Föräldrar som inte visar kärlek
Denna fråga vänder sig till alla vars föräldrar är födda på 40- och 50-talet. Har ni också haft föräldrar som inte visar kärlek och omtanke öppet? Jag kan inte komma ihåg att jag nånsin fått höra att jag är älskad av varken mamma eller pappa, kommer inte ihåg att jag fått kramar eller särskilt mycket beröring under min uppväxt o.s.v. Mamma och pappa fanns där, men de fanns liksom på avstånd. Nu, som vuxen, känner jag att jag har problem med precis detta.. Jag vet inte hur jag ska visa kärlek och omtanke om andra, det känns rent ut obehagligt när folk rör vid mig eller när någon vill ge en kram. (Undantaget är väl min sambo då). Jag har väldigt svårt för att säga orden "jag älskar dig" (även till min sambo sedan 5 år tillbaka), det känns liksom konstlat, tillgjort och fel på något sätt. Jag framstår nog som en ganska kall och avståndstagande person p.g.a detta.. Jag känner till minst två personer i min bekantskapskrets med samma (eller väldigt liknande) problematik, som även de har 40- eller 50-talsföräldrar som inte visar känslor. Är vi flera? Hur löser man denna problematik som vuxen?