad vi kan förvänta oss. För vissa verkar sexlivet totalt dö ut medan andra fortsätter som vanligt. Vad är era erfarenheter och hur har ni som lever med en partner lyckats med att fortsätta ha ett bra sexliv?

    Tack för era svar!

  • Svar på tråden Sex som 50 +??
  • Anonym (Mymlan)

    På ett sätt är det en fördel att inte oroa sej för att bli gravid, aldrig ha mens och inte behöva preventivmedel. (Jag hade iofs inte blödning på flera år innan heller pga hormonspiral.) Jag har inte haft några vallningar eller nattsvettningar utan nackdelen har varit att slemhinnorna blev torrare. Jag blir våt vid upphetsning men i början blir det torrt att försöka smeka så det behövs glidmedel. Jag har provat hormonring +salva och insidan blev ok men inte yttre delarna så nu har jag hormoner i tablettform.

    Annars är det bara bra, mycket hänger ju på livssituationen och våra barn flyttade hemifrån lagom innan så att det blev lättare att ha sex precis när som helst och vi kunde låta mer och det hade större inverkan än klimakteriet.

  • Anonym (Anonym 1)

    Tack mymlan, roligt att höra.

    Exakt sånt du beskriver är det vi pratat om också och skönt att det finns både glidmedel och hormoner som hjälper. :)

    Intressant att det bara är ett svar. Kanske mest yngre här inne såklart men detta är något alla kommer vara med om. Tycker personligen att sex idag är mycket bättre än det jag hade som 20 åring. Vet vad man njuter av, vet hur man ger njutning och kan prata om vad vi vill göra tillsammans. :)

  • Anonym (Humlan)

    Det är väl inget att gå och grubbla över eller ens diskutera tycker jag. Jag fyllde 50 tidigare i år och allt är som vanligt tycker jag. Om/när det blir någon förändring så tar man det väl då, går ju inte att jämföra med någon annan ändå. 

  • Anonym (Humlan)

    Och har ni ett bra sexliv nu så kommer det definitivt inte att dö ut så där helt plötsligt, inte pga klimakteriet iallafall. 

  • Anders 386

    Vi har minst lika bra sex idag än när vi var unga. (Inte just nu, men det finns speciella orsaker.)
    Vi har äntligen samma önskemål om "frekvens". Jag njuter mer känslomässigt och avspänt, inte så prestationsinriktat som förr. Min fru slipper p-medel i form av hormoner. Det är mera känslomässig njutning nu, det handlar inte bara om utlösning. Men min fru har fått problem med slemhinnorna i slidan, men det funkar ganska bra med nåt hormonpreparat som hon använder lokalt.
    Själv kollar jag inte in andra kvinnor som förr - min fru är mer i centrum för mitt intresse. Man kunde ju förväntat sig tvärtom egentligen eftersom hon är äldre o rynkigare, men så är det inte. 

    Nackdelen är att själva "startlusten" är lägre o tröttheten större - allt för ofta är man mera trött än kåt. Förr var kåtheten alltid mycket större än tröttheten.. Men när man väl är där så är upplevelsen hur fin som helst.Solig

    Vi är ungefär 60 år båda två.

  • Anonym (Mymlan)

    Sen handlar inte sexlivet i högre ålder bara om klimakteriet. Mannen får också lägre testosteronnivå och potenssvikt är inte ovanligt. I vårt fall är min mans potensproblem ett större dilemma än min torrhet men å andra sidan behöver inte sex alltid vara penetrering. Men som humlan skrev, ingen idé att grubbla i förväg.

    Anders386, jag har alltid gillat dina kloka inlägg här på fl. Hoppas era tillfälliga svårigheter är snart övergående!

  • KimLinnefeldt

    Min fru blir lika våt efter klimakteriet som innan. Vi slipper hennes ganska jobbiga mens, och barnen har flyttat ut och kan inte störa. Jag tycker att jag njuter mer och mer av sex ju äldre jag blir, nu 61. Vi leker, experimenterar, vågar, vårdar relationen utanför sängen, försöker bejaka varandra på alla områden.

  • Anonym (Klimakteriehelvetet!)

    Kommer då här med den första negativa kommentaren i ämnet helt från en annan synvinkel som kanske kan vara intressant eller inte eftersom den är långt ifrån glamörös?!.Det som slår mig är att alla hittills i tråden är i långvariga förhållanden där tryggheten med partnern finns och  att man successivt åldras tillsammans vilket inte ställer samma krav på varken attraktivitet och funktion kan jag tro. .Att man är då liksom är förskonad från den extremt kritiska blicken det innebär att bli sedd av en ev ny partner/person i ett sådant kritiskt skede i en kvinnas liv.
    Mitt eget förhållande tog slut precis när helvetet bröt loss kan man säga. Kroppen förändrades radikalt. Huden, sömnen, psyket, slemhinnorna, doften, storleken, konsistensen, självförtroendet med det och en allmänt depressiv och sorglig syn på livet som identiteteten försvann och mitt värde som kvinna eftersom jag alltid varit attraktiv och väldigt eftertraktad. Synen av min egen kropp var en ren chock inkl alla hemska symptom  som ledde till att jag inte klarade av att bli berörd alls under några år då hormonerna hoppade bungy med vätskeansamlingar och viktuppgång/nedgång som resultat. Spända bröst och allmän svullen känsla.. Kände äckel för den åldrande slappa klumpen som jag förvandlats till och tvingadee släpa runt på. Och det mest paradoxala i historien var att samtidigt ökade min sexlust till det tredubbla, jag blev helt besatt av kåtheten som invaderade mina tankar och min kropp och började ägna mig åt att dejta olika män för ONS för att få utlopp.

    Mycket intressant och dramatisk tid som jag gärna sluppit om jag fick vända tillbaks klockan. Har svårt att se att jag nånsin skulle orka närma mig en annan människa intimt igen eftersom jag finner det fysiska åldrandet så fruktansvärt osexigt och oattraktivt. Men humorn är kvar och jag älskar min hjärna och min lust att lära mig som blir starkare varje dag och att jag värnar mer om tiden som är kvar:) Tycker att det mesta som skrivs eller skildras i ämnet är en slags förljugen och förvanskad bild som snarare ska belysa den kvinnliga suveräniteten snarare än sanningen och helvetet som klimakteriet innebär för många.
    Kan säga att jag självklart tar hormoner för hur fan skulle man annars fixa detta. I wonder??

  • Anonym (46-åring)
    Anonym (Klimakteriehelvetet!) skrev 2017-04-24 21:26:40 följande:

    Kommer då här med den första negativa kommentaren i ämnet helt från en annan synvinkel som kanske kan vara intressant eller inte eftersom den är långt ifrån glamörös?!.Det som slår mig är att alla hittills i tråden är i långvariga förhållanden där tryggheten med partnern finns och  att man successivt åldras tillsammans vilket inte ställer samma krav på varken attraktivitet och funktion kan jag tro. .Att man är då liksom är förskonad från den extremt kritiska blicken det innebär att bli sedd av en ev ny partner/person i ett sådant kritiskt skede i en kvinnas liv.
    Mitt eget förhållande tog slut precis när helvetet bröt loss kan man säga. Kroppen förändrades radikalt. Huden, sömnen, psyket, slemhinnorna, doften, storleken, konsistensen, självförtroendet med det och en allmänt depressiv och sorglig syn på livet som identiteteten försvann och mitt värde som kvinna eftersom jag alltid varit attraktiv och väldigt eftertraktad. Synen av min egen kropp var en ren chock inkl alla hemska symptom  som ledde till att jag inte klarade av att bli berörd alls under några år då hormonerna hoppade bungy med vätskeansamlingar och viktuppgång/nedgång som resultat. Spända bröst och allmän svullen känsla.. Kände äckel för den åldrande slappa klumpen som jag förvandlats till och tvingadee släpa runt på. Och det mest paradoxala i historien var att samtidigt ökade min sexlust till det tredubbla, jag blev helt besatt av kåtheten som invaderade mina tankar och min kropp och började ägna mig åt att dejta olika män för ONS för att få utlopp.

    Mycket intressant och dramatisk tid som jag gärna sluppit om jag fick vända tillbaks klockan. Har svårt att se att jag nånsin skulle orka närma mig en annan människa intimt igen eftersom jag finner det fysiska åldrandet så fruktansvärt osexigt och oattraktivt. Men humorn är kvar och jag älskar min hjärna och min lust att lära mig som blir starkare varje dag och att jag värnar mer om tiden som är kvar:) Tycker att det mesta som skrivs eller skildras i ämnet är en slags förljugen och förvanskad bild som snarare ska belysa den kvinnliga suveräniteten snarare än sanningen och helvetet som klimakteriet innebär för många.
    Kan säga att jag självklart tar hormoner för hur fan skulle man annars fixa detta. I wonder??


    Så ledsamt att höra. Jag håller på att skilja mig efter en lång relation och blir lite rädd av att läsa detta. Så jobbigt du haft det!

    Hoppas ändå du kan börja lära dig att tycka om din kropp som den är och träffa någon du kan ha ett härligt sexliv med.
  • Anonym (polyette)

    Nu som 50+ så är jag glad att jag inte var någon supervacker pingla som yngre. Det verkar vara ett stort problem att bli äldre för dem som har definierat sitt värde baserat på utseende och vars relationer varit uppbyggda på en stark utseendebaserad attraktion. 


    Jag har inte drabbats av några allvarligare problem vid klimakteriet än några kilos viktökning och en viss torrhet i slemhinnor. Det senare motverkas med hjälp av lokal hormongel.


