• Flisan41

    41 år och försöker bli gravid

    Hej! Jag är 41 och har en dotter som är 9. Har en ny man som har två barn sedan innan. Vill så gärna ha ett barn till men känner att tiden rinner ifrån mig! Har använt ägglossningstester ett bra tag, och fick glad gubbe två dagar senast och vi hade då sex både dagen innan, dagarna med glada gubbar och dagarna efter. Mensen kom idag.. Blir lika besviken varje gång. Jag vet att det är svårare i min ålder men jag tycker vi prickar in ÄL varje månad och ändå händer inget! Vi har försökt naturligt i 1 1/2 år. Med min dotter blev jag gravid på första försöket. Då var jag 33. Någon som känner igen sig? Jag kan tillägga att jag tjatat mig till två kurer med Pergotime trots att jag ägglossar på egen hand. Detta har dock inte hjälpt. Tips någon?

  • Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid
  • ika_109

    Vi fick försöka i nästan ett år innan det tog sig med barn nr 2 (är 38 år).
    Vi hade sex varje dag under en vecka då ägglossningen var men mensen kom varje gång som ett brev på posten, sen testade vi en endaste gång att ha sex varannan dag under ägglossningsperioden och då tog det sig.. det kanske bara var slumpen - vad vet jag? Lycka till!

  • Wolt

    Det är Inte meningen för kvinnor att vara 40+ och skaffa barn.

  • UnderbaraLillaÄlskadeJag

    Japp! Vi har försökt i över ett år. Varit gravid och fått missfall i år. Vi har barn så vi vet att det går sedan innan och har tom varit hos gyn som sett ägglossningstecken på ultraljudet men det tog sig inte. Har även använt clearblue ägglossningstest med dubbelindkator och billiga från testlagret. Läkaren sa att de ägg vi har bildades när vi själva låg i vår mammas livmoder och att det finns ett bäst-före-datum på äggen och att det är som att de är färska i kartongen i början och i slutet när äggkartonger börjar ta slut så är äggen äldre och kan vara lite sämre. Är man 40+ är det vara 5% av de som försöker bli gravida som föder ett barn. Min gynläkare hade en 49 årig kvinna som blivit gravid på naturlig väg. Så länge man har ägglossning och ägglossningstesterna visar positivt så har man ägg som släpper och kam bli gravid men hur kvalitén är då de är gamla är det ingen dom vet. Många får missfall redan till när mensen ska komma

  • UnderbaraLillaÄlskadeJag
    Wolt skrev 2016-12-27 11:36:51 följande:

    Det är Inte meningen för kvinnor att vara 40+ och skaffa barn.


    Så länge man har ägglossning finns det en mening. Det är inte förrän kvinnan kommit in i klimakteriet som det inte är meningen längre
  • Jag är bara jag
    Wolt skrev 2016-12-27 11:36:51 följande:
    Det är Inte meningen för kvinnor att vara 40+ och skaffa barn.
    Dummaste jag läst på länge! Men det är säkert bättre enligt dig att vara 17, inte ha en pappa till barnet, hoppat av gymnasiet, bo hemma hos föräldrarna, sakna egen inkomst och röka-huvudsaken man gubevare inte råkat passera 40!
  • Jag är bara jag

    Ts: efter 40 är det väldigt svårt att bli gravid. Har ni gjort utredning som inget visat så beror det på åldern och det återstår IVF privat. Eller äggdonation,vi fick barn på så vis.  Glad

  • Flisan41

    Jag ska börja sista kuren med Pergo nu. Har kört varannan månad med Pergo och varannan utan. Men jag får ju utslag på äl testerna däremot vet man ju inte om ägget släpper, eller kvaliteten på äggen som sagt. Efter min dotter föddes hade jag en inflammation i livmodern och såhär i efterhand undrar jag om det hände något då som gör att jag inte kan få fler, typ ärrbildning eller så.

  • The one in Blue
    Jag är bara jag skrev 2016-12-27 11:40:53 följande:
    Dummaste jag läst på länge! Men det är säkert bättre enligt dig att vara 17, inte ha en pappa till barnet, hoppat av gymnasiet, bo hemma hos föräldrarna, sakna egen inkomst och röka-huvudsaken man gubevare inte råkat passera 40!
    Eller så bara ger vi fan i att döma andra mammor överhuvudtaget.
  • UnderbaraLillaÄlskadeJag
    Flisan41 skrev 2016-12-27 11:49:37 följande:

    Jag ska börja sista kuren med Pergo nu. Har kört varannan månad med Pergo och varannan utan. Men jag får ju utslag på äl testerna däremot vet man ju inte om ägget släpper, eller kvaliteten på äggen som sagt. Efter min dotter föddes hade jag en inflammation i livmodern och såhär i efterhand undrar jag om det hände något då som gör att jag inte kan få fler, typ ärrbildning eller så.


    Ring gyn och be dom göra en grundlig undersökning med ul av livmodern
Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid