sextiotalist skrev 2016-12-28 06:43:11 följande:
De sa inte något om hur jag fick förlägga arbetstiden. Men jag gjorde som jag brukar göra, fördelade arbetstiden jämnt över veckan.
Det jag vill få fram är att det orättvisa är att vi som har flexibla arbetstider och ett flexibelt arbete har troligen en stor fördel att vi kan arbeta friare, även under partiell sjukskrivning.
Jag hade t.ex rätt att vara sjukskriven helt under fyra veckor, men valde att arbeta först 50 och sedan 75% för att återgå till heltid en vecka tidigare. Detta kunde jag göra pga mina flexibla arbetstider (detta skrev jag, men inte ett ord om hur exakt hur jag skulle arbeta)
Det är din skyldighet att ta reda på vad som gäller. På 1177 står det:
Vid deltidssjukskrivning är det viktigt att tänka på hur arbetstiderna förläggs. Sjukförsäkringen är en dag-för-dag-försäkring och enligt Försäkringskassans regler ska du därför arbeta alla dina ordinarie pass men korta ned dem.
Om du blir sjukskriven på deltid är det viktigt att du diskuterar arbetstiderna med din läkare. Ibland kan det finnas medicinska orsaker till att du behöver lägga upp arbetstiderna på något särskilt sätt. Då behöver läkaren beskriva de medicinska orsakerna i läkarintyget. Du ska själv kontakta Försäkringskassan för att få arbetstiderna godkända.
Exempel på arbetstider vid halvtidssjukskrivning
Om ordinarie arbetstid är måndag-fredag 8-16.30 så ska du vid halvtidssjukskrivning arbeta varje dag men halva den ordinarie tiden, alltså fyra timmar per dag om du har 30 minuters rast.
Om du har olika långa arbetspass förkortar du varje arbetspass för sig. Om ordinarie arbetstid är 8-13.00 så ska du vid halvtidssjukskrivning arbeta halva den ordinarie tiden, alltså två och en halv timme.
Om ordinarie arbetstid är 8-20 med 60 minuters rast så ska du vid halvtidssjukskrivning arbeta halva den ordinarie tiden, alltså fem och en halv timme.