    Jag har blivit med ny sambo och inlett ett par andra relationer efter 50. Ja, jag är poly så det får jag ;) Jag ägnar mig också åt en del andra aktiviteter vad det gäller sex. Män gillar kanske inte mig för min otroligt tjusiga kropp (även om jag har ett par som kommer med måånga komplimanger) men humorn, intelligensen och glädjen är densamma och det räcker långt!

  • Anonym (Klimakteriehelvetet!)
    Anonym (polyette) skrev 2017-04-25 11:56:47 följande:

    Nu som 50+ så är jag glad att jag inte var någon supervacker pingla som yngre. Det verkar vara ett stort problem att bli äldre för dem som har definierat sitt värde baserat på utseende och vars relationer varit uppbyggda på en stark utseendebaserad attraktion. 


    Jag har inte drabbats av några allvarligare problem vid klimakteriet än några kilos viktökning och en viss torrhet i slemhinnor. Det senare motverkas med hjälp av lokal hormongel.


    Jag har blivit med ny sambo och inlett ett par andra relationer efter 50. Ja, jag är poly så det får jag ;) Jag ägnar mig också åt en del andra aktiviteter vad det gäller sex. Män gillar kanske inte mig för min otroligt tjusiga kropp (även om jag har ett par som kommer med måånga komplimanger) men humorn, intelligensen och glädjen är densamma och det räcker långt!


    Bra poäng! Tror att kvinnor som inte identifierat sig med sitt utseende i lika hög grad t o m får det bättre och mer självförtroende i medelåldern eftersom pressen och att jämföra sig då försvinner. Blir glad att höra om olika kvinnors positiva erfarenheter och önskar att jag hade kunnat känna som dig och vara nöjd med min kropp och min fantastiska personlighet men jag ser bara försämringen eftersom jag alltid blivit bekräftad för min skönhet och haft oändliga möjligheter på attraktionsfronten.

  • Anonym (fel kategori)
    Anonym (Anonym 1) skrev 2016-12-28 11:34:45 följande:

    Tack mymlan, roligt att höra.

    Exakt sånt du beskriver är det vi pratat om också och skönt att det finns både glidmedel och hormoner som hjälper. :)

    Intressant att det bara är ett svar. Kanske mest yngre här inne såklart men detta är något alla kommer vara med om. Tycker personligen att sex idag är mycket bättre än det jag hade som 20 åring. Vet vad man njuter av, vet hur man ger njutning och kan prata om vad vi vill göra tillsammans. :)


    Bristen på svar kanske kan bero på att du lagt frågan i kategorin Sex efter förlossning....


    Och sen tror jag med det är rätt många yngre här med som inte kan ge det svar du önskar. 


     

  • Anonym (Klimakteriehelvetet!)
    Anonym (46-åring) skrev 2017-04-25 08:29:44 följande:
    Så ledsamt att höra. Jag håller på att skilja mig efter en lång relation och blir lite rädd av att läsa detta. Så jobbigt du haft det!

    Hoppas ändå du kan börja lära dig att tycka om din kropp som den är och träffa någon du kan ha ett härligt sexliv med.
    Ledsen att skrämma upp dig men blir så trött på att detta otroligt dramatiska skede i en kvinnas liv inte minst på hormon och cellnivå bagatelliseras och inte uppmärksammas för vad det verkligen är. Hormonraset försätter kroppen i ett bristläge som har enorma konsekvenser på livskvaliten för ca tre fjärdedelar av alla kvinnor. Har du tur är du den andra fjärdedelen:)?Förr bara några år sen fick majoriteten av alla som närmade sig klimakteriet hormonpreparat för att ens stå ut med bröstcancer som följd. Men vi är alla olika och en hel del har med yttre omständigheter och känslomässigt trygghet att göra. Som att man har någon som backar upp en i detta livsförändrande stadium. Mina väninnor som är i relationer sedan länge mår otroligt mycket bättre rent psykiskt även om de tampas med fysiska problem. Mina förändringar kom så snabbt att jag inte hunnit anpassa mig till dem och var nog inte förberedd på hur illa jag skulle hantera det fysiska åldrandret. Har liksom trott att kroppen skulle ha verktyg för att justera psyket under denna process och att man skulle uppleva det naturligt och känna förtröstan inför det men icke! Men låt dig inte skrämmas av mig för min historia är ganska unik och var väntad med tanke på min identifiering med ungdom att sex handlar om fysisk skönhet i första hand. Tror medias osmickrande bild av den åldrande kvinnan har förstört mycket av min självbild. Kvinnor i västvärlden anses inte ha något sexuellt värde efter en viss ålder och det är inget man kan råda bot på förutom att jobba med sitt eget välmående och utveckla saker som kan ta bort fokus från just ålderförändringarna.

    Hoppas du får en annan och bättre upplevelse och att ny kärlek väntar med en accepterande partner när tiden är mogen:)
Svar på tråden Sex som 50 +??